Annons

A4 storleks problem Crimson.

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
Jag brukar printa ut mina bilder i 20x30 på crimson men så skaffade jag en ny mapp att ha bilderna i. Avsedd för A4 storlek. Så jag gjorde omutskrift av nästan alla bilder men ändå, trots att jag väljer A4 hos Crimson så måste jag fimpa bort en liten bit för att det ska bli rätt. Att det är fel på mappen är uteslutet för jämför jag med ett vanligt A4 papper är dom precis lika mycket för stora. Varför är det så? Något fel hos Crimson eller gäller det överallt?
Bilderna har förövrigt hållit absolut toppklass som vanligt hos dom, förutom just detta fenomen.
 
Det är ju möjligt att deras printer kräver dom extra millimetrarna för att dra papperet genom printern...

Skicka ett mail Crimson och fråga varför det är så. Skulle tro att dom sitter inne med korrekt info om det hela.
 
Jo men visst är det märkligt. A4 är ju egentligen 210 × 297mm varför är det inte så även hos Crimson?

Ett A4 kan bara ha den storlek som nämns ovan eftersom det är en standard.
Om Crimson printar i 210 x 305 så är det inte A4 och kan inte benämnas A4 eftersom detta är falsk marknadsföring.
Det är lika snett som om Coop skulle sälja ett kilo kött som visar sig vara ett Coop kilo på 950 gram.
 
Papper till de printrar labben kör konfektioneras inte i papperstandard, de har en helt egen standard. De pappersrullar de kör "A4" på är 305mm brett, därav 210x305.

Det finns 210 brett papper, men det är svårt att få tag i då det inte är så många som använder sig av det. Det pga det går betydligt mycket långsammare att köra bilderna på längden i stället för på bredden.
 
Ett A4 kan bara ha den storlek som nämns ovan eftersom det är en standard.
Om Crimson printar i 210 x 305 så är det inte A4 och kan inte benämnas A4 eftersom detta är falsk marknadsföring.
Det är lika snett som om Coop skulle sälja ett kilo kött som visar sig vara ett Coop kilo på 950 gram.

...nog mer "som Coop-kilot var 1,05 kilo" ;-)
 
Det är ju inte hela världen att skära av några mm på varje bild. Men står det A4 borde det ju vara just A4 storlek.

Men det är ju bagateller, men ändå lite retligt att behöva beskära varenda bild man får hem.
 
...nog mer "som Coop-kilot var 1,05 kilo" ;-)

Nej det håller jag inte med om. Att få 950 gram är negativt för konsumenten men att få 1050 gram är positivt.
Dessutom är ett kilo alltid 1000 gram och inget annat.
Att få 305 mm istället för 297m innebär att förhållandet i A4 blir ett annat. A formaten utgår från gyllene triangelns förhållanden.
Sedan kommer det inte passa i en A4-ram utan måste beskäras något.
För att vara korrekt skall ett format som printas från en 305 mm rulle också benämnas 305 x 210 mm. Enligt svensk standard för pappersbranschen så är första siffran maskinbredden och andra siffran maskinriktningen.
Det innebär att ett 210x305 mm är styvare i längs än tvärs och ett 305 x 210 är styvare i tvärs än längs.
Detta påverkar också hur papperet sväller eller dra ihop sig när luftfuktigheten varierar.
En fiber kan bara svälla på bredden när fuktigheten ökar. Den kan aldrig bli längre.
Pappersfibrer orienterar sig alltid i mest i maskinriktnigen vid papperstillverkning på en pappersmaskin.
 
Tycker snarare att det är en fördel så får man lite marginal för en passepartout eller ram. Storleken är ju tydligt utskriven i prislistan också om jag kommer ihåg rätt.
 
Nej det håller jag inte med om. Att få 950 gram är negativt för konsumenten men att få 1050 gram är positivt.
Dessutom är ett kilo alltid 1000 gram och inget annat.
Att få 305 mm istället för 297m innebär att förhållandet i A4 blir ett annat. A formaten utgår från gyllene triangelns förhållanden.
Sedan kommer det inte passa i en A4-ram utan måste beskäras något.
För att vara korrekt skall ett format som printas från en 305 mm rulle också benämnas 305 x 210 mm. Enligt svensk standard för pappersbranschen så är första siffran maskinbredden och andra siffran maskinriktningen.
Det innebär att ett 210x305 mm är styvare i längs än tvärs och ett 305 x 210 är styvare i tvärs än längs.
Detta påverkar också hur papperet sväller eller dra ihop sig när luftfuktigheten varierar.
En fiber kan bara svälla på bredden när fuktigheten ökar. Den kan aldrig bli längre.
Pappersfibrer orienterar sig alltid i mest i maskinriktnigen vid papperstillverkning på en pappersmaskin.

Du har avgjort bättre koll på papperstillverkning etc än jag har, kan konstateras.

Min anmärkning angående ditt uttryck "...ett Coop kilo på 950 gram" tog enbart fasta på att Crimsons papper är "större än A4" inte på vad som var "bra eller dåligt" för "konsumenten".
Klart ett kilo alltid är 1000 gram...både ditt "Coop kilo på 950 gram" och mitt "mer som Coop kilot var 1,05..." anspelade ju på att det i trådämnet framkommit att någon levererar en "standardprodukt" som inte håller standard, så att säga., nog om det kanske.


------------------------


Angående A4 som sådant vs DSLR-sensorers vanligaste proportioner:
A4 är ju inte i "rätt" proportion om man nu vill att hela bilden sensorn fångat ska med, 210 x 1,5 blir ju 315mm...

Varför kan inte kamerorna få sensorer i format som stämmer med tex A4? Så skulle man slippa beskära en enda millimeter innan förstoring/utskrift ifall man nu vill slippa det, och slippa skära i pappret (förutsatt man vill fylla pappret).

Är det "småfotona" på 10 x 15 cm (och/eller gamla 135/35mm småbildsformatet) som en gång för alla satt standarden för hur DSLR-sensorerna*** skall vara proportionerade?

Kompaktkameror har ju som regel en sensor som ger motsvarande 11 x 15 cm, varför har det blivit så?


***dvs DSLR utom Olympus
 
Det gamla 10X15 cm innebar väl också en viss beskärning. A4 är inte perfekt men det ligger nära.
A3 fungerar också ganska bra. I de fall det inte går beskära så kan man ju alltid lägga en ram och göra bilden lite mindre än formatet.
Vad som irriterar mig mer är att det inte går att få ramar som direkt passar till A-formaten. A4 går bra men A3 är nästan hopplöst. Det närmaste är 30X40 cm.
A3+ är ännu mera hopplöst.

Ramar verkar fortfarande tillverkas enligt gamla Imperial sizes som rådde innan A-formaten slog igenom.
 
Kompaktkameror har ju som regel en sensor som ger motsvarande 11 x 15 cm, varför har det blivit så?
Det är samma proportioner som etablerades redan när man började använda 35 mm-film. En bild var då fyra perforeringar hög, dvs 24,9 x 18,7 mm. Proportionerna var alltså 4/3 -- vilket också används i en "gammal" tv eller en instamatic eller de "halvformats"-kameror som använde 135-film. Eller dslr från t ex Olympus.

Sen dubblade ju Leica (eller vem som nu var först) formatet och använde en bit film som var åtta perforeringar lång till varje bildruta -- 24x36 mm alltså.
 
Tycker snarare att det är en fördel så får man lite marginal för en passepartout eller ram. Storleken är ju tydligt utskriven i prislistan också om jag kommer ihåg rätt.

Hur kan det vara en fördel att dom benämner storleken till A4 men den är för stor när den väl kommer? Förvisso finns ju måtten jämter även dom men A4 är A4 inte A4 + några mm. Vill jag ha större är det ju bara att ta nästa steg i storlekstrappan. Men jag förstår dig, visst kan det vara bra om man ska rama in. Men jag ramar aldrig inte bilder, åtminsonte inte i A4 storlek. Dessa har jag endast i en pärm avsedd för A4 storlek att visas, men måste då beskära alla bilder.
 
Visst, dom kunde vara ännu tydligare med att det skiljer lite på storleken.

För dom som beställt från andra lab - är det bara Crimson som gör så här?
 
Beställer du ett särskilt mått är det rimligt att du också får det du betalt för. Varken mer eller mindre.
I annat fall skall det tydligt framkomma att beskärning är nödvändigt för att rätt mått skall uppnås.

Vet du om storleksutfallet som levereras är det en annan sak.
 
Beställer du ett särskilt mått är det rimligt att du också får det du betalt för. Varken mer eller mindre.
I annat fall skall det tydligt framkomma att beskärning är nödvändigt för att rätt mått skall uppnås.

Vet du om storleksutfallet som levereras är det en annan sak.

Jovisst framgår det att måtten inte stämmer. Men varför ens benämna det A4?
 

Bilagor

  • a4.jpg
    a4.jpg
    24.9 KB · Visningar: 204
Nog får man väl ändå anse "21x30" vara benämningen. A4 står ju inom parentesen och står väl mest mer som en referens att "ungefär som en A4 i storlek, men exakt 210x305mm".

Beställer man via prefixtjänsten styr man väl mer exakt över formaten? Jag har faktiskt aldrig reflekterat om samma sak gäller för den tjänsten, men det känns i alla fall som att man har 100% kontroll över storleken (dock +- någon millimeter som jag gissar beror på precisionen i skärmaskinen).
 
Vore enklare om Crimson kallade sitt papper A4+ då A4 är ISO standard och + talar om en avvikelse. Och sen anger att deras A4+ är 210 x 305 mm.
Ingen som reflekterat över att vedertagna A3+ som anges av skrivartillverkarna håller olika mått? Titta på HP så har de valt mindre mått än vad de flesta andra följer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.