Hej Gunnar! Trevligt att ha dig tillbaka. Operationen gick bra alltså.
---
Hej Mats! Tack för det!
Jo, jag överlevde operationen. Till vissas glädje (kanske), men med säkerhet till somligas stora förtret...
---
Hur menar du med "fått reda på att det ÄR"?
---
OK, Andrea hade i och för sig inte bekräftat detta när du skrev ditt inlägg, men jag syftade på att du hade blivit påmind om att det är 1 april idag. Då är det ju bara att gå tillbaka till SAR-inlägget och leta efter sådant som är "extremt osannolikt". Du bör lätt hitta sådant.
---
Skämt är för mig något annat än bara en påhittat osanning, det ska finnas något roligt/tokigt/eller märkligt eller extremt osannolikt i det anser jag i alla fall.
---
Ifall man tycker att något är roligt eller ej varierar förstås rejält beroende på vilken typ av humor man råkar ha. Men sådant som är tokigt, märkligt och extremt osannolikt finns det helt uppenbart i Andreas post (anser i alla fall jag).
---
Jag ser inget konstigt eller osannolikt i att Sony skulle lansera en kamera med ny sensorteknologi.
---
Inte jag heller (fast inte redan nu).
---
Särskilt som det långt tidigare ryktats om just detta och att de har patenterat en sån teknik. 1 maj verkade dock väldigt kort inpå.
-
Precis. Andrea var klurig nog att ta ett antal tidigare rykten, som alla som brukar läsa SAR kommer ihåg, och så bygga upp artikeln på dessa. Men sedan skruvade han till det lite här och lite där, så att det räcker med en smula eftertanke för att se det orimliga. Du upptäckte ju t.o.m. själv åtminstone en synnerligen osannolik uppgift - Att Sony skulle komma med en helt ny sensorteknologi redan om en månad. Tror knappast att någon sådan kommer att vara mogen för massproduktion än på ganska länge.
Du kan också pussla ihop annan information för att få koll på hur landet ligger.
Ex. 1: Sony köpte för inte så längesedan en halvledarproduktionsfabrik från Renesas Electronics, som hittills har använts för att producera chips till Nintendo. Men eftersom Nintendos försäljning har rasat, så behövs den inte längre. Sony, däremot, behöver öka sin produktionskapacitet och vill tydligen utrusta denna fabrik för tillverkning av BSI CMOS chips. T.ex. har Sonys PS4 uppenbarligen sålt mycket bra (IBM:s XBoxOne har tydligen också hamnat i skuggan).
Ex. 2: Sony har meddelat att trots denna anskaffning så kommer den ökade efterfrågan på bildsensorer göra att deras totala sensorproduktionskapacitet kommer att slå i taket redan under mitten av nästa år. Dels för att nästan alla verkar köpa sina sensorer av Sony nu för tiden, men också för att det öppnas nya marknader för lite bättre sensorer (t.ex. gör "Selfie"-flugan att mobiltelefontillverkarna har börjat efterfråga bättre bildsensorer i frontkameran, de små sensorerna från Omnivision etc. duger inte längre...)
{Lite av detta skulle kanske höra hemma i någon annan tråd - typ "Selfie"-flugan gör att Sonys bildsensorproduktion slår i taket...?
}
Hur som helst, man talar här uteslutande om mer eller mindre traditionella CMOS-sensorer. Kommande andra sensorteknologier har enligt min bedömning ett bra tag kvar innan de är mogna för att massproducderas.
---
Update: Ser nu att han berättat att det var ett skämt de specifika kameramodellerna och lanseringsdatumet. Sensorinformationen baseras dock på information som han påstår sig fått från trovärdiga källor.
Jag hoppas att du trots detta ändå inte går och hoppas på att det kanske kan komma kameror med någon spektakulär ny sensorteknologi inom någon månad, eller?
Vi kan vara tämligen förvissade om att det kommer en A77-efterföljare (dvs en A-mount-kamera...), och som vi kan räkna med kommer att vara snabbare än den befintliga, och med den nya MIS-blixtskon förstås. :-(
Kanske redan om någon månad, men fortfarande med CMOS-sensor (fast i och för sig högst sannolikt med en viss del av AF-tekniken från A6000).
.