Annons

80-200 f/2,8 skjutzoom - filter trasigt, glas som gör att autofokusen fastnar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, har fått låna en väns 80-200 objektiv, älskade det :)

Dock när jag hade det i väskan (vanlig ryggsäck, ingen kameraväska) så råkade jag tappa det, jag hade nämligen en liten mindre kameraväska i ryggan där jag har mitt hus,2 objektiv och 1 blixt så ville jag få upp huset lite snabbt, lägger väskan på en runt 1m hög pelare börjar med att ta ut min tröja som låg överst, när jag lag ifrån mig tröjan hör jag...Krash! stelnar till i hela kroppen ville bara sjunka från jorden. När jag kollade så såg jag att det var filtret som hade spruckit och ringen var lite inbucklad (så går inte skruva av) tömde glaset och försökte blåsa rent så gått det gick men hade redan hunnit komma in glaspartiklar in i objektivet så AF'en funkar inte, varken om jag använder på huset eller objektivet, den bara fastnar, annars så är objektivet helt som tur va. (Hoppas jag.)

Ägaren ska nu skicka in det på lagning och jag undrar, var kommer detta kosta mig? läste någon stans att en snubbe hade lämnat in sin på service där de rengjort hela objektivet o bytt lite delar osv och det gick på 2000:- är det ungefär vad jag kan räkna med också eller vad tror ni?


Tack på förhand, en väldigt orolig fotograf
 
Hej!

Jag har samma objektiv, och min focusaxel gick av en vacker dag, vet ej varför. Har inte tappat mitt eller något sådant, en vacker dag började bara af låta men det hände inte något. Så jag lämnade in mitt och det var focusaxeln och det kostade 400pix att fixa, men jag frågade samtidigt va det skulle kosta att göra rent objektivet inuti då det finns en hel del dam i mitt. Och det skulle kosta ca 3500kr då det tar ganska lång tid att göra. Frågade även vad det skulle kosta att byta front ringen på det då denna är ganska bucklig, det går inte att få på ett filter. Men denna del finns inte att få tag på längre.

Så som sagt vad det det behöver inte bli så dyrt men samtidigt så kan det bli väldigt dyrt beroende på vad som gått sönder.

//tobbe
 
Jag kan förstå varför det kostar så mkt som det kostar att plocka ner objekivet...Gjorde det på mitt, plockade ner hela rubbet o de tog väl en sisådär 4h eller nåt innan ja fick bort allt...
Det är RUSKIGT svårt att greja med objektiv kan ja konstatera, de tar tid samtidigt som man måste vara löjligt försiktig och renlig..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.