Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Till NetImage kan man hämta färdiga "noise profiler" till sin kamera och det har fått mig att fundera.
Jag har profiler till A1, men finns det inte andra kameror på marknaden som har samma CCD och hur tar man reda på "standard bruset" för en kamera och skiljer sig bruset mellan olika tillverkare trots att de använder samma CCD?
Skulle det inte vara en fördel för tex Minolta att utöka sin "noise rediktion" med en "noise profil" som man kan välja att slå på om man vill eller att man programerade om firmware och byter ut "noise reduktion" mot en "noise profile" för de som nästan alltid tar dagsbilder?
Nu kommer det nog inga fler firmware till A1 då den har avslutats så man får hoppas på hackers nu för att få uppdeteringar och eventuella förbättringar :-(
Bruset ser ju olika ut beroende på vad för elektronik som sitter efter själva CCD:n åxå. Så även om det är samma CCD kan bruset se annorlunda ut. Faktum är att det kan skilja beroende på individ av samma kameramodell även om man har samma firmware (det finns ju faktiskt toleranser i elektronikkomponenter), så vill man ha absolut optimalt resultat (och man inte kan "sampla" från den aktuella bilden) så bör man göra en egen profil för sin egen kamera. En profil för varje ISO-tal och helst även en för varje slutartid (längre tid ger mer brus) och kompressionsgrad (olika kompression ger olika karaktär på bruset). Använder man olika grad av uppskärpning för olika typer av bilder så bör man göra en profil för varje typ av uppskärpning osv osv.
Ang. brusprofil i kameran osv osv så skulle det säkert funka, men då måste antingen fotografen vänta en 15-120min (beroende på hur kraftfull kamerans processorn är) eller så på att kamerans processorn ska processa bilden och ta bort allt bruset eller så få de implementera en oerhört kraftfull processorn (dyrt och batterislukande). Det tar ju en hygglig stund att brusreducera en bild på en modern "PC" menar jag.
Då är det enklare med en "blackframe" som man subtraherar från den "riktiga" bilden. Men det ger ju inte lika bra resultat.
En tanke var att kameran skulle skapa en noise profil från rådande CCD (och teknik); först tänkte jag att kameran skulle få ta han om detta per bild man tog, men jag insåg efter ditt inlägg det omöjliga i detta. Då kom tanken att man hade detta som en liten funktion som gjorde att kameran automatiskt tog bilder med alla tänkbara kombinationer och på så sätt skapade en profil karta man skulle kunna använda.
Det finns ett program som heter DiMAGE Capture som skall kunna styra kameran och en liten omskrivning av detta program och några bra instruktioner och man skulle nog ganska lätt kunna skapa en noise profil för just sin CCD.
Om man nu skall göra en egen ”brusprofil/niose profile” hur skall man då göra den? Skall man t.ex. Skaffa ett transparant (lins) lock som ger en ljusgrå yta eller skall man t.ex. fotografera en blå skiva då det kraftigaste bruset ofta står i blått?
Jag testade föresten gratis programmet ”NoiseWare (Community Edition)” som gjorde ett bra jobb med att ta bort brus och den gör en profil utifrån aktuell bild. Den klarade till och med att fixa till bruset från min reservkamera som nu (efter en olycka) ger brus som inte är statiskt.
Ja, att ges möjlighet att skapa en dylik profil är ju en väg att gå.
Hur man gör för att skapa en profil i neatimage står ganska bra förklarat på deras sida. Det går ut på att man fotograferar (och/eller scannar) en speciell testbild. Den innehar olika nyanser av grått (även svart och vitt). Man tar en bild med de aktuella inställningarna med testbilden ur fokus, tar in bilden i NI och skapar en profil.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.