Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

a 700

Produkter
(logga in för att koppla)

zers

Medlem
Hej,

min @700 la av igår mitt under en exponering.

Jag hadde apparatet på stativ, exponerade och hörde en normal esponering, men efteråt lyste rödlampan (skriver till kort) läänge. Eftersom jag hadde den på stativet lät jag den bara stå, men efter några minuter slo jag av eftersom den verkade å ha "hängt seg". Det hjälpte inte. Tog ut batteriet och laddade när jag kom hem, jag kollade innan jag drog ut men det var över halvladdat då, men inget hjälpte. Har ocksåförsökt å ta ut och sätta i minnekort igjen.

Så nu undrar jag om någon har liknande erfarenhet eller har en god förklaring på vad som har hänt.
Antar det er nån digital "error", men är det nåt jag kan gjöra själv så det kommer igång igjen?
 
Eftersom kameran fick problem när den skulle skriva till minneskortet kan du ju prova med ett annat minneskort.
 
Ajdå, det låter inget bra. Har du provat med annat minneskort eller utan minneskort alls?
Annars är det nog bara att kontakta www.insidertv.se

(Grimmer var snabbast idag ;-)
 
Tack Grimmer og JS för svaren,

har som sagt försökt med det mesta. Det mest oroväckande är att det inte hörs något livstecken från kameran. Annars brukar den ju "summa till" när man sätter på den. Den verkar vara helt "död".
Det är färgade ränder på de sista bilderna innan den la av.
 
Hej,

min @700 la av igår mitt under en exponering.

Jag hadde apparatet på stativ, exponerade och hörde en normal esponering, men efteråt lyste rödlampan (skriver till kort) läänge. Eftersom jag hadde den på stativet lät jag den bara stå, men efter några minuter slo jag av eftersom den verkade å ha "hängt seg". Det hjälpte inte. Tog ut batteriet och laddade när jag kom hem, jag kollade innan jag drog ut men det var över halvladdat då, men inget hjälpte. Har ocksåförsökt å ta ut och sätta i minnekort igjen.

Så nu undrar jag om någon har liknande erfarenhet eller har en god förklaring på vad som har hänt.
Antar det er nån digital "error", men är det nåt jag kan gjöra själv så det kommer igång igjen?

Min A900 betedde sig på liknande sätt, fast det var ett mekaniskt fel.
när jag tog en bild så låste sig kameran, den röda skrivlampan lyste kontinuerligt och sökaren var svart (spegeln uppfälld). Stängde av kameran och felet kvarstod, men när man stängde av den igen och satte på så funkade den igen, mellan 5-10 exponeringar och sen vart det likadant.

Fick den reparerad på garantin. De hade inte skrivit någon ingående förklaring, bara massa interna felnummer, men beskrev det som "slutarfel" och hela slutarpaketet byttes.

Inte alls säkert att det är nåt liknande på din kamera, men om det är det så gissar jag att reparationen blir så dyr att det inte är värt det. Det är väl 2 års garanti på Sonys kameror har jag för mig,

Känns säkert surt, men om garantin gått ut så kanske det är dags ändå att byta upp sig till en nyare modell.


/Mats
 
Glöm inte din reklamationsrätt som konsument, den gäller i tre år. Dessutom är Sony kända för att vara generösa med goodwillreparationer, mitt tips är att de lagar den kostnadsfritt om du kontaktar dem! En A700 ska leva i många år än.
 
Ja, då är det antagligen inga genvägar utan jag måste sända iväg kameran til reparasjon.
Hadde hoppats att det var nåt jag kunde gjöra själv för å fiksa det.

Ni får ha tack alle sammen för responsen.
.
Ha en riktig god helg!
 
Glöm inte din reklamationsrätt som konsument, den gäller i tre år. Dessutom är Sony kända för att vara generösa med goodwillreparationer, mitt tips är att de lagar den kostnadsfritt om du kontaktar dem! En A700 ska leva i många år än.


Creds till sony, tappade min i backen spräckte hela underdelen. Bildstabilisatorn la av. Lämnade in den, fick den tillbaka gratis reparerad 2 dagar efter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.