Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A58-objektiv till filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Har lite frågor ang objektiv till filmning med min a58.

För det första så filmar jag motorsport och har upptäckt att autofokusen är snabb men undrar om man kan få den ännu snabbare.

Söker ett billigt objektiv som tar fokus så snabbt som möjligt helst från 70-200/300mm
jag vet att billigt och bra inte hänger ihop.

sen undrar jag om man kan få autofokusen att funka om man tar objektivadaptrar?
Har nämligen ett gäng Canon objektiv.

La frågorna här då det känns som att det finns mer erfarenhet här än i filmforumet.

Söker ett billigt objektiv som tar fokus så snabbt som möjligt helst från 70-200/300mm
jag vet att billigt och bra inte hänger ihop.
Bra, då har du det klart för dig. :) Snabbast AF får du med Sonys egna objektiv med SSM (sällan billigt), och hyfsad hastighet får du med Sigma med HSM eller Tamron med PZD. Jag skulle dock hålla mig till Sonys objektiv då AF under filmning är lite speciellt, och det som fungerar bäst där är nyare utgåvor av Sonys egna gluggar. Kan du tänka dig att fokusera manuellt (vilket många föredrar för filmning) ökar alternativen betydligt.

sen undrar jag om man kan få autofokusen att funka om man tar objektivadaptrar?
Har nämligen ett gäng Canon objektiv.
Förenklat svar - nej. AF-objektiv kan med mycket få undantag bara autofokusera med det system de en gång konstruerats för. Canon-objektiv kan autofokusera på en Sony NEX med rätt adapter, men det blir långsamt och sluggigt. För din kamera som har A-bajonett finns inga sådana alternativ.

Ett problem till är att AF ibland "tappar bort" motivet vilket gör att det plötsligt jagar vilket är väldigt störande. De som vet kanske kan svara på frågan: om man fotar motorsport dagtid och absolut skall ha autofokus - fungerar en videokamera med större skärpedjup p g a mindre sensor bättre?

Edit: sorry, läste frågan slarvigt. Svaret på egentliga frågan är väl att det beror på kameran. Av småsensorkameror är det väl bara Nikon 1 som har vettig följande AF.

Just rally är lite lättare att fokusera manuellt än man först kan tro. Bilarna passerar på i stort sett samma avstånd - och med samma hastighet - varje gång för varje given position. Repetera samma rörelse om och om igen tills den sitter.

Sen går det ju alltid att blända ned och öka ISO för högre tolerans (större skärpedjup), även om du skulle råka sitta med "för" stor sensor i grunden.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar