Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A2 bildutsnitt vid olika brännvidder och fokusavstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Ibland har jag ställt mig själv frågan "Hur långt bort från en person kan jag stå och fortfarande få med hela personen på bild, vid olika brännvidder?" och liknande. Eller "Om jag står 8 meter bort, vilket är det minsta bildutsnitt jag kan få vid 200mm brännvidd?".

För ett tag sedan hade jag lite för mycket fritid, så jag bestämde mig för att ta reda på detta. Jag tog med mig kamera och måttband och fotograferade en stor vägg. Bifogar en tabell med resultaten. Om nu någon annan än jag bryr sig. Annars får ni ha överseende med att jag fyller forumet med sånt som bara jag funderar på :)

Tabellen visar alltså brännvidder (vågrät axel) och avstånd till motiv (lodrät axel). Värdena inne i tabellen visar sedan höjden på den bild man får i just den kombinationen (bredden blir förstås 4/3 längre).

Bilagor

• a2-bildutsnitt.gif
    a2-bildutsnitt.gif
    16.3 KB · Visningar: 525
Ett imponerande arbete, men jag måste få fråga varför du lade ner så mkt jobb? Jag menar, du märker ju ändå vid fotograferingstillfället vilken brännvidd och vilket avstånd du får använda för att få med det du vill.

Eller är det jag som är inskränkt och inte förstår syftet bara?

/Catherine - som undrar lite försynt

Jag hör till den speciella typ av homo-sapiens som tycker om att testa, jämföra och dokumentera, och som gärna vill veta hur saker och ting fungerar och hänger ihop.

Det händer rätt ofta att de vanliga människorna inte förstår sig på oss... :)

Jag förstår dig. Lider av samma åkomma.
men min fru brukar virra på huvudet.

Haha!

OK Robert, jag förstår dig inte men jag tycker
inte du är en dålig människa för det *blink*

Jag tyckte tvärtom att ditt arbete med tabellen var imponerande, roligt med personer som tar sig tid att åstadkomma dylika saker.

/Catherine

Tog inte så lång tid. Visst finns det program som t.ex. f/Calc som gör jobbet åt en, men jag vill gärna se att det stämmer i verkligheten också :)

Nästa projekt är att få tag på 20 personer som är villiga att stå på rad med en meters mellanrum i ett par timmar. Varför undrar ni nog då? Jo, så att jag kan ta motsvarande bilder för att kunna se resultatet av olika bildutsnitt, olika brännvidder, olika bländare, skärpedjup o.dyl.

Är han allvarlig, undrar ni säkert nu... den som lever får se *s*

Jag har gjort nåt liknande men använde 1,5l cocaflaskor. Den siste idioten är inte född.

erro_67 skrev:
Tog inte så lång tid. Visst finns det program som t.ex. f/Calc som gör jobbet åt en, men jag vill gärna se att det stämmer i verkligheten också :)

Nästa projekt är att få tag på 20 personer som är villiga att stå på rad med en meters mellanrum i ett par timmar. Varför undrar ni nog då? Jo, så att jag kan ta motsvarande bilder för att kunna se resultatet av olika bildutsnitt, olika brännvidder, olika bländare, skärpedjup o.dyl.

Är han allvarlig, undrar ni säkert nu... den som lever får se *s*

*skrattar högt*

Ja, Robert, jag ser verkligen fram emot att se resultatet av DEN vetenskapliga undersökningen.

/Catherine - som inte är villig att stå i den raden :)

Jag kan tänka mig att fotografera, bara jag hittar 20 dårar som ställer upp på idén... men det får nog bli i sommar i så fall... *s*

Du kan göra som mina barn gör när ingen vill ställa upp på foto; rada upp nallar o dockor istället! *ha ha ha*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar