ANNONS
Annons

80% video motocross 20% foto i fickformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Nu har jag haft min 80d under några år och tyvärr har jag inte använt den så mycket som jag önskat. Jag sneglar åt min mans små actionkameror där det bara säger swosh och så har man editerbart material i ipad/iphone från en kamera som får plats innanför bhn. Så, det börjar bli dags för mig att byta till något system som ändå motsvar ungefär dessa krav:

Ändamål: 80% video på familjen, speciellt på crossbanor, 20% foto i M-läge.
  1. Få plats i en ficka/mindre väska (inte som en 80d med en f2.8 70-200…)
  2. Brännvid upp till 200 (minst)
  3. IS(!!!) - lutar dock åt en gimbal oavsett kamera pga brännvidden på crossbanorna
  4. Smidig wifi-överföring, vi använder apple och lägger bilder & video i delade album för åtkomst på apple tv
  5. 4k
  6. Mic-ingång
Har kikat på RX100 VII men stör mig lite på att den inte är så ljusstark. De tidigare RX100-modellerna har dock inte brännvidden jag behöver :( Har en äldre RX100 som jag inte gillade menysystemet på - vill slippa in i menyer för att justera bländare/tid/iso.

Har kikat på 6600 men känns som att den blir stor med ”rätt” optik…

Drömmer egentligen om en R6 men den blir för stor…?

Har även kikat på ”powerzoomarna” men jag känner att jag inte vill tillbaka till det stadiet då de ofta är plastiga och relativt kassa… 😫

Lutar mest åt en RX100 VII med en Zhiyun M2S och en extern mic… men har ni bättre förslag?

Jag har en RX100 vii och är helnöjd. Den har en fantastisk af som är rekordsnabb och bra is.
Systemkamera kör jag Olympus OMD då de är små med små ljusstarka objektiv och extremt bra is.

Om du ändå skulle köra med gimbal så är "storleksmotiveringen" borta plus att filma en crossåkare på 200mm med gimbal tror jag inte är enkelt.
R6 + RF 24-105 4L att börja med. Jag filmar hellre än bra typ men om du kikar på min youtubekanal bennyfalun så är Novemberkåsanfilmerna och SweCup Enduro filmade med R6 och RF 24-105 4L handhållet. Jag har även använt RF 70-200 2,8L vid enduro (med motor). Filmar oftast i 50 eller 60fps vid action.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar