Annons

A2 som Webb-cam?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir ju en svindyr lösning du, låter nästan som att
bygga en kamera obskura ut av en Nikon F5.
Webb-kameror går ut på en hundring eller så, det blir
ungefär 100 stycken för en A2, fast utan AS ;-)

Svindyrt?
Beror väl på om man har kameran och slipper köpa en web-kamera. Då blir det så att säga negativ svindyr.
Saken är den att jag funderar på att köpa en A2 om ett tag och vill undvika att köpa en webkamera om det inte behövs.

Fördelen med webkamera är att den är billig, lätt att koppla in, drar inga batterier, det följer med bra mjukvara, samt att den har ofta ett bra ställ så du kan ha den ovanpå skärmen och rikta den där du behöver.

Det följer inte med nån programvara för att nyttja din A2 som webcam och om det inte är ändrat från A1 så kan den "bara" filma i 15 minuter. Filmen lagras på minneskortet så du kan nog inte skicka iväg bilderna "live"... nä, du får nog satsa på en särskild webcam.

Vet inte om programvaran som kan styra kameran via PC kan göra nåt... har inte testat den eftersom de inte gjort nån version för riktiga datorer.

Om man sitter på ett tv kort eller ett grafikkort med video in så kan man plocka in signalen på det sättet och sen använda den som webcam. Har jag gjort många gånger, man får se till att stänga av all information som visas bara :)

Om man har tillgång till Dimage Capture så kan man om man vet vad man gör reverse-engenera protokollet och skapa egna webcam-drivrutiner. Dock så känner jag inte behov av att lägga 1000:- på en programvara jag tycker borde ingått.

han använder Mac tror jag (KG alltså :)

det troligen går att få ut signal över USB,
men sen behövs det nåt applikation att
ta hand om bilden, och den finns inte
(och troligen kommer inte att finnas).

Eveningstar skrev:
Om man har tillgång till Dimage Capture så kan man om man vet vad man gör reverse-engenera protokollet

*asg* tänkte inte på att det kunde vara så lätt... kan man också enginera om protokollet så det funkar på OS X (Mac är rätt o Unix är inte helt fel) för DET borde verkligen ha ingått från början...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar