Annons

A 390 skönhetsfilter, AF/MF, snapshots utan röda ögon?

Produkter
(logga in för att koppla)

PlåtSvenne

Avslutat medlemskap
Förr fanns det hålfilter så rynkor försvann, finns det inställning i 390?

AF slår ofta fel så det blir fel skärpefokus, kan det bero på lite tumavtryck på linsen eller ska man köra MF?

Att ta snapshots med blixt utan röda ögon verkar svårt, dom blev röda ändå när en hängde neråt. Vad göra?
 
Inte hålfilter - utan softfokusfilter. Vet inte ifall dessa fortfarande finns att köpa (har själv ett som legat oanvänt i många år). Detta är ingen inställning som finns i din kamera (eller i någon annan kamera).

Däremot finns det speciella softfokusobjektiv. De var mycket populära förr i tiden, men numera jagar ju (nästan) alla det motsatta, man vill ha det så skarpt som möjligt. Dock ska man ha klart för sig att softfokusobjektiv INTE ALLS ger ett resultat som påminner om fokuseringsoskärpa. INTE ALLS! De bildpunkter som bygger upp bilden från ett softfokusobjektiv har en skarp kärna, men sedan avtar inte den lilla bildpunkten abrupt till ingenting som konstruktörerna brukar sträva efter i vanliga fall, utan uppvisar en mjuk avtoning. Ett softfokusobjektiv ger därför i princip en skarp bild, men med en slags romantisk karaktär. Populärt för kvinnoporträtt, blombilder etc. Du kanske har sett sådana bilder, eftersom du frågar efter ett "skönhetsfilter".

Till något märke finns det även inställbara softfokusobjektiv, där man kan variera softfokuseffekten från ingen alls och till maximum. Minolta gjorde faktiskt ett sådant till sitt AF-system, dvs det passar direkt på din Sony A390 (AF, autoexponering, autonedbländning, EXIF, antiskak och allt funkar). Det är ett mycket bra objektiv (ett kort tele) men det är väldigt ovanligt, och ganska dyrt. Ett softfokusfilter är förstås MYCKET billigare...


Ifall AF inte träffar rätt handlar det i de allra flesta fall om handhavandefel. Ett tips - det första du ska göra är att ställa in spotfokus (dvs använd endast den centrala AF-mätpunkten, den är mycket bättre än de som sitter runt omkring). Sedan är det alltid så att ju sämre ljus, ju sämre AF-noggrannhet och snabbhet. Gäller i princip alla kameror, även om nyare och dyrare kameror vanligen är betydligt bättre i detta avseende. Likaså gör ljusstarka objektiv förstås att AF:en funkar betydligt bättre. Det finns många ljusstarka objektiv att välja på till Alpha-systemet, men tyvärr gäller principen - ju ljusstarkare objektiv, ju högre pris. Det finns dock två ljusstarka Sony-objektiv som är väldigt bra trots att de är (i sammanhanget) väldigt billiga - 35/1,8 SAM och 50/1,8 SAM.

Leta sedan upp vad det står i bruksanvisningen om besvärliga situationer för AF:en, som starka ljuskällor bredvid motivet, reflexer t.ex. i plåt eller vatten, vid fotografering genom glasrutor eller galler, repetitiva mönster etc.


Vad var det som hängde neråt? Ögat? Blixten? :)
Röda ögon uppstår när blixten sitter nära objektivaxeln (som t.ex. den inbyggda popup-blixten), och personen tittar ganska rakt in i kameran och blixten. Det röda som då syns är blodkärlen i ögonglobsbotten.

Undviks antingen genom att ha en extern blixt en bit bredvid kameran, eller en som kan sitta på kameran men riktad snett upp mot ett tak, en vägg eller ett hörn, så att man får reflekterat blixtljus. Brukar f.ö. i största allmänhet bli mycket bättre bilder på så sätt - ljuset blir inte så platt och det blir inte så fula svarta slagskuggor alldeles bredvid personerna.

De flesta kameror har något som kallas "Röda ögon-reducering". Då lägger blixten först av en serie lite svagare blixtar så att pupillerna minskar, och strax efter öppnas kamerans slutare och en kraftigare blixt bränner av. För egen del tycker jag att detta system är värdelöst, och jag kopplar alltid ut det. Det blir ju en tydlig fördröjning mellan det man trycker av och innan huvudblixten är klar att lysa upp. Folk hinner knipa ihop ögonen eller vrida på sig.

Hoppas du kan vara lite hjälpt av detta.
.
 
Senast ändrad:
Förmodar att du kan räkna ut detta själv, men för säkerhets skull - ljussvaga kit-zoomobjektiv (som brukar följa med kameran) är inga direkta höjdare ifall man vill ha snabb och säker autofokus inomhus i dåligt ljus.
,
 
Jo jag minns gamla Bladare där man fick skärpa på ögonfransarna och resten kunde vara slätt som en barnrumpa. Var mest nyfiken på om man löst även det elektroniskt men tydligen inte.

Van vid gammal analog enögd får jag lära mig mer att fokusera mätpunkter eller köra som förut, lite svårare nu med glasögon.

Objektet hängde uppochner i en trapets, röda ögon bort funkar annars.
Blixt i taket eller vägg körde jag alltid förut med mina proffsgrejor, folk tycker det var konstigt. Nu behövs bara en adapter till nya kameran, bara att välja enkelhet eller mer att hålla i, som vanligt.
Men AF kanske behöver en förblixt eller fler ändå?
 
Förmodar att du kan räkna ut detta själv, men för säkerhets skull - ljussvaga kit-zoomobjektiv (som brukar följa med kameran) är inga direkta höjdare ifall man vill ha snabb och säker autofokus inomhus i dåligt ljus.
,
Jag är utbildad i foto men har glömt en del, zoomar brukar vara svagare, denna har 3,5 och ett fast kan ha 1,8 eller 1,4, c:a 2 steg om jag minns rätt. Har 1,8 på min analoga Pentax 55mm.
Men dom nya nu ser betydligt mer i dåligt ljus.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar