Annons

A1 - Brusig LCD och EVF

Produkter
(logga in för att koppla)

renavatio

Aktiv medlem
Tjena moss alla A1 Fans och Jim ;)

Jag har nu haft min A1:a i ett halv år. En utsökt kamera verkligen tycker jag i alla avseenden.

Men även solen har sina fläckar, jag tycker det är näst intill omöjligt att ställa in skärpan manuellt eftersom EVF och display är brusiga. Varje gång nästan ligger fokusen helt åt h*****e.
Har provat att förstora 8 ggr med men tycker inte att det blir klarare. Använder jag Automatiken blir bilderna klockrena men inte alltid autofokusen hinner med så man måste ställa skärpan manuellt.

Har ni samma på era A1:eek:r?
 
Jag har tvärt om. Med automatik missar min kamera ofta skärpan och framförallt när det gäller föremål som är längte bort än 20 meter. Men med manuel fokus blir det bättre, men jag måste ofte zooma in till 8x för få det bra och det är lite jobbigt samt att det alltid ser lite suddigt ut i detta läge. Men allt som allt har jag problem med skärpan på min A1.

Jag använder biland EVF (titt manicken) och då kan man ställa skärpan i den med en liten ratt.
 
Tack för svaret Jim.
Jag har provat att justera EVF:en med den lilla ratten och jag får rasteret (heter det verkligen så?) anyway ... rutmönstret blir kristallklart men motiven är brusiga som få. Tar jag däremot en bild blir dom kristallklara så jag kan lätt avgöra om jag missat eller träffat fokus. Jädrigt marigt att förklara. Visst kan man använda detta sättet finns det säkert en del som tycker men ... inte på detta sättet det ska fungera väl?

När jag ska använda den manuella fokusen känns det till 99% att man får chansa på att fokusen hamnade där man siktat. Detta gäller även LCD´n och EVF:en (sökaren). Tycker nästan det är lättast eller mer korrekt mindre osäkert att köra utan förstoringsmöjligheten vid fokuseringen.

Ingen annan av alla A1 fans på detta ställe som har nåt att säga om mitt problem? 58 visningar av detta inlägg och ett svar?

please ... hjälp mig ...
 
Jag tror att många är nöjda med sin A1 men vill inte tala om problemen. Jag är kritiker från grunden och kan inte acceptera ens små problem på en så dyr kamera som A1 är och brus och fokus skall vara perfekta och efterbehandling är nått man egentligen inte skall behöva.

Men jag träffade en kille idag som sade att man ganska lätt kan få detta åtgärdat om man sänder in kameran till minolta men att väntetiden kan vara ganska lång.

Detta är en av mina favorit länkar, kanske kan vara nått för dig even den inte ger någom lösning.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=9260289
 
Njae, riktigt så sa jag inte, men jag tycker du ska be Minolta kolla din kamera av flera skäl. Det "backfokus" problem du nämnde e ju nåt som även andra kameraägare råkat ut för och fått justerat.

Problemet med min D7, som tog tid att åtgärda, var ett annat. Den var död. Det är vad jag kallar fel...

Tips till Mikael: jag har en gummituta på mitt okular... köpte den via ebay o den gör en väldig skillnad, senast idag när jag testade Jims kamera insåg jag hur beroende jag är av denna lilla tingest. Kostade några tior. Ångrar att jag inte köpte fler än de två jag tog hem den gången...

Den gör inte hela skillnaden. EVF är en kompromiss. Du får massor av mer information och 100% av bilden som den kommer att se ut efter exponering, men tyvärr i lägre kvalitet än en optisk sökare.

A2 är ett tydligt fall framåt i det avseendet. EVF är naturligtvis framtidens sökare, men än är den långtifrån färdigutvecklad.

Det (enda) jag verkligen är avis på när det gäller DSLR-kamerorna är avsaknaden av brus på höga ISO-tal. Där ligger Aette rejält i lä. Men en vacker dag sitter det fullstora CCD/CMOS i (de stora) kompakterna också, eller så kommer de små att bli brusfria med ny teknik.
 

Bilagor

  • gummitutan.jpg
    gummitutan.jpg
    18 KB · Visningar: 447
Senast ändrad:
Gummi tuta! Det är ett underskattat tips har jag märkt. Snodde min polares gummi plopp när jag kom hem och märkte två saker.

Ett, bilden ser bättre ut då ljuset inte stör och som nummer två, att man inte tycker sig peta ut ögat hela tiden.

Jag märkte även en till sak när vi testade. sRGB ger klarare färger och til syntes lite mindre brus men kan inte fyllai detaljer då det saknas färger. aRGB får lite blekare färger med mer detaljer då nyans skilnader kommer fram. Jag skall i morgon testa AdobeRGB för att se om det kan göra så att bilderna kanske ser lite skarpare ut. (än så länga bara en idé)
 
KGS
Så du menar att du har detta brus i EVF:en och LCD också? Om du kör utan denna gummituten alltså?
 
Dessutom känns sökarbilden mycket större med gummitutan monterad. När jag tittar i min D7 så känns sökaren väldigt liten sen jag flyttade tutan till Aette. Det beror antagligen på att man klämmer sej mycket närmare än vad man kan göra utan tuta.

Det tog ca 29 minuter att vänja mej vid tutan o nu vill jag aldrig ta bort den igen.

Ska dessutom vara bra när man har glasögon påstås det...

Letade länge på e-bay men hittar ingen just nu, men nånstans har jag mail från killen jag köpte av...

Jo, EVF är lite "brusig" men jag är tillvand. När jag gick från Olympus med optisk sökare till Dimage 7 blev jag sjösjuk i början. A1´s sökare är bättre än D7 o bäst av alla just nu är A2. Nu är jag så van så jag upplever inte EVF´n som brusig. När jag fokuserar i förstorat läge siktar jag på t ex en bokstav o ställer skärpan efter den.

Gummitutan gör inte EVF´n mindre brusig, men hela bilden blir skarpare, antagligen tack vare mindre sidoljus och bättre kontrastverkan.
 
Jag tog en gummituta som min kompis hade på en liten video kamera som ungefär hade samma storlek på tittgluggen, sedan gick det att töja den sista millimetern så att den satt som en handske på min A1:a.

Kvaliten blir inte bättre, men skillnaden är som att titta på en TV i dagsljus respektive i mörker.
 
Har ni (KG och Jim) testat Jims kamera? I så fall vad kom ni fram till?
Är riktigt nyfiken efter att ha följt alla diskussioner här på forumet.
 
Jim:
Kul för dig att du ser lite ljus nu efter ditt och KGS möte i alla fall.

KGS:
Kan du maila adressen till mig ifall du skulle springa på den? Var det ett Minolta tillbehör?
Ska ge mig ut själv på e-bay och leta också.
 
japp, så hette han, birthdayboy... jag beställde en, då mailade han ett bra pris på en till så jag köpte två på en gång o gav bort den ena... sen vill han gärna ha feedback, men jag ville testa noga först o sen hade jag haft bort hans adress när jag skulle berätta hur nöjd jag e... *s*

Jag har inte kikat närmare på bilderna jag tog med Jims kamera än... tog dem i rawformat så de måste processas lite... the story continues!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.