Annons

Gitzo GT1540 eller GT2540?

NorthernLight

Aktiv medlem
Hej!

Gitzo GT1540 (alt GT1530) 1.1kg, maxvikt 8kg
Gitzo GT2540 (alt GT2530) 1.4kg, maxvikt 12kg

Har letat runt på en hel del sidor ang just dessa stativ men hittar inte direkt någon vettig information. Är på gång att köpa ett Gitzo samt Arca-Swiss Monoball Z1. Vill ha ett så lätt och starkt/stabilt stativ som möjligt. Mitt nuvarande tyngsta objektiv är 70-200/2.8 men jag har som mål att så småningom införskaffa ett 300/2.8.
Kulan tror jag kommer klara det hela bra, men frågan är vilket stativ jag väljer? Det lättare tål en belastning på 8kg vilket borde vara lugnt, men läser man på Gitzoz hemsida rekommenderar dom max 200/2.8 på detta stativ. Stabilitetsskäl?

Någon med erfarenheter, synpunkter, tips eller råd?

MVH
 
NorthernLight skrev:
Det blev ett GT2540 till slut samt kulan Arca-Swiss Z1.
Nu väntar jag bara på grejerna:)
Du skriver att det blev ett 2540 till slut. Efter en hel dags fundering, och väntan på svar. Skämt åsido, så tror jag du gjorde ett bra val. 2540 verkar vara ett betydligt stadigare stativ. Kanske något lätt i mina ögon men i alla fall några hekto tyngre än 1540 . Kulleden blir nog till belåtenhet. Gitzo är kvalitet för mig och känns kompromisslösa sett till stabilitet och finish.
 
paul innergård skrev:
Du skriver att det blev ett 2540 till slut. Efter en hel dags fundering, och väntan på svar.

Visst, här är det snabba tag:) Jo jag tror det blir bra. Säkert många som tycker stativet är för lätt (1.4kg) för 300/2.8 men med tanke på egenvikt kontra stabilitet är det nog svårt att hitta något bättre. Dessutom väger stativet "bara" 300 gram mer än GT1540.
 
Nu har jag fått kulan. Kosta ca 4400 totalt inklusive plattor (2 st Wimberley P-5 och 1 P-20). Allt från B&H-photo. Kosta fläsk men ooooj vilken kännsla. Räcker att dra åt ratten lite löst och kulan sitter som berget. Den här lirar i en heelt annan liga än den Manfrotto 486RC2 jag hade tidigare. Har ni råd att lägga dom pengarna så köp, ni kommer inte bli besvikna.

På måndag hämtar jag stativet från Scandinavian Photo. Återkommer med lite kommentarer sen när jag testat ut detta tillsammans med kulan.
 
NorthernLight skrev:
Nu har jag fått kulan. Kosta ca 4400 totalt inklusive plattor (2 st Wimberley P-5 och 1 P-20). Allt från B&H-photo. Kosta fläsk men ooooj vilken kännsla. Räcker att dra åt ratten lite löst och kulan sitter som berget. Den här lirar i en heelt annan liga än den Manfrotto 486RC2 jag hade tidigare. Har ni råd att lägga dom pengarna så köp, ni kommer inte bli besvikna.

På måndag hämtar jag stativet från Scandinavian Photo. Återkommer med lite kommentarer sen när jag testat ut detta tillsammans med kulan.
Vet precis vad du snackar om. Har själv en RRS, ett tredjedels varv så sitter det som berget. Ingen efterglidning från kula och snabbfäste (har Optipod). Oslagbar känsla när stabiliteten är på topp.
 
paul innergård skrev:
Vet precis vad du snackar om. Har själv en RRS, ett tredjedels varv så sitter det som berget. Ingen efterglidning från kula och snabbfäste (har Optipod). Oslagbar känsla när stabiliteten är på topp.

Precis, tror det måste upplevas för att man ska förstå den underbara kännslan :)
 
paul innergård skrev:
Vet precis vad du snackar om. Har själv en RRS, ett tredjedels varv så sitter det som berget. Ingen efterglidning från kula och snabbfäste (har Optipod). Oslagbar känsla när stabiliteten är på topp.

Jag tar mig friheten att ställa ett par frågor ang. RRS

Funderar på att investera i RRS BH-55 LR Men vad ska jag ha för fäste på kameran (D300) som passar till kulan ?
 
Gården skrev:
Jag tar mig friheten att ställa ett par frågor ang. RRS

Funderar på att investera i RRS BH-55 LR Men vad ska jag ha för fäste på kameran (D300) som passar till kulan ?
Jag är dålig på RRS egna fästen. Kan dock rekomendera Optipod som gör snabbfästen och sen produktanpassade plattor. Inte billigt men bättre får inte att få. Mycket serviceinriktad herre som dessutom ger bra i inbyte av sina egna produkter. Tror att du får räkna med ca 2000 kr för första uppsättningen av fäste och platta till ex D300. Sen blir det billigare då man endast betalar för varje enskild platta. Han har också en standardplatta som passar till allt men den är en nödlösning. Hans platta till 70-200 2,8 af-s vr är otroligt stabil då plattan ligger an mot kamerakroppen. Går inte att uppbåda några som helst vibrationer. Personligen gillar jag tanken på att supporta en svensk tillverkare som gör fästen och plattor i världsklass, fullt jämförbara eller bättre än RRS, Arca eller andra tillverkares tillbehör. Han gör nästan alla typer av stativtillbehör. Tel nr 019-294060
 
Gården skrev:
Jag tar mig friheten att ställa ett par frågor ang. RRS

Funderar på att investera i RRS BH-55 LR Men vad ska jag ha för fäste på kameran (D300) som passar till kulan ?

Alla Arca-Swiss style fäste passar på den. De bästa har RRS, Kirk och Wimberley
 
paul innergård skrev:
Jag är dålig på RRS egna fästen. Kan dock rekomendera Optipod som gör snabbfästen och sen produktanpassade plattor. Inte billigt men bättre får inte att få. Mycket serviceinriktad herre som dessutom ger bra i inbyte av sina egna produkter. Tror att du får räkna med ca 2000 kr för första uppsättningen av fäste och platta till ex D300. Sen blir det billigare då man endast betalar för varje enskild platta. Han har också en standardplatta som passar till allt men den är en nödlösning. Hans platta till 70-200 2,8 af-s vr är otroligt stabil då plattan ligger an mot kamerakroppen. Går inte att uppbåda några som helst vibrationer. Personligen gillar jag tanken på att supporta en svensk tillverkare som gör fästen och plattor i världsklass, fullt jämförbara eller bättre än RRS, Arca eller andra tillverkares tillbehör. Han gör nästan alla typer av stativtillbehör. Tel nr 019-294060

Tack för svar !

Du skriver "ca 2000 för första uppsättningen av fäste och platta"
Räcker det då att "bara" köpa kulan BH-55, och sen fäste och platta från Optipod ?
Tänkte köpa kulan från USA tillsammans med ett lämpligt stativ, tex Gitzo 2540 eller 3530
 
Gården skrev:
Tack för svar !

Du skriver "ca 2000 för första uppsättningen av fäste och platta"
Räcker det då att "bara" köpa kulan BH-55, och sen fäste och platta från Optipod ?
Tänkte köpa kulan från USA tillsammans med ett lämpligt stativ, tex Gitzo 2540 eller 3530
Precis. Optipod gängar bara dit sitt eget fäste. Mycket stabila grejer. Tror att han får ner vikten en aning också. Jag har en kameranpassad platta till min Mark III som har berda klamrrar på bägge sidor av huset. Hur stabilt som helst.
 
paul innergård skrev:
Nu glömde du väl Optipod. Fast det är iofs inte Arca-style.

Om det inte är Arca-Swiss style på kamera fästet eller "kamera-plattan" så passar den inte.
Då är du tvungen att bygga om fästet på kulan.

Skulle heller sldrig vilja byta till något Optipod fäste. Arca-Swiss är standarden hos alla de bästa tillverkarna av kulleder, snabbplattor till kameror och objektiv.
Byter du till ett udda och ovanligt märke som Optipod så måste du ha det hela livet. Och slutar han göra grejor om 5 år så är det bara att byta allt du har :)
optipod har också ett mycket litet sortiment och utbud av olika saker jämfört med alla de stora tillverkarna med Arca-Swiss fäste. Man kan också blanda alla deras tillbehör för att få ett enormt utbud av olika saker.
 
Senast ändrad:
Du har helt rätt i det du skriver att Arca är en trygg standard som hänger med livet ut. Optipod är betydligt osäkrare i sammanhanget. Men som sagt, det är en svensk tillverkare och jag gillar det. Hans utbud är nog fullt tillräckligt för de flesta och han har en o annan speciallösning som andra saknar. Hans varumärke är lätta produkter som håller i evighet, och är mycket starka sett till konventionell belastning samt vridmoment.
 
paul innergård skrev:
Du har helt rätt i det du skriver att Arca är en trygg standard som hänger med livet ut. Optipod är betydligt osäkrare i sammanhanget. Men som sagt, det är en svensk tillverkare och jag gillar det. Hans utbud är nog fullt tillräckligt för de flesta och han har en o annan speciallösning som andra saknar. Hans varumärke är lätta produkter som håller i evighet, och är mycket starka sett till konventionell belastning samt vridmoment.

En annan grej också om man har Optipod. Jag använder flera större tele-objektiv som 400 och 500mm. Då använder jag Wimberley Head som de flesta gör med de riktigt stora objektiven. Det kan man inte göra med Optipod om hans grejor inte passar på Arca-Swiss fäste. Wimberley Head kan man inte byta till Optipod fäste eller andra heller.
 

Hade inte läst det där tidigare, men har gjort det nu. Intressant läsning må jag säga.

Men nu har ju mina aspiranter till ny kula ökat till 3 stycken.

RSS BH-55
MARKIN M10
ARCA SWISS Z1

Det gör inte saken lättare precis.Stativet tror jag blir Gitzo 3530 eller 2530.

Det här köpet av stativ och kula ska förhoppningsvis bli mitt sista.

Helst vill jag kunna köpa både stativ och kula från samma ställe pga ganska höga fraktkostnader.
Men det verkar bli svårt.

RSS säljer inte Gitzo utanför USA
MARKIN säljs bara från Nikonians Europabutik
Adorama har stativen, men har inget huvud jag fastnat för.
B & H har jag inte kollat ännu.

Varför köpte inte du även stativet från B & H ?
 
Om man frågar RRS så skickar de ofta stativet till Europa om man beställer annat också.

Markins säljs på flera andra ställe än Nikonians europa-butik. Själv köper jag från deras egen Nord-Amerika website för priset är mycket billigare där. Och givetvis säljer de från Korea där grejorna görs.

B&H säljer både stativen och Arca-Swiss huvudet
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.