Annons

A100 - Bruset fixat eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Läser i reviews att kameran är fruktansvärt brusig på ISO 800 och uppåt, och ser det ju själv på samples också. Riktigt illa faktiskt. Tappar man nästan två steg ISO så tappar man ju också all fördel med en 2 stegs IS jämfört med konkurrenter som 400D/D80.

Tycker det är så konstigt (och synd), för det nämndes i nån recension att kameran har samma sensor som nån betydligt tuffare kamera...om det var D200 eller nåt. Tänkte att bruset kanske har fixats till nu i efterhand via uppgraderingar av firmware eller hardware?
Vore ju en extremt prisvärd kamera om den bara haft lite bättre prestanda på höga ISO's.

Tacksam om nån har mer koll på detta än jag :)

Alltså jag måste få fråga en sak! =) Jag har, efter att ha testat A-100, blivit sugen på att skaffa en sån och har därför kollat en hel del tester på bla dpreview. Är det verkligen så stor skillnad i bruset mellan tex alphan och D200?

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra100/page28.asp

Nu står det ju iofs att D200 har NR avslagen, men borde isf inte alphan ha det också? Även när man klickar i NR Normal på D200 så tycker inte jag det är så stor skillnad mellan de två kamerorna!Är jag helt ute och cyklar eller? =)

Edit: Snodde jag den här tråden nu? Var isf inte meningen...

Berbo skrev:
Alltså jag måste få fråga en sak! =) Jag har, efter att ha testat A-100, blivit sugen på att skaffa en sån och har därför kollat en hel del tester på bla dpreview. Är det verkligen så stor skillnad i bruset mellan tex alphan och D200?

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra100/page28.asp

Nu står det ju iofs att D200 har NR avslagen, men borde isf inte alphan ha det också? Även när man klickar i NR Normal på D200 så tycker inte jag det är så stor skillnad mellan de två kamerorna!Är jag helt ute och cyklar eller? =)

Edit: Snodde jag den här tråden nu? Var isf inte meningen...
Tja, jag har ingen koll på D200, men är inte det en rätt dyr och fin kamera?
Kanske har några år på nacken dock, och Nikon har väl dessutom legat lite efter Canon på området, så det kanske inte är något positivt att ha samma sensor som en D200 i dagens läge jag vet inte.

Jo alltså D200 är ju betydligt dyrare än A-100! Det jag tycker är lite konstigt är mer att så många verkar tycka att Sony misslyckats med bruset jämfört med Nikon när testerna inte visar att det är så! Som sagt så kan jag ha heeeelt fel ang det här, men jag kommer iaf inte ha några problem med att skaffa en Alpha pga bruset! Inte när man sett testerna på dpreview iaf... =)

Berbo skrev:
Jo alltså D200 är ju betydligt dyrare än A-100! Det jag tycker är lite konstigt är mer att så många verkar tycka att Sony misslyckats med bruset jämfört med Nikon när testerna inte visar att det är så! Som sagt så kan jag ha heeeelt fel ang det här, men jag kommer iaf inte ha några problem med att skaffa en Alpha pga bruset! Inte när man sett testerna på dpreview iaf... =)

A100 har inte misslyckats, de har bara mindre NR som default! Dvs man har kvar detaljerna i bilden samtidigt så kan man själv lägga på mer brusreducering och förlora detaljer, om man nu önskar de ...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto