ANNONS
Annons

A4 utskrift med D7an

Produkter
(logga in för att koppla)

mbrihler

Aktiv medlem
tja hur ser dom ut ??, många reviews jag läst så är D7an "soft" out of the camera.. hur skarpa kan man få bilderna ? (vid uppskärpning rawformat). är det lönlöst å använda sig av "toppgluggar" om den inte endå kan användasig av den upplösningen/skärpa som gluggen klarar av..

hur ser era prints ut jämfört med negativprint. utifrån en kräsen personlighet..

kameran går ju å få under 10" nu så är väldigt sugen..dock har jag oxå sett ypperliga bildresultat ifrån superzoomarn Panasonic Z5 dock e ju brusnivån en annan femma.

A4 är inga probelm alls. Jag har interpolerat upp bilder från min 7D upp till 50cm x 70cm och visat dem för "kräsna" personer. Deras kommentarer har varierat från "Det var som fan" till "Det här är ju löjlig bra". I slutändan är det betraktningsavståndet som avgör vad som är bra. Nu har då mina 50x70 blivit synade in på bara pixeln av dessa "kräsna" kollegor och klarat sig helskinnade ur det. Hur ofta tittar du på en tavla på 2 cm avstånd, aldrig hoppas jag. Så jag ska faktiskt prova och printa en 70cm x 100cm som jag har liggandes, ska bli intressant och se hur den klarar sig.

mvh/Ove

hur är det med skärpan då ??,, spelar det ngn roll om jag fotar med min knivskarpa 100mm orginalglugg jämfört med en normalzoom om vi talar om skärpa.

på mina negativ(vissa *ler*) är det knivskarpt.

Allting beror ju även på vilket motiv man vill förstora. Ju mindre detaljer ju större kopia kan man göra.
Sen spelar psykiska aspekter in in. Saker som ögat vet hur det ska se ut är det mycket mera noggrant med, tex. ansikten. En gruppbild med många ansikten kräver hög upplösning medans en makrobild på en blomma är mer förlåtande då ögat inte ser så nära i vanliga fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar