Annons

A57 histogram-fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jmalmf

Ny medlem
Det är en grej med Sony A57's histogram som jag inte begriper.

Live histogrammet indikerar att bilden inte ska bli överexponerad, datat nuddar med andra ord inte högra kanten utan kan vara en bra bit ifrån.

När jag sedan tar bilden och tittar på den direkt efteråt på displayen så blinkar det lik förbannat svart lite här och där i ljusa partier, dvs vissa partier har blivit utfrätta. Även datan i de fyra histogrammen man ser i efterhand till höger om bilden ser okej ut, dvs de nuddar inte högra kanten.

Varför blinkar det då på displayen?

Det kan bero på hur tröskeln för högdagervarning är ställd. Jag vet inte om din kamera har någon inställning för det, men om det går att ställa in tröskeln för blink, så ställer man den på 254. Om det då blinkar så är det urfrätt.

Det kanske finns någon realtidsvisning av urfrätt i sökaren också, det är ganska praktiskt.

Men jag har inte den kameran, så jag vet inte om de inställningarna finns. Även när man har blink i sin jpeg kan råfilen innehålla data i de partierna. Däremot kanske man måste dra ner om man inte spar RAW.

Det kan bero på hur tröskeln för högdagervarning är ställd. Jag vet inte om din kamera har någon inställning för det, men om det går att ställa in tröskeln för blink, så ställer man den på 254. Om det då blinkar så är det urfrätt.

Det kanske finns någon realtidsvisning av urfrätt i sökaren också, det är ganska praktiskt.

Men jag har inte den kameran, så jag vet inte om de inställningarna finns. Även när man har blink i sin jpeg kan råfilen innehålla data i de partierna. Däremot kanske man måste dra ner om man inte spar RAW.
Finns inga inställningar som i E-M5 för histogrammet, och detta gäller endast jpeg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar