Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

85/1,8 vs 50/1,4 (canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

sespalan

Aktiv medlem
Hejsan hejsan

Min kompis kommer hem från USA om några dagar och jag vill att hon ska köpa med sig ett objektiv hem till mig.

Jag vet däremot inte om det ska vara ett 85 eller ett 50 mm.

Jag fotograferar främst konserter och använder mig utav en sigma 30/1,4 i dagsläget. Jag är inte riktigt nöjd med det utsnittet samt att afen jagar ibland, eller den jagade med min 400d, har en 40d nu och sist jagade den inte. Men iaf så vill jag ha en ny lens!

Det som avgör valet är antagligen vilken som har SNABBAST autofokus. Eller kommer man för nära med ett 85 på 1.6 crop under en konsert i diket?

tack

För nära beror helt enkelt på vilken sorts bilder man är ute efter och hur stor scenen är.

Jag själv älskar mitt 70-200/2.8 till konserter!

Jag upplever 85an lite snabbare AF och mer exakt än 50an.
I alla fall de exemplar jag använder.
Båda är väldigt bra objektiv.

Jag upplever 85an lite snabbare AF och mer exakt än 50an.
I alla fall de exemplar jag använder.
Båda är väldigt bra objektiv.

Mi efarenhet är också att 85:an har snabbare AF än 50 1.4.
85mm har "ring(?)-USM" medan 50:an har "någon enklare" USM motor.

Jag tycker också att 85:an är skarpare och bättre kvalitetkänsla. 50:an är sladdrig. Inte så "usel" som 1.8 versionen men ändå sämre än 85:an. Jag skulle satsa på 85mm för konsertfoto.

Jämförelseskärpa - båda på bl 1.8. 50 aningen skarpare i centrum, men 85mm skarpare över hela bilden.
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=2

på 2.8 vinner 50mm:
http://www.the-digital-picture.com/...p=115&CameraComp=453&SampleComp=0&FLI=0&API=2

ANNONS