Annons

A9 / A91 med ny typ av sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det här verkar ju riktigt spännande!
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...feature-the-first-54-megapixel-foveon-sensor/

Hur funkar det med lagren. Blir slutresultatet en bild med 18 megapixel eller 54?

IQ som inte motsvaras av någon kamera på marknaden ryktas det.

Kan Sony hålla på det här eller kommer de andra tillverkarna med liknande prylar tro?
Har Canon nån sån teknik eller kommer de sourca sensorer från 3e part, Sony t.ex.

Om sensorn kan fånga allt ljus för varje pixel istället för att filtrera bort med bayer-filter så innebär det hela 2EV eller mer ljuskänslighet med fullt färgdjup. Det är en enorm skillnad och snarare revolution än evolution ju.

Kombinerat med den nya af-tekniken kan det vara riktigt bra.

Undrar varför de bemödar sig att göra en A91 A-mount spegellös.
Knö in IBIS i E-mount istället och lägg ner A-mount :)

/Mats

Börjar så smått bli förälskad i SONY kameror (färgerna) så det här blir intressant :). Antar att det här är FF kameror/sensor..............Ersättaren till A77 ska enligt ryktena få en ny 32mp sensor, kan det vara samma nya teknologi i den sensorn tro som ovanstående?

Tja, det finns rykten och det finns datum
//Lennart

Jo, den dagen är det idag förstås :)

Men, verkar underligt om det var ett skämt, massor tyder på att det inte är det.
Aprilskämt ska/bör innehålla lite galna saker och hintar om att det är ett skämt och vara roligt. Det här är ju inget sånt och en A9 med 54 megapixel har det ju ryktas om länge.
http://news.softpedia.com/news/Sony...FF-Sensor-Coming-Later-This-Year-423185.shtml Sony har ju också patenterat en sådan konstruktion. http://www.sonyalpharumors.com/new-foveon-style-sensor-patent/

Han som driver SAR är ändå rätt seriös och mån om sitt rykte. Det här har han flaggat som SR5 och innehåller inget larv. Att Sony är grymma på att utveckla sensorer vet vi redan och jag är inte förvånad om de släpper en ny 3-lagers konstruktion. Sigma har sedan tidigare samma idé i sina Foveon, men de är ju mindre och Sigma har inte alls samma muskler och potential som Sony på sensorsidan. Om Sony gör nåt sånt här så är det säkert egenutvecklad teknik i grunden som inte är plagiat av Sigma och jag ser det inte osannolikt att de skulle fixa en dylik.

Vi får väl invänta en uppdatering och komentar av ryktet från författaren, men om det är ett skämt så är det inget vidare bra sådant tycker jag. Jag tror det stämmer! Vi får se.

/Mats

Mats, det finns inte skymten av tvivel om att detta är ett april-skämt.

Inget vidare skämt, tycker du? Förstår jag inte, det var väl tvärtom ett synnerligen lyckat skämt! Du föll ju pladask för det, eller hur? :)

Och inte nog med det, det är tillräckligt slagkraftigt för att du FORTFARANDE ska tro på det, även efter att du fått reda på att det ÄR ett april-skämt(!)

Mats, det finns inte skymten av tvivel om att detta är ett april-skämt.

Inget vidare skämt, tycker du? Förstår jag inte, det var väl tvärtom ett synnerligen lyckat skämt! Du föll ju pladask för det, eller hur? :)

Och inte nog med det, det är tillräckligt slagkraftigt för att du FORTFARANDE ska tro på det, även efter att du fått reda på att det ÄR ett april-skämt(!)

Hej Gunnar! Trevligt att ha dig tillbaka. Operationen gick bra alltså.

Hur menar du med "fått reda på att det ÄR"?

Visst, det är flera som har sagt att det är det. Kryllar av såna kommentarer på inlägget också som jag läste innan jag postade här, men han som har skrivit det har väl inte bekräftat nåt.

Men nåja. Det kanske är påhittat då.

Skämt är för mig något annat än bara en påhittat osanning, det ska finnas något roligt/tokigt/eller märkligt eller extremt osannolikt i det anser jag i alla fall. Jag ser inget konstigt eller osannolikt i att Sony skulle lansera en kamera med ny sensorteknologi.Särskilt som det långt tidigare ryktats om just detta och att de har patenterat en sån teknik. 1 maj verkade dock väldigt kort inpå.

/Mats

Update: Ser nu att han berättat att det var ett skämt de specifika kameramodellerna och lanseringsdatumet. Sensorinformationen baseras dock på information som han påstår sig fått från trovärdiga källor.

Saken är att skall man luras så bör man ju utgå från vad många vill tro på. Det är kärnan i alla lyckade bedrägerier, även sådana som är gjorda med glimten i ögat :)

Sedan är det nog allmänt sett inte alls otänkbart att vi på sikt kommer att se nya sensortekniker med någon form av flerlageravläsning. Kanske inte just så som Foevon gör (den teknken verkar besvärlig) och kanske bara med två lager. Men själva principen har ju onekligen sina poänger.

Och även om foveon inte har något AA-filter så finns det ändå filterfunktion genom att ljuset måste passera flera lager = ljusförlust.

Jo, den dagen är det idag förstås :)

Men, verkar underligt om det var ett skämt, massor tyder på att det inte är det.
Aprilskämt ska/bör innehålla lite galna saker och hintar om att det är ett skämt och vara roligt. Det här är ju inget sånt och en A9 med 54 megapixel har det ju ryktas om länge.
http://news.softpedia.com/news/Sony...FF-Sensor-Coming-Later-This-Year-423185.shtml Sony har ju också patenterat en sådan konstruktion. http://www.sonyalpharumors.com/new-foveon-style-sensor-patent/

Han som driver SAR är ändå rätt seriös och mån om sitt rykte. Det här har han flaggat som SR5 och innehåller inget larv. Att Sony är grymma på att utveckla sensorer vet vi redan och jag är inte förvånad om de släpper en ny 3-lagers konstruktion. Sigma har sedan tidigare samma idé i sina Foveon, men de är ju mindre och Sigma har inte alls samma muskler och potential som Sony på sensorsidan. Om Sony gör nåt sånt här så är det säkert egenutvecklad teknik i grunden som inte är plagiat av Sigma och jag ser det inte osannolikt att de skulle fixa en dylik.

Vi får väl invänta en uppdatering och komentar av ryktet från författaren, men om det är ett skämt så är det inget vidare bra sådant tycker jag. Jag tror det stämmer! Vi får se.

/Mats

I sanningens namn reagerade jag inte först (hade glömt bort att det var 1:a april) över annat än att vad tusan ska Sony ge sig in i ett Foveonliknande träsk.
Som Martin skriver så har Foveon vissa fördelar. Jag har provat Sigmas skapelser och vissa motiv blir fantastiska med den här tekniken, men rawkonverteringen som fordras för att få bra resultat känns aningen krånglig. Ja, lite mer än aningen förresten.

Sedan ramlade polletten ned. All Fools Day.

När Fuji körde sin sensorteknik med 6+6 mp och man fick en lysande DR kändes det konceptet bättre. Var inte helt givet att det gick att skilja upplösningen från en "vanlig" DSLR på 10-12mp i många situationer.

Men att vi får se ny sensorteknik i framtiden är sannolikt inget aprilskämt.

För den som inte minns eller hört talas om ett av tidernas skönaste aprilskämt så går det ju att experimentera med att fästa ett stycke nylon från en damstrumpa över sensorn och använda istället för AA-filter.
(Kom under 60-talet då alla hade sv/v TV. Fäste man en sönderklippt damnylonstrumpa över rutan skulle man få färg-TV. Gud vet hur många nylonstrumpor som klipptes sönder den dagen)

//Lennart

Hehe - jag är tillräckligt gammal och mossig för att t.o.m. ha varit med och sett detta "live".

Det som gjorde att så häpnadsväckande många gick på detta, var att det var Kjell Stensson, som med sin lugna och trygga stämma berättade att nu hade man installerat ny utrustning i TV-huset, som gjorde att man inte behövde köpa en ny färgTV-apparat (de var MYCKET dyra på den tiden). Nu kunde man få färg genom att täcka den svartvita TV-rutan med en uppklippt damnylonstrumpa. Han tog fram ett diagram och förklarade utförligt teorierna bakom detta. :)

Kjell Stensson ledde ju många tekniska och vetenskapliga program, och hade ett grundmurat förtroende. Det var bara vi teknikertyper som omedelbart insåg att det var ett aprilskämt...

Enligt min mening Sveriges i särklass bästa aprilskämt någonsin!

Står sig säkerligen gott även om man räknar in resten av världen - det blev ganska omskrivet internationellt.

Hmm - hoppas att 1 april inte är Off-Topic i den här tråden?

Hej Gunnar! Trevligt att ha dig tillbaka. Operationen gick bra alltså.
---
Hej Mats! Tack för det!

Jo, jag överlevde operationen. Till vissas glädje (kanske), men med säkerhet till somligas stora förtret...

---
Hur menar du med "fått reda på att det ÄR"?
---
OK, Andrea hade i och för sig inte bekräftat detta när du skrev ditt inlägg, men jag syftade på att du hade blivit påmind om att det är 1 april idag. Då är det ju bara att gå tillbaka till SAR-inlägget och leta efter sådant som är "extremt osannolikt". Du bör lätt hitta sådant.

---
Skämt är för mig något annat än bara en påhittat osanning, det ska finnas något roligt/tokigt/eller märkligt eller extremt osannolikt i det anser jag i alla fall.
---
Ifall man tycker att något är roligt eller ej varierar förstås rejält beroende på vilken typ av humor man råkar ha. Men sådant som är tokigt, märkligt och extremt osannolikt finns det helt uppenbart i Andreas post (anser i alla fall jag). :)

---
Jag ser inget konstigt eller osannolikt i att Sony skulle lansera en kamera med ny sensorteknologi.
---
Inte jag heller (fast inte redan nu).

---
Särskilt som det långt tidigare ryktats om just detta och att de har patenterat en sån teknik. 1 maj verkade dock väldigt kort inpå.
-
Precis. Andrea var klurig nog att ta ett antal tidigare rykten, som alla som brukar läsa SAR kommer ihåg, och så bygga upp artikeln på dessa. Men sedan skruvade han till det lite här och lite där, så att det räcker med en smula eftertanke för att se det orimliga. Du upptäckte ju t.o.m. själv åtminstone en synnerligen osannolik uppgift - Att Sony skulle komma med en helt ny sensorteknologi redan om en månad. Tror knappast att någon sådan kommer att vara mogen för massproduktion än på ganska länge.

Du kan också pussla ihop annan information för att få koll på hur landet ligger.

Ex. 1: Sony köpte för inte så längesedan en halvledarproduktionsfabrik från Renesas Electronics, som hittills har använts för att producera chips till Nintendo. Men eftersom Nintendos försäljning har rasat, så behövs den inte längre. Sony, däremot, behöver öka sin produktionskapacitet och vill tydligen utrusta denna fabrik för tillverkning av BSI CMOS chips. T.ex. har Sonys PS4 uppenbarligen sålt mycket bra (IBM:s XBoxOne har tydligen också hamnat i skuggan).

Ex. 2: Sony har meddelat att trots denna anskaffning så kommer den ökade efterfrågan på bildsensorer göra att deras totala sensorproduktionskapacitet kommer att slå i taket redan under mitten av nästa år. Dels för att nästan alla verkar köpa sina sensorer av Sony nu för tiden, men också för att det öppnas nya marknader för lite bättre sensorer (t.ex. gör "Selfie"-flugan att mobiltelefontillverkarna har börjat efterfråga bättre bildsensorer i frontkameran, de små sensorerna från Omnivision etc. duger inte längre...)

{Lite av detta skulle kanske höra hemma i någon annan tråd - typ "Selfie"-flugan gör att Sonys bildsensorproduktion slår i taket...? :) }

Hur som helst, man talar här uteslutande om mer eller mindre traditionella CMOS-sensorer. Kommande andra sensorteknologier har enligt min bedömning ett bra tag kvar innan de är mogna för att massproducderas.

---
Update: Ser nu att han berättat att det var ett skämt de specifika kameramodellerna och lanseringsdatumet. Sensorinformationen baseras dock på information som han påstår sig fått från trovärdiga källor.

Jag hoppas att du trots detta ändå inte går och hoppas på att det kanske kan komma kameror med någon spektakulär ny sensorteknologi inom någon månad, eller? :)

Vi kan vara tämligen förvissade om att det kommer en A77-efterföljare (dvs en A-mount-kamera...), och som vi kan räkna med kommer att vara snabbare än den befintliga, och med den nya MIS-blixtskon förstås. :-(

Kanske redan om någon månad, men fortfarande med CMOS-sensor (fast i och för sig högst sannolikt med en viss del av AF-tekniken från A6000).
.

Jaja, ni får väl ha lite roligt på min bekostnad då. Det bjuder jag på.

Vad skämta är kan man ha olika åsikt om. Att bara berätta något som inte är sant kallar i te jag för att skämta, utan att ljuga.

Xbox görs f.ö. av Microsoft, inte IBM.

/Mats

Ja, Microsoft är det förstås - var lite för mycket kvar i alldeles för gamla tider...

Mats, jag skrattade för min del inte alls åt dig när jag skrev mina inlägg. Jag ville bara få ner tillräckligt med information för att det skulle vara helt klart att det handlade om ett aprilskämt.

Och dessutom, ingen behöver känna sig dum för att man nån gång går på ett aprilskämt. Finns det nån som aldrig har gjort detta? :)

F.ö. tycker jag att det här aprilskämtet innehåller en alldeles utmärkt idé. Jag har undrat över vad Sony skulle kalla A99:ans efterföljare för, när de dumt nog hade så himla bråttom med att "köra ända in i kaklet" med numreringen.

A90 eller A91 skulle ju funka alldeles utmärkt.

Fast det kommer väl deras PR-gubbar aldrig att gå med på - de är antagligen livrädda för att folk skulle kunna se detta som att efterföljarna var lägre specade. Så det blir väl den i mitt tycke mycket tråkigare namnstruktureringen à là Canon (A99 II osv).

Vad skämta är kan man ha olika åsikt om. Att bara berätta något som inte är sant kallar i te jag för att skämta, utan att ljuga.

Finns det aprilskämt som inte är lögner? ;)

De bästa aprilskämten är just de som andra än man själv går på, eftersom man då kan göra sig rolig över det.

Jag tror inte att Sony har någon som helst avsikt att gå från de synnerligen framgångsrika CMOS-sensorerna än på ett tag, men det kan förstås ändras framöver.

T.ex. har Sonys PS4 uppenbarligen sålt mycket bra (IBM:s XBoxOne har tydligen också hamnat i skuggan)..

Som Mats redan nämnt är det inte IBM, men PS4 och XBox One skiljer sig inte så där himla mycket rent tekniskt, fast du tar ju alla chanser att få Sony att se bra ut ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar