Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A99 Diakopieringsprojekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Har monterat a99 på/i ett Kaiser RT1 kopieringsstativ. Objektivet är ett Sony 100 f.2.8 Macro som tecknar ner till 1:1.
Vad rekommenderar ni för ljusplatta att lägga diat på?

Funderade på att använda min iPad Mini. Mätte upp temperaturen med Gråkort. Resultatet blev 6200K som kameran kan ställas in på. Men iPaden kanske är för svag rent effektmässigt.

Jag provade med datorskärm och mobilen, men pixelmönstret från skärmen lös igenom om man la dia direkt på. Ipad mini kanske är bättre med tätare pixlar, eller så får man ha lite distans mellan dia och skärm så skärmen kommer bortanför fokus. Läser man andra trådar verkar många landa i ljusbord eller blixt, men jag har inte kommit så långt ännu.

Coolaste lösningen finns ju här: http://www.youtube.com/watch?v=U_QXqY6-vMU men jag vet inte om det går att få bra kvalitet på det sättet, jag labbade lite men ljuset blev inte jämnt. Mycket snickrande för att få till det det.

Kul grej men det skulle aldrig funka kvalitetsmässigt. Åtminstone mina ramar är så mjölkiga och disiga att de måste skrotas. Jag kör med ett ljusbord och glas för att få diat plant. I övrigt har jag ett vanligt stativ som jag vägt in noga. Kör med min NEX 7 och adapter samt Tamron 90 macro och det funkar riktigt bra. Det blir bättre än min flatbäddsskanner Epson Perfection 4490 eller den diaduplikator jag testat tidigare. Pekingen i NEX 7 är ovärderlig tillsammans med focusing aid (förstoringsläget) när det gäller att sätta skärpan perfekt.

Jag tittade på den. En riktig kopieringsfabrik. Nu händer ju inget i filmen mer än att det är en bra reklamfilm - och en webadress där man hittar mer. Här: https://picasaweb.google.com/diascanner/OpstellingVanDeDiascannerEnEnkeleVoorbeeldenVanScans
och som bildspel med texter: https://picasaweb.google.com/diasca...EnkeleVoorbeeldenVanScans#5161909561381748946

Klart lockande. Gäller bara att ta sig tid att sätta ihop det (och jag har inte tittat och läst allt än, ligger på att-göra-listan nu och den kan bli gammal :-( )

Kan man inte ha kvar optiken på diaprojektorn så man får AF
Annars hade ju en blixt varit häftigt. Med en vit skiva imellan.

Trixar och testar för fullt med mitt projekt.
Har provat DRO i maxläge respektive HDR i maxläge. jag vill få upp så mycket dynamik som möjligt i bilden.
Starkare lampa kan det vara lösningen. Nu använder jag min iPhone 4s.
Några cree dioder på en platta med opalskiva kanske är lösningen.

Kom gärna med tankar och idéer.

Med ISO 200 ger det med min utrustning, bälg + ett 75 mm förstoringsobjektiv nedbländat till 8, en tid omkring 1/10 sek. Ljuset är praktiskt taget vitt, det finns ett mycket svagt grönstick. Eftersom jag fotar i raw så spelar det ingen roll, många bilder måste justeras map färgstick i alla fall.

Jag har testat o fotat av neg med min D600 (samma sensor) och de fåååå gånger jag har lyckats har bildkvalitén iaf blivit i nivå med en Imacon Flextight :) Vilket inte är illa. MEN, det så jädrans svårt att få ett rakt skärpeplan? Funkar det med vilket stativ som helst som går att rikta neråt eller finns det bättre varianter som är gjorda för just detta att fotografera av negativ?

Det är säkert bäst med ett reprostativ men det funkar med ett vanligt också. Jag köpte små vattenpass på Clas Ohlsson och vägde in stativ med kameran och det funkade faktiskt utmärkt. Det tog någon halvtimme för att få det i våg men det var inget konstigt med det.

Jag har ett bra ljusbord sedan gammalt.

Sedan är det bara att tejpa läget för diat på ljusbordet och köra.
Har testat förut med att ta bort glasen i diaramarna men det blir inte plant.
Täcker med glas för att få det plant.
Som sagt, jag skrotar alla ramar nu en gång för alla för det tar alldeles för lång tid att hålla på att putsa dessa.

Kollar fokus med peaking.
Sedan kör jag med fjärrutlösare.
Eftersom jag kör spegellöst så är spegelvibrationer inget problem heller.

Problemet är bara att ta sig tiden det tar.

Bygger egen lampa/låda

Kjell & Co
- Svart plastlåda
- 3W Cree diod 5600K 120 grader ljusvinkel
- 220V strömmatare för dioden
- heatsink

En bit opalglas från glasmästaren.

Bygger imorgon, lite lödning mm.

Testade ett A4 Ljusbord på Scandinavian Photo idag, helt orkeslöst och svagt.
Försökte ladda ner bilder till "Mina Bilder" här på Fotosidan men de blir alla för stora till och med bilder tagna med en iPhone.....

Testade ett A4 Ljusbord på Scandinavian Photo idag, helt orkeslöst och svagt.
Försökte ladda ner bilder till "Mina Bilder" här på Fotosidan men de blir alla för stora till och med bilder tagna med en iPhone.....

Det tar en lite stund innan ljusbordet når full effekt, så har det alltid varit med mitt i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar