Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A200 och gaffling för HDR?

Produkter
(logga in för att koppla)

jCedborger

Medlem
Hejsan! Mitt första inlägg på detta forum =)

Jag är ganska ny inom fotografering och vill gärna lära mig så mycket som möjligt =) men här om dagen så köpte jag mig ett exemplar av tidningen "DigitalFoto"(Nr.10 / 08) och snubblade över deras artikel om fotografering i "en öde stad". Läste där om att de använde flera exponeringar av samma motiv i olika ljusstyrkor och sedan blandade ihop i datorn med ett program (HDR).
Jag blev så förtrollat förtjust över dessa UNDERBARA effekter och detaljer man kunde få fram, och började tänka ifall man själv kanske kunde testa. Men då har jag några faktorer jag undrar över,

1. Vilket läge på kameran (a200) ska man använda? hur ska man ställa in för att få en underexponerad, normalexponerad och överexponerad bild? Jag är väldigt ny med min kamera och har inte lärt mig den så grundligt än.

2. Motivet, många tar kort på t.ex en kossa i förgrunden och sedan den spektakulära himmelen i bakgrunden, men hur får man 3st exakt lika exponeringar av kossan utan att den hinner röra sig? VÄLDIGT kort slutartid? frågan är alltså, hur får man de tre bilderna i olika exponeringar? gaffling? men hr ställer man in gafflingen?


Som ni kanske märker har jag mycket att lära, och ger mig kanske ut på hal is. Men jag vill bara testa, "learn by doing".

Tacksam för alla svar!
Mvh Johan
 
Hej,

Sidan 86-87 i kamerans bruksanvisning handlar om detta, där kallas det exponeringsgaffling. Då tar kameran 3 bilder i följd, en med "rätt" exponering, en lite ljusare och en lite mörkare bild. Exponeringsskillnaden i bilderna kan du ställa in mellan 0,3 och 0,7 steg (tror jag på A200). Det är i minsta laget om man ska göra HDR bilder. Då kan du istället köra i manuella läget
på kameran. Då kollar du först vad kameran väljer för exponering i t ex P-läget. Då visar den kanske f5,6 och 1sek (om det nu är kvällsbilder i stan vi tänker oss). Sen rattar du in M-läget och ställer in samma värden manuellt. Tar 1 bild. Sen ändra du tiden till 2 sek och tar en ny bild. Då har du tagit en bild men 1stegs över exponering. Sen ställer du in 1/2 sek och tar en tredje bild. Då blir den bilden 1steg underexponerad. Man kan dessutom ta ytterliggare bilder med 4sek resd 1/4 sek. Då får du 2 bilder med 2 stegs över resp underexp.
Det här förutsätter att du har kameran på ett stativ, dels för att man inte kan hålla kameran stilla under exponeringen och dels för de tre bilderna ska bli exakt lika.

I ex med kossan kan du testa med kamerans bracketingfunktion om vi förutsätter att det är hyfsat ljust så du kan handhålla utan risk för kameraskak. Då tar kameran de tre bilderan i snabb följd utan att du behöver röra kameran.

Lycka till.
 
Saker som rör sig, är näst intill omöjliga att hantera i långa HDRI-serier. Det kan gå om Du har en kamera som klarar av fem bilder vid +/- 2EV, annars är det **cencur**.

Det Du kan göra är att först ställa in sekvensordningen på gafflingen till -, 0, resp. +, omfånget till 0,7EV, antal till fem och drive till gaffling kontinuerlig och högsta seriehastighet, sätta kameran på stativ, montera trådutlösare och mäta in Dig i läge M på ISO100 så att Du hittar "normalexponeringen".

Ställ in exponeringskompensationen till -3EV, tyng ner kameran så att den rör sig så lite som möjligt och ta de första fem bilderna. FÖRSIKTIGT ( som när igelkottar har sex ) ställ om kompensationen till NOLL, ta fem bilder till, ställ om kompensationen till +3EV och ta de sista fem bilderna.

Nu har Du tre serier med vardera fem bilder, vilka delvis överlappar varandra, i rätt ordning, från max underexp. till max överexp. och det är en smaksak vilka Du använder för att göra HDRI-bilden från. Att köra med alla femton är overkill, solnegångar och nattbilder kan kräva nio, men annars räcker det med fem, bara de är tillräckligt långt isär - +/- 0,7EV är för lite.

En översikt över hur mycket Du behöver, finns på min server. Jag har ett excel-ark med serierna och vilka bilder som kan kastas, resp. vilka som skall behållas, ska leta rätt på det - återkommer.
 
Jag fortsatte att räkna på totalt omfång och det är egentligen onödigt att använda 0,7 - det går att täcka 14EV med femton bilder ( tre serier x fem bilder ) och excelarket är räknat på just +/- 0,5EV och exp.offset +/- 3EV..

<OT>
v.4 av FW i a700 ( v.1 i a900 ) ger möjlighet att köra tre bilder +/- 2EV, vilket ger tre bilder inom 10 EV. Att försöka sig på denna teknik ( flera serier ) ger för många identiska bilder. För att komma runt problemet måste man upp i 21 bilder ( sju serier x tre bilder med 1 EV offset ) och då blir det krångligt att hålla reda på vilka som ska kastas, resp. sparas.

EDIT: Enda vinsten skulle vara att komma åt ytterligare två EV i totalt tonomfång, men jag är tveksam till om det är värt besväret.
</OT>
 
Senast ändrad:
tack för svaren, har nu vart ute och testat lite men blir inte alls nöjd, ska lägga upp en bild senare när jag kommer hem. Himmelen blir helt i oskärpa när man gör själva HDR bilden. Hinner alltså inte ta alla bilder innan molnen har rört på sig.
Någon som har ett bra tips hur man ska göra? Försöker vara så snabb som möjligt med att ändra slutartiden för att få ljusare och mörkare bilder. men tydligen inte snabbt nog.

Tack och hej
 
Nu har jag iofs inte sett dina bilder men att molnen blir "utdragna" tycker jag oftast bara tillför en bild lite dramatik.

Annars när jag fotar högkontrastbilder brukar jag blanda 2 exponeringar. En för himmel och en för mark. Då kommer du runt problemet med suddiga moln. Det kan vara ett alternativ kanske.

här gör man det.
 
Nu har jag iofs inte sett dina bilder men att molnen blir "utdragna" tycker jag oftast bara tillför en bild lite dramatik.

Annars när jag fotar högkontrastbilder brukar jag blanda 2 exponeringar. En för himmel och en för mark. Då kommer du runt problemet med suddiga moln. Det kan vara ett alternativ kanske.

här gör man det.

Ok, du ska få se bilderna sen. Jag tycker att himelen är alldeles för suddig. Ska posta så fort jag kommer hem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.