Annons

8 eller 16 bitars färgdjup

Produkter
(logga in för att koppla)

jensnilen

Medlem
Hej, Undrar vilken skillnaden är mellan 8 och 16 bitars färgdjup? Man kan ju välja mellan detta i camera raw när man konverterar fotona. Blir det ngn skillnad i kvällité som är synbar för "amatörer"

Mvh/Jens
 
Om du inte behandlar bilderna efter RAW-framkallningen blir det ingen skillnad, eftersom JPG-formatet och de allra flesta skärmar max stöder 8 bitar.

Om du däremot efter RAW-framkallningen ändrar exponering, kontrast eller gör annan efterbehandling som påverkar tonerna i bilderna kan den extra precisionen som finns lagrad i 16-bitarsläget komma till användning, så att slutresultatet när det till sist konverteras till 8-bitar ser klart bättre ut än om du gjort all efterbehandling på bilder som var i 8-bitarsläge från början.

RAW-filerna från de flesta kameror innehåller normalt "bara" 10 - 14 bitar, men du måste köra i 16-bitarsläget för att få med de extra bitarna. Om du däremot är nogrann med att få främst exponering, kontrast och färger rätt i RAW-framkallaren så har man mindre nytta av de extra bitarna senare i processen.
 
Senast ändrad:
JPG bilderna är ju i 8 bitars. Kan man då få dom till 16?
Nja, visst kan du konvertera 8-bitarsdata till 16-bitar, men det kommer inte tillföra någon ytterligare information än de 8 ursprungliga bitarna och är därför meningslöst.

Om du fotar i RAW och får bilddata med t.ex. med 10-bitar som du sedan efter RAW-framkallning och efterbehandling i 16-bitarsläge sparar ner som 8-bitars JPG så har du själv valt ut "vilka" 8 bitar av rådatans 10 bitar som du är intresserad av att spara, medan det är kameran som gör det valet åt dig när du plåtar i JPG.
 
Senast ändrad:
Man kan göra om en 8-bitars jpg bild till 16 bitar i Photoshop. Och på så sätta arbeta med 16-bitar för att sedan när all redigering är klar återigen spara den som en ny 8-bitars bild.

I vissa situationer kan man ha nytta av detta.
 
Nja, visst kan du konvertera 8-bitarsdata till 16-bitar, men det kommer inte tillföra någon ytterligare information än de 8 ursprungliga bitarna och är därför meningslöst.

Om du fotar i RAW och får bilddata med t.ex. med 10-bitar som du sedan efter RAW-framkallning och efterbehandling i 16-bitarsläge sparar ner som 8-bitars JPG så har du själv valt ut "vilka" 8 bitar av rådatans 10 bitar som du är intresserad av att spara, medan det är kameran som gör det valet åt dig när du plåtar i JPG.
Verkligen? Menar du alltså att du kan välja om du vill ha bit 0-7 eller 2-9 eller rent av bit 0-4 + 7-9 til din JPEG?
 
Verkligen? Menar du alltså att du kan välja om du vill ha bit 0-7 eller 2-9 eller rent av bit 0-4 + 7-9 til din JPEG?
De flesta fotografer väljer nog ut informationsmängderna med manipulation som ger andra snitt än ren bitmaskning, därav mitt citationstecknet, men visst går det att få till sånt också om man är beredd att krångla.

Om du startar en ny tråd om matematisk Photoshopanvändning kanske du får mer utförliga svar, känns dock inte så relevant i en tråd med frågor från fotografer.
 
Senast ändrad:
http://www.photoshopessentials.com/essentials/16-bit/
börja på sidan två om du vill.

Om man håller på mycket liknande fram och tillbaka i bildbehandlingar.

Misstänkte att det var i sådana situationer det kunde vara en fördel. Har ett vagt minne av att jag på den tiden jag fotade i jpg hade problem med bandning på en bild med mycket himmel och att problemen minskade, även om de inte försvann, när jag gick över i 16-bitarsläge innan jag gjorde nån annan redigering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.