Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A2 kan inte skriva in Copyright i EXIF

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
I EXIF filen för varje bild sparas all information om bilden. EXIF är en standard som alla tillverkare skall följa.
Har man en Canonkamera kan man lägga in t.ex.
(C)Namn och då blir varje bild copyrightmärkt med namnet.

När man knappar in det i A2:an syns ingenting UTOM i Minoltas egen Viever. Om jag t.ex. går in i Canons Zoombrowser och tar upp en A2bild så får man inte upp någonting under USER:

Har påpekat detta till Minolta-support men dom tycker att det räcker att man kan se det i sin egen Viever.

Mycket dåligt

Detta var jag faktiskt lyckligt ovetande om, men nu när du påpekat det så instämmer jag i att det var lite billigt av Minolta att inte baka in den finessen i en annars hyfsat avancerad kamera.

/Catherine

Jag glömde skriva att det inte heller går att läsa i Adobe Photoshop Elements 2 eller 7.0

Där blir det bara fyrkanter i stället för text

I Photoshop ser jag det som står som user comment men det kan förstås skilja mellan A1 o A2...

Det funkar dock i PS 7 om man först framkallat en A2 raw-fil via Dimage Viewer, men alltså inte om man fotat direkt i jpg. Dålig inställning från Minolta-support, tycker jag.

I PS CS fungerar det med jpg direkt från kameran, (A1 alltså) däremot inte i sjuan... det kanske är PS som utvecklats för att läsa in mer exifinformation? jag har ett annat bildhanteringsprogram som inte läser bråkdelen av den exifinformation som PS visar, så det kanske är Adobe som e orsaken!?

Jag använder Canons Zoombrowser för att tanka in bilderna i datorn. Då får jag automatiskt dom sorterade i mappar ÅÅÅÅ-MM-DD istället för det kufiska datumformatet som Minolta hittat på.Jag har det formatet på bilder ända från 1892 i fotoalbumet så det vill man ju inte ändra på.

Det är kanske den intankningen som gör att någon info försvinner. Skall testa.

Sedan använder jag PS2 för bildbehandlingen så M-Vievern den har blivit över. Tycker inte jag har någon användning av den.

Men kameran är mycket bra.

Christer1 skrev:
Jag använder Canons Zoombrowser för att tanka in bilderna i datorn. Då får jag automatiskt dom sorterade i mappar ÅÅÅÅ-MM-DD istället för det kufiska datumformatet som Minolta hittat på.Jag har det formatet på bilder ända från 1892 i fotoalbumet så det vill man ju inte ändra på.

Jäklar vad länge du har pysslat med digitalfotografering. ;))) Hi hi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar