Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Velbon Sherpa Pro CF-645

Produkter
(logga in för att koppla)

Enöga

Medlem
Hej alla!

Jag har tänkt köpa ett stativ framför allt för att ta med på vandring, resor och naturfoto. Den ska alltså åka med på en ryggsäck i allt från promenaden runt huset till mopedfärder i Bangkok eller Borneos regnskogar.
På stativet sitter en EOS 350D och det tyngsta (längsta) objektivet är ett Sigma 70-300mm.

De stativ jag tittat på är:
Velbon Sherpa Pro CF-645
Manfrotto 055 MF4 Magfiber Pro
som jag tänkt toppa med ett
Manfrotto 488RC2 Midi ball kulled

Inledningsvis vill jag dock fråga er som har ett kolfiberstativ hur ni tycker de fungerar i stabilitet jämfört med motsvarande stativ i aluminium? Jag vill ju inte hamna i det omvända mot att ha ett för tungt, dvs. att jag inte tar med det för att det är för ostadigt.

Det andra som känns intressant att höra av er kolfiberägare är hur pass mycket ni känner av viktminskningen av stativet på era väskor/ryggor, är det värt de 1500-2000 kronor extra som kolfiber kostar?

Är dessa stativ de enda "riktiga" alternativen när det handlar om kolfiber i budgetklassen eller finns det andra märken i samma kvalité eller bättre för samma peng?
 
ett lättare kolfiberstativ är värt varenda krona.Mitt gitzo stativ är väldigt stadigt o väger 1,6kg kostar runt 7000kr.
Har även ett velbon inte lika stadigt men bättre skruvringar samt det väger inte heller mycket.

Velbon gör prisvärda o bra stativ.
 
Var nära att köpa Velbon Sherpa Pro CF-645. Valde istället Feisol CT-3442 med Kulled Feisol CB-50D. Båda är snarlika i både vikt, längd och pris om man köper direkt från Feisol. Tyvärr bor jag så till att jag inte kan åka och titta på olika stativ, utan var utlämnad till information jag hittat på nätet, samt delvis att köpa grisen i säcken. Anledningen till att jag valde Feisol var mycket att jag inte hittade någon kulled med rätt vikt och pris som jag ville ha. Dessutom så viker man ihop CT-3442 så att längden med huvud monterat blir endast 48cm. Det är ett antal cm kortare än Velbons CF-645 med kulled. Fick stativet och kulleden i fredags och har inte hunnit testa det ordentligt ännu, men av det första intrycket så är jag mycket nöjd. Det är kort, lätt och ger ett gediget och stabilt intryck.

Thomas
 
Jag kan verkligen varmt rekommendera Velbons Sherpa Pro stativ, de ger mycket för pengarna. Jag har ett CF 631, det är lätt, snabbjobbat och framförallt stadigt (för att vara ett lättviktsstativ.) Kvalitetskänslan upplever jag som mycket hög.
 
Har använt (lånat) kolfiberstativ, och de är DEFINITIVT värda det högre priset när man ska ta det med sig (att jag ännu inte själv köpt något är enbart av ekonomiska skäl). 0,8 kg mer eller mindre på en kamerautrustning känns inte alls lika mycket som det gör på ett stativ! Beror kanhända på att när man bär på ett så långt objekt som ett stativ, så får man också in ett vridtröghetsmoment, vilket gör att stativet "river och sliter" mycket mer i en när man rör sig än vad en mera "punktformad" massa gör.

Min erfarenhet är att stabiliteten för kolfiber- resp. metallstativ är i princip densamma om man jämför stativ i samma klass, fast med den skillnaden att CF-stativen dämpar högfrekventa svängningar (som man t.ex. får från kamerans spegel och slutare) klart bättre än metallstativen. Däremot är de som följd av den lägre vikten lite mera känsliga för stark vind. Givetvis kan man öka vikt och därmed stabilitet på plats genom att hänga på en påse/påsar med grus eller sten.

Min uppfattning är att Manfrotto gör de mest prisvärda metallstativen, men att deras kolfiberstativ lämnar en del övrigt att önska. Det verkar som att Manfrottos MF-stativ kan chansera ganska snabbt, och benen bli "pulvriga". Med Manfrottos motsvarande 055 metallstativ, som finns i åtskilliga versioner (och som jag har själv) finns inga direkta åldringsproblem. 055 har mycket bra hållbarhet, och är väl i förhållande till priset det bästa köp man kan göra, förutsatt att man har bil att transportera det med och sedan inte går särskilt långt ifrån denna... Det är tillräckligt stadigt och tillräckligt högt för att klara de flesta normalfallen. Manfrottos lättaste stativ (Digi-serien) har en del problem. Inte med metallen, utan även här med plasten. Låsningarna har gått sönder såväl för mig som för många andra, har jag sett (två av snäpplåsen gick sönder med en gång, men byttes på garantin).

Velbon Sherpa Pro (kolfiberstativ) ser betydligt mer välbyggda ut än Manfrottos dito, och jag har faktiskt inte sett ett enda klagomål någonstans på dessa. Velbon har ju också tillverkat stativ långt innan Manfrotto började med detta. Feisols historia är ju ännu mycket kortare. Detta är ett av de många asiatiska företag som nu växer upp som svampar ur jorden, och vars affärsidé inte grundar sig på en lång tradition av industriell erfarenhet, utan på att kopiera (i detta fall Gitzo och Manfrotto) och tjäna pengar på att använda väldigt billig arbetskraft och producera med vanligen lägre och ojämnare kvalitet. Har läst en del klagomål på Feisol på nätet. Feisol är mera av en chansning, eftersom kvaliteten tycks vara växlande.

Jag har hittills inte hittat något mera prisvärt kolfiberstativ på marknaden än Velbon Sherpa Pro. Mycket fin kvalitet. Avser själv att inköpa ett CF-630 när kassan tillåter. Detta är snarlikt det CF-645 som du överväger. Det har mufflåsning istället för snäpplås, vilket gör att det blir något stadigare och klarar att bära lite högre vikt än 645:an. Det är 3-delat istället för 4-delat, maxhöjden är 10 cm högre än än 645:an. Vikten är en aning högre - 0,09 kg. I jämförelse med de flesta Gitzo så låser Velbons muffskruvar också betydligt snabbare.

Edit: Velbon Sherpa Pro 500-serien är något klenare än 600-serien. Ju högre 100-tals siffra, ju mer ökar bendiameter, stabilitet och maxhöjd. 800-serien är därför helt logiskt de maffigaste och stabilaste. De har 36 mm bendiameter och 200 cm maxhöjd. Andra siffran anger antalet bensektioner. Ett 3-delat (inom samma serie) blir ju alltid lite stabilare än ett fyrdelat och går snabbare att fälla ut, men blir givetvis längre hopfällt.
 
Senast ändrad:
Jag vill bara tacka för alla fina svar! Kolfiber verkar sålunda vara ett både prisvärt och stabilt alternativ till aluminium diton.
Ett speciellt tack vill jag också rikta till Gunnar Karlsson för hans gymt utförliga svar, stort tack!

Det blev ett Velbon Sherpa Pro CF-645 :)
 
Tompa01 skrev:
Var nära att köpa Velbon Sherpa Pro CF-645. Valde istället Feisol CT-3442 med Kulled Feisol CB-50D. Båda är snarlika i både vikt, längd och pris om man köper direkt från Feisol. Tyvärr bor jag så till att jag inte kan åka och titta på olika stativ, utan var utlämnad till information jag hittat på nätet, samt delvis att köpa grisen i säcken. Anledningen till att jag valde Feisol var mycket att jag inte hittade någon kulled med rätt vikt och pris som jag ville ha. Dessutom så viker man ihop CT-3442 så att längden med huvud monterat blir endast 48cm. Det är ett antal cm kortare än Velbons CF-645 med kulled. Fick stativet och kulleden i fredags och har inte hunnit testa det ordentligt ännu, men av det första intrycket så är jag mycket nöjd. Det är kort, lätt och ger ett gediget och stabilt intryck.

Thomas

Fortfarande nöjd med kulleden ?

Mvh Magnus
 
Jag har själv ett Velbon ElCarmagne 630, som är snarlikt sherpa pro 630, fast med snäpplås istället. Trivs riktigt bra med det och med en vikt på 1,5 kg så är det dumt att klaga. Tillsammans med Arca-Swiss Z1 så blir totalvikten 2.1 kg vilket gör att det åker med överallt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.