Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A-läge - auto-ISO-känslighet - vad händer när det blir för mörkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessixa

Aktiv medlem
Om jag har kameran på A-läge och kör auto-ISO på känslighet och har en inställd på 100 som grund och högsta känslighet på 1600 och sedan har slutartid iställd på som längst 1/100 - vad händer när det blir för mörkt? Varifrån tar kameran ljus så att säga? Ökar den på ISO ändå eller borde jag höja min maxgräns när jag ska fota mörkt inomhus (luciatåg)? Eller ska jag chansa att jag kan hålla kameran still vid 1/60 och ändra där också?

Kör 50 mm 1,4 - ska jag köra på maxbändare för att få ljuset därifrån och fota ett barn i taget?
 
Det beror nog på vilken kamera du har, men jag gissar att den tillgriper längre slutartider.
Lyckligtvis behöver vi inte gissa! Prova med objektivets linslock på plats - då är det duktigt mörkt - och se vad kameran säger om det.
 
Troligen börjar någonting blinka ilsket i sökaren eller på skärmen. Tror knappast att kameran kommer att överskrida några av de begränsningar du satt för ISO eller slutartid, och den kan förstås inte öka bländaren utöver objektivets maxljusstyrka. Men det är ju som sagt mycket enkelt att prova.
 
På de kameror jag känner till förlängs slutartiden. Har man satt ett max på ISO överskrider i regel kameran inte det. Programmeringen tycks vara "höj ISO upp till ett max av X om slutartiden faller till Y". Det finns alltså inget logiskt absolut min slutartid i denna programmering.
 
I manualen för D5100 sid 155 står det:

I lägena P och A justeras känsligheten endast om bilden riskerar att bli
underexponerad med de värden som valts för Längsta slutartid (1/2 000–1 sek., i lägena S
och M justeras känsligheten för optimal exponering med den slutartid som valts av
användaren). Längre slutartider kommer bara att användas om optimal exponering inte
kan uppnås med de värden för ISO-känslighet som valts för Högsta känslighet. Om den
ISO-känslighet som har valts av användaren är högre än det värde som valts för Högsta
känslighet, används värdet som valts för Högsta känslighet istället.
När På har valts visar sökaren ISO-AUTO och informationsdisplayen
ISO-A. Dessa indikatorer blinkar när känsligheten ändras från det
värde som valts av användaren.

Jag tolkar det som att kameran alltså väljer tid/bländare utanför gränserna om den behöver. Men att det blinkar i displayen för att uppmärksamma fotografen.

Petter...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.