ANNONS
Annons

A3+ skrivare olika papper

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash_online

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja få hjälp av någon här som sysslar med A3+ hemma. Jag funderar ev att skaffa mig en A3+ Epson R3000. Vad betyder fineart och vad används den till ?

Nu sistone har jag sysslat med att skicka mina bilderna till Crimson. Ramat in med tavlor från Ikea, Ribba-serien A3 samt A4 storlekar och med passepartout.

De kommer att hänga i en utställning i en café om några veckor.

Jag är mest nyfiken på Fineart, matt papper, skriva ut svartvitt bilder och också tjocka papper/rullmatning. Förhoppningsvis kommer någon här att hjälpa mig leda in till skrivarens värld (sista behandling och där man får njuta mest av när man har gjort en fin tavla och hänga på väggen, det bästa jag vet! )

Hej!

Jag skulle vilja få hjälp av någon här som sysslar med A3+ hemma. Jag funderar ev att skaffa mig en A3+ Epson R3000.

Jag är mest nyfiken på Fineart, matt papper, skriva ut svartvitt bilder.

Hej!
Vi har en Epson R3000 hemma. Brukar skriva ut svartvita bilder på ett matt A3+ papper inhandlat på Scandinavian Photo. Blir verkligen superfina bilder. Tyvärr minns jag inte vad det heter, men ska kolla när jag kommer hem i eftermiddag. Billigt blir det inte, men snyggt. Påminn mej om jag glömmer bort det.

Nu har jag kollat upp vad pappret heter. Det är Hot Press Natural 330g. Det har en snygg struktur. Fast om jag kollar på deras hemsida verkar det vara 340g som gäller nu. Köpte mina papper i somras.

Senast ändrad:
Tack att du besvarade min inlägg!

Jag funder mycket på att skaffa en R3000 men inte ännu bestämt mig. Det är ju en rätt dyr skrivare!

Då passar jag på att fråga dig ang färgpatroner.. tar de snabbt slut ? Min gamla skrivare Canon IP5000 som bara har 5 färgpatroner på runt 7,5ml. De tar otroligt fort slut efter runt 10-15 st hel A4. Det känns ju inte roligt.

//Jocke

Tack att du besvarade min inlägg!

Jag funder mycket på att skaffa en R3000 men inte ännu bestämt mig. Det är ju en rätt dyr skrivare!

Då passar jag på att fråga dig ang färgpatroner.. tar de snabbt slut ? Min gamla skrivare Canon IP5000 som bara har 5 färgpatroner på runt 7,5ml. De tar otroligt fort slut efter runt 10-15 st hel A4. Det känns ju inte roligt.

//Jocke

Hej igen!
Äntligen hemma så jag kan kolla hur det ligger till med färgpatronerna och antal utskrivna bilder. Räknade vad jag har kvar, så jag har skrivit ut 16 st A3+ Hot Press, 15 st Satin Proffesional A3, ett gäng A4 (kanske 10-15 st, vet inte riktigt för där har jag så mycket papper hemma så jag kan inte räkna ut vad jag skrivit ut med denna skrivaren) och så har jag skrivit ut ett par 10x15 också. Dessutom har jag skrivit ut endel textdokument i färg både i A3 och A4.
Fyra av färgpatronerna är utbytta, de andra fem behöver bytas när som helst och en av de svarta kommer snart behöva bytas igen. Verkar räcka lite längre än dina patroner men kostar ju en del också. (Innehåller 25,9 ml var) Om du köper den är jag övertygad att du kommer bli nöjd med kvaliteten. Om det lönar sig ekonomiskt vet jag däremot inte. Vi ångrar oss i alla fall inte.

Idag bestämde jag äntligen mig! Jag beställde en R3000! Det var ju lika bra för jag hade ju haft den Canon IP5000 i flera år, minst 8 år om jag minns rätt.

Då är det ju en rejält stor uppgradering till en A3+!

Nu är jag nyfiken hur du gjorde med de bilderna då du skrev ut på Hot press samt satin ? hängde du de på tavlorna ? med glas, passepartout osv ?

För jag är ju rätt nybörjare i det området när det gäller tavlor, kvadrat tavlor osv.

Varför väljer många duktiga fotografer såna papper ? pga hållbart ? struktur, mer detaljer framhävs ?

340g/m såna papper, ju tjockare det är så ofta blir det bättre om jag har uppfattat rätt ? det blir även mycket dyrare, det har jag räknat med.

Nu har jag kollat upp vad pappret heter. Det är Hot Press Natural 330g. Det har en snygg struktur. Fast om jag kollar på deras hemsida verkar det vara 340g som gäller nu. Köpte mina papper i somras.

Den kommer jag att köpa senare nästa månad då jag behöver fylla pengar i min plånbok :D

Runt 1100kr 20 st. Saftigt ju!

Grattis till ett bra köp!

Än så länge har jag inte gjort så mycket av bilderna mer än skämt bort mina släktingar.
I stort sett alla bilderna har jag gett bort till min mans brorsdöttrar vars bröllop jag fotade i somras. 2 av bilderna gav jag till en kompis vars bröllop jag fotade i januari. Nästa bröllop SKA jag ta betalt för. Varför är det så svårt att sätta ett värde på sina tjänster???

Ytterligare ett bekymmer med A3+ är att jag inte hittar några färdiga ramar eller passpartouer. Hade du köpt rena A3 på IKEA? Måste kolla nästa gång. Kostar ju en del om man ska specialbeställa ramar också. Får väl lära sig göra egna.
Anledningen till att vi köpte kvalitetspapper är både pga strukturen men självklart också att man vill att de ska bevaras länge.

...Ytterligare ett bekymmer med A3+ är att jag inte hittar några färdiga ramar eller passpartouer....

Det verkar inte finnas ramar eller passepartouter som passar bra med A3+. Själv funderar jag på att köpa stora Ikea- ramar och sen beställa måttskurna passepartouter från Passepartout.Werkstatt i Tyskland. Sen måste man stoppa in ett skyddspapper mellan bakplanet av masonit och själva bilden så att inte syror och andra kemikalier förstör utskriften.

Jag köpte specialpassepartouter från dem för något år sen. Kvaliteten var riktigt bra, med fin kartong och precis tillskärning. På deras hemsida fanns det dialogrutor som gjorde att man kunde bestämma måtten själv, och det blev inte heller särskilt dyrt.

Det enda man måste se upp med är att beställa tillräckligt mycket, så att inte fraktkostnaden per passepartout blir för stor. Det andra är att man måste skilja mellan bredd- och höjdpassepartouter, eftersom webbverktygen gör undre delen av passepartouten aningen bredare än de andra sidorna.

Efter min beställning kom leverensen blixtsnabbt. Det tog 1 dygn innan paketet stod utanför dörren (nej, jag skojar faktiskt inte). Emballaget hade en baksida av masonit fastskruvad i en 2 cm hög, rektangulär aluminiumlist. ... (nej, jag är inte delägare i företaget!).

http://www.passepartout-versand.de/se81000

Grattis till ett bra köp!

Än så länge har jag inte gjort så mycket av bilderna mer än skämt bort mina släktingar.
I stort sett alla bilderna har jag gett bort till min mans brorsdöttrar vars bröllop jag fotade i somras. 2 av bilderna gav jag till en kompis vars bröllop jag fotade i januari. Nästa bröllop SKA jag ta betalt för. Varför är det så svårt att sätta ett värde på sina tjänster???

Ytterligare ett bekymmer med A3+ är att jag inte hittar några färdiga ramar eller passpartouer. Hade du köpt rena A3 på IKEA? Måste kolla nästa gång. Kostar ju en del om man ska specialbeställa ramar också. Får väl lära sig göra egna.
Anledningen till att vi köpte kvalitetspapper är både pga strukturen men självklart också att man vill att de ska bevaras länge.

Ja, inte lätt när du känner någon och vill få betalt för det.
Om du kollar på Ribba-serien så finns en tavla som passar utmärkt till A3 med passepartout. En sån kostar 99kr. Dock får du justera bilden så det blir runt 29,5x39,5cm. Då blir det perfekt.

Jag kan fota några ribba-tavlor här hemma så du får se hur de ser ut.

Nu tog jag en bild på några av mina tavlor här hemma. Jag var tvungen att samla ihop de i köket.

A3 (99kr) och en A4 (69kr)

Per, hoppas det räcker med vanlig papper som skydd därbak som jag tog från Ikeas info :D

Om inte så får jag lägga till flera papper emellan men jag tror det skulle räcka ? jag har några tavlor som jag inte har haft problemet hitills t.ex missfärgar osv.

Men nästa gång så kommer jag att vara petnoga, extra papper emellan, samt syrafri tejp :D

Bilagor

• Ribba A3-1.jpg
    Ribba A3-1.jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,816
Det verkar inte finnas ramar eller passepartouter som passar bra med A3+. Själv funderar jag på att köpa stora Ikea- ramar och sen beställa måttskurna passepartouter från Passepartout.Werkstatt i Tyskland. Sen måste man stoppa in ett skyddspapper mellan bakplanet av masonit och själva bilden så att inte syror och andra kemikalier förstör utskriften.

Jag köpte specialpassepartouter från dem för något år sen. Kvaliteten var riktigt bra, med fin kartong och precis tillskärning. På deras hemsida fanns det dialogrutor som gjorde att man kunde bestämma måtten själv, och det blev inte heller särskilt dyrt.

Det enda man måste se upp med är att beställa tillräckligt mycket, så att inte fraktkostnaden per passepartout blir för stor. Det andra är att man måste skilja mellan bredd- och höjdpassepartouter, eftersom webbverktygen gör undre delen av passepartouten aningen bredare än de andra sidorna.

Efter min beställning kom leverensen blixtsnabbt. Det tog 1 dygn innan paketet stod utanför dörren (nej, jag skojar faktiskt inte). Emballaget hade en baksida av masonit fastskruvad i en 2 cm hög, rektangulär aluminiumlist. ... (nej, jag är inte delägare i företaget!).

Tack för länken! Då ska jag kolla extra där!

För den som har en Hornbach i närheten kan jag tipsa om att de har en bra sortiment av ramar.
Här i Göteborg har de också en ramverkstad. Om det också finns på andra platser vet jag inte.
Till mina bilder utskrivna i A3+ med någon cm vit kant runt har jag bett dem skära passpartout till mig som passar. Det var inte särskilt dyrt. Som gammal räv i pappersbranschen har jag givetvis valt en bra passpartoutkartong som gör det hela arkivbeständigt.
De har ramar i storleken 40x50 som passar fint för A3+.
Ramarna är av klart bättre kvalitet än Ikeas vilket jag vet eftersom det var jag som sålde kartongen till deras Ribba med mm en gång i tiden.
Den ram som Hornbach har som jag valde heter Zermatt och har en passpartout med i bra kartong men med formatet 30X40 som öppning. Hur de tänkte där vet de gudarna för det passar inte med några standardformat utan är ett gammalt förlegat format från konstnärsvärlden.

Verkar intressant. Får kolla in sidan närmare. Tack för tipset.

Dock får du justera bilden så det blir runt 29,5x39,5cmt

Problemet är att jag inte vill beskära bilden. Förlorar ju lite av idéen med A3+ då. Den enda stora bilden vi skrivit ut till oss själva går inte att beskära. Ska vi få in den i de måtten får vi förminska innan vi skriver ut.

Den ram som Hornbach har som jag valde heter Zermatt och har en passpartout med i bra kartong men med formatet 30X40 som öppning. Hur de tänkte där vet de gudarna för det passar inte med några standardformat utan är ett gammalt förlegat format från konstnärsvärlden.

Borde vara dags för en uppdatering av tillgängliga format. Vi måste ju vara några stycken som vill rama in våra bilder.

Jo man kan undra om ramtillverkarna har hängt med sin tid. De ramar jag har för A4 är samma serie och med ramformatet 30X40. Kärt gammalt format alltså.
Passpartuon har en exakt öppning på 210 x 297 mm. Alltså ren A4. Nu undrar man ju vad de tänkte man skulle rama i den. Så den vara också bara att kassera och beställa en ny passpartout med 190 x 277 mm och kan ha lite mindre än en cm vit ram runt bilden för klara hantering och att fästa bilden.
Så efter att flera år varit på jakt efter standardramar med passpartout som passar dagens skrivare så har jag gett upp.
Nu har jag i alla fall lyckats köpa välgjorda standardramar fast passpartout får jag fortfarande få gjorda i rätt mått. Det smidiga med Hornbach är att de gör det snabbt samt hyfsat billigt och jag kan beställa det samtidigt som jag köper ramar.

... Per, hoppas det räcker med vanlig papper som skydd därbak ....

Både skyddspapperet och tejpen måste vara syrafria. Scotch Magic dokumenttejp har ett vattenbaserat klister och är syrafri. Fördelen med just den tejpen är att den kan köpas i stort sett vilken butik som helst.

Jo man kan undra om ramtillverkarna har hängt med sin tid. De ramar jag har för A4 är samma serie och med ramformatet 30X40. Kärt gammalt format alltså.
Passpartuon har en exakt öppning på 210 x 297 mm. Alltså ren A4. Nu undrar man ju vad de tänkte man skulle rama i den. Så den vara också bara att kassera och beställa en ny passpartout med 190 x 277 mm och kan ha lite mindre än en cm vit ram runt bilden för klara hantering och att fästa bilden.
Så efter att flera år varit på jakt efter standardramar med passpartout som passar dagens skrivare så har jag gett upp.
Nu har jag i alla fall lyckats köpa välgjorda standardramar fast passpartout får jag fortfarande få gjorda i rätt mått. Det smidiga med Hornbach är att de gör det snabbt samt hyfsat billigt och jag kan beställa det samtidigt som jag köper ramar.

Skönt att det finns någon som besvarar om olika tavlor osv.

Jag tog en snabb titt på Ikeas 99kr, Passepartout innermått B: 29 cm
Passepartout innermått H: 39 cm

Mm vi kör A3+ så har det måttet: 329 x 483 mm

Då förlorar vi lite grann på det, säg 1 cm vit ram. Då återstår 31,9x473mm.

Förlust bredd 31,9-29=2,9 cm och höjd 473-390=83mm=8,3 cm

Höjden är det som vi förlorar mycket på om vi kör med A3+.
Det var ju inte alls bra...

Har någon kollat hos Gallerix?

Mysko att det inte finns att få tag i tavlor+passpartout som passar för A3+ idag ?

Om man tar ribbas passpartout och skära själva ? för svårt ? vad krävs det för kniv verktyg ?

Verkar som om man får beställa via Hornbach tills vidare ? Jag ska ta en titt vad det kostar, kanske Mats kan svara på ungefär hur mycket det kostar en A3+ tavla+passpartuon?

Nu en fråga till er!

Om jag ska köpa t.ex Hot press natura, alternativ satin papper. Är det då dumt att köra med glas på en tavla ? ta bort ? eller på och syns ändå struktur och ger en proffsigt intryck ?

om utan glas så är ju tavlan oskyddad liksom, känns ju inte bra...T.ex utställning, vem som helst kan ju peta och kladda på...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar