ANNONS
Annons

968 megapixel Sfäriskt Panorama -

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurrah

Medlem
Hej - jag är nyreggad här och vill börja med att visa mitt sista panorama - en bild som förmodligen är världens största - 968.000.000 bildpunkter.

Den går trots sin enroma storlek och tyngd, snabbt att ladda ned och atts e med hjälp av Zoomifyer, vilken streamar bilden.
Detta innebär en liten installatoion av en active-x-control på din dator, 250 kb - men det är det värt.

När bilden laddas ned är den först mycket oskarp men klarnar snart och blir fullt syn-vänlig...
Detta inträffar varje gång du zoomar in på något - men det är det värt.

Zooma mycket.. :)

http://209.61.146.107/omega/museumsgata/m6Smart.htm

kul att vara här

Gurrah

"holy cows make the best hamburgers"

av princip ?

hej...

av princip?

??

I beg your pardon !

Jag är inte ute för att pusha för active-x -
eller för att göra Microsoft reklam -
jag är ute för att visa en bild.

Om något funkar så kan man gott använda det -
men å andra sidan är det väl därför som jag av pricip inte använder mig av maccar.
Det finns inte en "levande mac" idag som skulle klarat av vad jag sytt ihop på pc.
I windows XP.
Och i Linux och andra operativsystem finns inte någon mjukvara som går att använda efter mina behov.

Jag gillar sånt som funkar - och man ska vara ärlig och inte förneka det som är bra bara för att man själv av princip inte gillar annat som t.ex Microsoft håller på med.

Det finns saker som jag inte heller gillar hos dom - massor - men för den sakens skull kan man inte säga vare sig att allt dom gör är skit eller att man håller sig med principer som uppenbarligen gör en blind för verkligheten.

OM du har QT installerat på din dator, så kommer Zoomifyer att känna av det och installera vad som behövs för att du ska kunna se bilden via QuickTime istället för active-x.

Gurrah

"Holy Cows makes the best Hamburgers!"

Kul och imponerande vilken upplösning det finns i bilden.
Nu förstår jag hur poliserna i deckarna kan zooma in bilars registreringsplåtar utan problem..;-).

Vill bara förklara mig lite...

"Kan man få ett virus på datorn när man surfar?

Teoretiskt sett är svaret jakande, eftersom både Java och Active_X är tillräckligt kraftfulla för att åstadkomma det. Och eftersom både Java- och Active_X-tillämpningar startas automatiskt när du besöker en sida där sådant finns, befinner du dig alltid i riskzonen."

...citat från www.jonasweb.se

Typ därför jag helst avstår. Jag tror nog att du är en seriös kille, men jag VET inte ;)

/Henke

ok - men...

ok Henke - du gör självklart som du vill -

jovisst kan man få virus i datorn när man surfar -

men det finns virus-skydd i form av mjukvara som funkar utmärkt - jag kör AVG ww.grisoft.com - alldeles gratis... och alldeles oerhört effektivt.

och allt vad som KAN innehålla nåt gör faktiskt inte det...
så farligt är det inte att få ett virus heller - det går oftast lätt att ta bort ... rädslan är oftast farligare för den skapar panik och oöverlaqda reaktioner... nåja - hur som helst -
jag är som sagt inte ute för att pusha för vare sig microsoft eller nåt annat som kan uppfattas som politiskt inkorrekt eller något sådant - jag ville visa min bild.

Och det enda sättet att kunna visa den med sin vikt på 140 MB på servern, 2.12 Gb som BMP i burken, är att streama den med Zoomify.

QTVR duger faktiskt inte där om man inte
vill vänta ihjäl sig.

Gurrah

"Holy Cows Make the Best Hamburgers"

Jag hoppas många kollar på den för den är säkert skitcool, men jag får inte pga regler på jobbet.

Jag skrev bara detta i all välmening.

/Henke

Riktigt snyggt och kul grej. Även om jag inte riktigt förstår hur du har lyckats med det. Är det så att du har varit ute och fotograferat oändligt många bilder?? Om så är fallet är jag djupt imponerad. Har tat rätt bra med tid antar jag med. Rätt jobbigt att arbeta med 2 gig stora bildfiler antar jag.

Snyggt.

Hej.

Den består av 48 olika exponeringar.
fotot tog c:a 10-15 minuter -
redigering c:a 10-12 timmar

Mnjae.. det beror på - jag har redigerat panoramats delar i form av kubsidor på vardera 11.000 x 11.000 pixlar - och på min PC går det relativt lätt.
Varje sida väger 384 meg... eller vad det nu var..:)

Gurrah

"Holy Cows makes the Best Hamburgers"

Hej Gunnar

På din webbplats säger du att:
"Undersökningar visar att webbutiker som använder 3D-foto, ökar sin försäljning med 300%!"
Jag har skrivit flera artiklar om 3D-tekniker för stillbild och pratat med många i branschen men aldrig stött på det här påståendet tidigare. Jag är nyfiken på att höra mer om vem som gjort undersökningen och när. Om det stämmer så är det ju fullkomligt sensationellt.

Vilken enskild insats som helst som ökar försäljningen med 300% är fullkomligt sensationell. I synnerhet om det skulle vara något så förhållandevis banalt som att byta ut vanliga fotografier mot 3D-bilder.

Nu är det ju inte heller det som företaget Kaon påstår, utan att andelen "unassisted sales" ökat med 300%. Vilket man får förmoda betyder att kunderna inte behöver prata med någon säljare. Sen är det väl ingen direkt undersökning de presenterar heller, utan deras eget sätt att försöka marknadsföra sina lösningar.

"Sales conversions", vilket torde betyda försäljningsomsättning, hävdar de ökar mellan 12 och 24 procent, vilket låter rimligare. Men som sagt, de vill ju göra reklam så även den siffran får man ta med en nypa salt.

Jag har ett gott öga till VR-tekniker och tycker att det är ett spännande område. Men jag tycker att det är olyckligt om ni som är aktiva i branschen lovar mer än vad som rimligtvis går att hålla.

I övrigt vill jag önska lycka till. Hoppas det går bra för er och att VR-tekniken växer sig allt starkare. Även om jag gillar ren Quicktime bättre än Active-X jag också ;-D

Hej Göran - jo nog är det så att det gör skillnad att byta ut vanliga foton mot VR - "en stillbild döljer faktiskt mer än den visar" -

och just som du påpekar, att en siffra motsvarande 12-24 % säkert är rättvist över en generell försäljning - men att siffran 300 % just hänvisar till "unasissted sales" - vilket i detta fall väl ska tolkas som att handla i en web-butik - den siffran är nog inte helt tagen ur luften...även om de självklart vill pusha för sina egna produkter med...

men - om man kan se en produkt ordentligt så minskar köpmotståndet i lika hög grad som man känner sig trygg med et man ser.
Det är bara att jämföra med den osäkerhet man har om man beställer ett hotellrum utan att ha kunnat se det - har du "varit" på rummet med hjälp av VR, känns det riktigt bra att beställa rum...

Vi har egna exempel på att våra panoramakunder haft en oerhörd respons på våra bilder - och att det skett ett flertal nyförsäljningar av en sådan kapitalvara som husvagnar och husbilar på grund av att kunden kunnat titta runt inuti och blivit
så intresserad av just den modellen, att han till och med övergett ett gammalt märke för ett nytt..

"Jag har ett gott öga till VR-tekniker och tycker att det är ett spännande område. Men jag tycker att det är olyckligt om ni som är aktiva i branschen lovar mer än vad som rimligtvis går att hålla. "

Vi lovar ingenting annat än att vi kan hjälpa till med en hel del saker i fråga om att visualisera vad våra kunder har i produktväg -
men det är så olyckligt här i världen att vi nog inte vore de första heller ... och ifråga om hur fan läser bibeln ska vi inte ens börja debattera.. :)

"I övrigt vill jag önska lycka till. Hoppas det går bra för er och att VR-tekniken växer sig allt starkare. Även om jag gillar ren Quicktime bättre än Active-X jag också " -

Tack för det.

Gurrah

" Vad ska man ha för sås till Hamburgare gjorda på heliga kossor?"

(avd Macs ofelbarhet)

Värre än virus

Gurrah skrev:
jovisst kan man få virus i datorn när man surfar -

men det finns virus-skydd i form av mjukvara som funkar utmärkt - jag kör AVG ww.grisoft.com - alldeles gratis... och alldeles oerhört effektivt.

och allt vad som KAN innehålla nåt gör faktiskt inte det...
så farligt är det inte att få ett virus heller - det går oftast lätt att ta bort ... rädslan är oftast farligare för den skapar panik och oöverlaqda reaktioner... nåja - hur som helst -
jag är som sagt inte ute för att pusha för vare sig microsoft eller nåt annat som kan uppfattas som politiskt inkorrekt eller något sådant - jag ville visa min bild./B]

Det finns saker jag tycker mer illa om än virus

http://www.panograf.se/swedish/mailtracker.htm
http://www.panograf.se/swedish/mailtracker.pdf

/bender

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar