Annons

A3 utskrifter - Vilken upplösning krävs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Har en Lexmark Optra Color 45 på jobbet. Tänkte att jag skulle prova lite A3 utskrifter.

Vilken upplösning tycker ni att jag ska ha på bilden? Räcker det med 200 dpi?

Provad med en bild som var på 7649 kb (200x200 dpi och JPEG) men tyvärr verkar som det blir nåt fel. Skrivaren funderar sisådär en kvart sen återgår den bara till vänteläge. Är bilden för stor för skrivarens minne?

Enl specen som jag skrivit ut så finns det 24 Mb minne och extra minne 16 Mb. Är de 24 inklusive 16 månne?

Hur många Mb ska jag försöka komprimera bilden till? Eller gör jag något annat fel?

Tack på förhand!
Svante

Normal upplösning för bilder som ska skrivas ut på bläckstråleskrivare är 300 dpi, men det brukar gå bra med 240 dpi.

Om filen inte är tillräckligt stor för att täcka en A3 kan du skala upp den i Photoshop. Gå in i Image Size (Storlek på bild) och ändra bredd till 110 % under Document Size, ställ även höjd till procent. Resapmle Image ska vara förbockad och Bicubic ska vara vald. Upprepa om det behövs.

Komprimeringen har ingen effekt här, filen packas upp innan den kan skrivas ut. Utskrifterna blir snyggare om du skriver ut från TIFF-filer.

Kodiak skrev:
...Vilken upplösning tycker ni att jag ska ha på bilden? Räcker det med 200 dpi?...

Det kan bara du avgöra.
Gör några tester med olika upplösningar för att se var din smärtgräns för lägsta upplösning går någonstans.

Jag skulle nog ligga lite mer än 200 ppi för en A3. Men det beror också på bilden.

Jag tillhör dem som brukar ligga lågt med upplösningen, det är bara vid en direkt jämförelse som man brukar tycka att en högre upplösning är bättre.
Exempelvis har Fujiskrivarna (på de labb jag skickar till) 400 som upplösning men jag brukar ändå nöja mig med 250ppi för de bilder jag skickar.
Ser det bra ut är det bra.

Då är jag inte ute och cyklar med andra ord. Brukar köra med 300 dpi (hemma på A4) men eftersom det inte fungerade här tänkte jag prova med lägre upplösning.

Får för mig att det verkar vara något problem med minneskapaciteten?!

/Svante

Mikael: Vilket labb skickar du till?

(nyfiken på att veta vilka labb som kan skriva ut med högre upplösning än 300dpi)

roypeter skrev:
Mikael: Vilket labb skickar du till?

(nyfiken på att veta vilka labb som kan skriva ut med högre upplösning än 300dpi)

Fujis maskiner är nog bland de vanligaste och de ligger på 300 i upplösning.

Småbilder (10x15) lämnar jag in lokalt eller via Expert.

Större bilder, och de som jag vill ha mer kontroll över (porträtt och modellbilder), går till Fotolabo som kör med 254 i upplösning på deras maskin.

Proprint har en Agfaburk på 400 i upplösning.
Har inte skickat dit på ett tag om jag skall rannsaka mig själv.

Hej igen!

När jag skickar en bild som är på ca 3 Mb till skrivaren blir den 47 Mb när jag tittar i "skrivarloggen". Som jag skrev tidigare så har jag 24 + 16 Mb minne installerat i skrivaren. Är det här problemet ligger?

Varför blir den 15 ggr så stor när jag skickar den till skrivaren?

Någon som kan hjälpa?

/Svante

Kodiak skrev:
Varför blir den 15 ggr så stor när jag skickar den till skrivaren?

Någon som kan hjälpa?

/Svante

För att jpeg-bilden "packas upp" innan den skickas. jpeg-kompressionen sparar bara utrymme när behandlas som en fil, den sparar inte arbetsminne när bilden ska bearbetas.

Se där ja!

Hur gör jag för att minska ner den "på riktigt"?

Är det att göra avkall på kvaliten, dvs minska ner från 300 till tex 150 i upplösning?

/Svante

Man bör alltid skala om bilden så att den får den upplösning skrivaren vill ha OCH den storlek du vill ha...

Gör man inte det kommer skrivaren/utskriftsprogrammet att skala om bilden på ett sätt man inte kan kontrollera.

Klarar skrivaren 300 ppi så välj det. Vill du ha storleken 150*200mm, välj det. Även om det resulterar i att bildens totala antalet punkter måste minskas.

Senast ändrad:
Kodiak skrev:
Se där ja!

Hur gör jag för att minska ner den "på riktigt"?

Är det att göra avkall på kvaliten, dvs minska ner från 300 till tex 150 i upplösning?

/Svante

Ja. Men du behöver nog inte gå så långt ner som till 150 ppi (halva upplösningen i ppi ger en fjärdedel av den ursprungliga filstorleken, inte hälften).

Jag skriver ut i 240 ppi på bläckstråleskrivare med tillfredsställande resultat. Högre än så tycker jag är overkill.

Fick till det...
Det var minneskapaciteten som krånglade.
Minskade ner uplösningen till mellan 200-250 ppi och sparade i tiff så jag vet hur mycket plats den tar.

Någon som kan mer om den skrivaren?
Jag skulle vilja att den centrerade utskrifterna på pappret så att det ser lite snyggare ut. Hittar inget i bruksanvisningen om det.
Kan den skriva ut i A3+?
Hittar inget om det heller...

/Svante

ANNONS