Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700 eller två objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

perese

Aktiv medlem
Hej!

Jag har "förmodligen" ett dilemma. Vet inte riktigt hur jag skall satsa. Ev kan det finnas lite pengar över till fotoköp och står i kvalet mellan A700 eller tamron 28-75 2.8 samt (om den går att få tag i) tamron 70-200 2.8.

Har i dag en A100 som jag egentligen är helt nöjd med förutom bruset på höga iso (går att eliminera med Neat Image, men förlorar skärpa) med tillhörande minolta 50/1.7 samt minolta 75-300 Big Beercan. kör ibland även med Cosina 19-35. Sigma 75-300 är mumera dammsamlare...

Jag använder mest big beercan, förutom när jag kan ta foto nära, då kör jag med 50 objektivet istället. Är en hel del inomhus med dålig belysning (hundutställning) därav att jag kör på höga ISO.

Kan ni hjälpa mig med resonemang om kamera eller objektiv, och vilket som ni skulle valt med vilken motivering??

Förmodligen kommer jag inte att få samma möjlighet att göra en så här stor investering inom lång överskådlig tid.

Tack på förhand och ha en god fortsättning!
Mvh Peter
 
Om du är nöjd med din a100 tycker jag du ska stasa på gluggarna om du inte har behovet av högre upplösning o.dyl. Fotar själv med en a700 (bytte från D7D) och det är en grymt trevlig kamera med bra mycket bra brusegenskaper.
 
Jo, det är väl kanske objektiven som jag funderar på. Men samtidigt är jag intresserad av sensorn och iso/brus egenskaperna. Mitt resonemang är att objektiven kan leva ett tag till med en A700 och högre ISO och ta ex 28-75/2,8 senare som inte är en så otroligt hög investering.

Eventuellt att senare satsa på Sonys SSM 70-300 istället för tamron eller någon annan "lågpris-variant" av 2,8 teleobjektiv.

Kommentarer??
 
Pillar man bara bort färgbruset så tycker jag att det bruset som är kvar inte stör så mycket och det syns knappt i print. Nu kommer jag dock inte ihåg hur illa det var med A100:an.

Här är en iso 1600 100% crop på en pippi taget i höstrusket.
 

Bilagor

  • _DSC0102.jpg
    _DSC0102.jpg
    87.5 KB · Visningar: 282
Om du är nöjd med kamerahuset, behåll det så länge och "investera" inför framtida kamerahusuppgradering i 2 bra objektiv. Mitt förslag där bygger på mina egna erfarenheter.

Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16-80 F3.5-4.5 SAL-1680CZ
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=318
Men detta objektiv är inte"framtidssäkert" om man senare vill uppgradera till ett hus med FF-sensor. Även om man anser att nuvarande A900 är utanför vad man är villig att betala vet vi inget om hur det blir om några år.

Jag hade FF som mål redan när jag köpte Dynax 7D, så det enda av mina objektiv som inte längre passar så bra är 11-18, men det var ändå bara en nödlösning för att få lite vida bildvinklar med den lilla sensorn i 7D.
 
Men detta objektiv är inte"framtidssäkert" om man senare vill uppgradera till ett hus med FF-sensor. Även om man anser att nuvarande A900 är utanför vad man är villig att betala vet vi inget om hur det blir om några år.

Jag hade FF som mål redan när jag köpte Dynax 7D, så det enda av mina objektiv som inte längre passar så bra är 11-18, men det var ändå bara en nödlösning för att få lite vida bildvinklar med den lilla sensorn i 7D.

Lite åt mitt håll också, tänkte först ta paketet med 16-105+A700 men blev lite besviken att objektivet var DT. Vill inte utesluta FF, även om det är långt kvar till en A900 (budget och behov) men om man kollar på de gamla minolta objektiven så håller de längre än kameran, dock med förmodligen sämre AF etc än motsvarande nya objektiv.
 
Lite OT, men vad är "rätt" framkallare enligt din mening Jeppe??

Nu är inte jag Jeppe men i och med firmware 4 så tycker jag det inte är så petnoga längre, använder lightroom som var dåligt innan men bra nu.
För seriös brusreducering så stänger jag av allt NR i kedjan och kör noise ninja eller motsvarande i PS. Lightroom funkar alldels utmärkt i min mening till att ta bort färgbrus och det som är kvar stör som sagt inte så mycket (<=1600 iso).
 
Tack för din kommentar, funkar lika bra med din :).
Kör idag med LR och i värsta fall tar jag fram Neat Image och kör igenom innan jag fortsätter med LR. Det är sällan jag använder PS, speciellt med 2.2 versionen av LR då du kan göra ganska mycket.

Lutar åt nytt hus och ev ett tamron 70-200/2,8 eller 28-70/2,8 och då från WE som verkar ha bättre priser.

Tack övriga för era råd!
Peter
 
Tack för din kommentar, funkar lika bra med din :).
Kör idag med LR och i värsta fall tar jag fram Neat Image och kör igenom innan jag fortsätter med LR. Det är sällan jag använder PS, speciellt med 2.2 versionen av LR då du kan göra ganska mycket.

Lutar åt nytt hus och ev ett tamron 70-200/2,8 eller 28-70/2,8 och då från WE som verkar ha bättre priser.

Tack övriga för era råd!
Peter


LR, eller egentligen ACR är inte en helt optimal framkallare när det gäller hög-ISO bilder från Sonykameror. Prova RAW Developer istället och jämför
 
Lite åt mitt håll också, tänkte först ta paketet med 16-105+A700 men blev lite besviken att objektivet var DT. Vill inte utesluta FF, även om det är långt kvar till en A900 (budget och behov) men om man kollar på de gamla minolta objektiven så håller de längre än kameran, dock med förmodligen sämre AF etc än motsvarande nya objektiv.

Om du suktar efter en A900 i framtiden så är väl dessa objektiv mer passande, men dyra:

Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 24-70 F2.8 ZA SSM SAL-2470Z
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=438

Sony AF 70-400 F4-5.6 G SSM SAL-70400G
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=478
 
LR, eller egentligen ACR är inte en helt optimal framkallare när det gäller hög-ISO bilder från Sonykameror. Prova RAW Developer istället och jämför

Hmm, låter kul men passar tyvärr bara Mac. Har inte kommit dit ännu ;).
Har testat ett antal andra raw framkallare, bla DCRaw, Raw Analyze samt RAW Therapee förutom ACR och Sonys egna. Den som jag upplevde bäst var RAW Therapee utav dessa. Se även http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101372

Synd bara att arbetsflödet skall bli så komplicerat (jobbar med LR), men kanske kan det vara värt om det är några kanonbilder man har tagit på höga ISO.
/Peter
 
Om du suktar efter en A900 i framtiden så är väl dessa objektiv mer passande, men dyra:

Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 24-70 F2.8 ZA SSM SAL-2470Z
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=438

Sony AF 70-400 F4-5.6 G SSM SAL-70400G
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=478

Japp, speciellt det senare har jag funderat på. Precis som du säger är de dyra. Kanske det får bli en avvägning mellan bra DT och dyr FF. Kanske få göra en planering med inköp och försäljning när steget tas till FF.
Tack för ditt tips! /Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.