Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A/M-ring på 80-200/2,8D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Pettersson

Aktiv medlem
A/M-ringen på min 80-200 gick på något märkligt vis av när gluggen låg i ryggsäcken här om veckan. Lasses ska ha 1300 spänn inkl frakt för att åtgärda felet. Kan man göra detta själv? Finns det eventuellt någon som tillverkar dessa ringar i metall? Gluggen är i övrigt byggd som en stridsvagn, men har en klen plastring för omställning mellan autofokus och manuell fokus. Go figure...

Jag har lagat en sådan ring med cyanoakrylatlim (superlim), limma med ringen på plats. (OBS! Inga stora mängder lim!)

Trasig ring

Jag har haft den tanken, men inte vågat. Risken är ju att jag dräller ner lite lim och då är kanske hela objektivet rökt. Vad andvände du för att applicera limmet?

Jag brukar droppa ut en pöl med lim på en bit kartong, sedan doppar jag en tandpetare eller knappnål i pölen så att jag får med en droppe lim. Lägger jag sedan droppen mot skarven (som du får fixera med något först, kanske tejp) sugs limmet in av kapillärkraften, då är risken minimal att limmet hamnar på fel ställe. Efter en kvart eller så har limmet torkat tillräckligt så att du lite försiktigt kan testa ringens funktion, låt limmet härda åtminstone över natten innan du försöker använda ringen som vanligt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar