Annons

7i:s färgrymd?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Jag kan inte mycket om det här med olika färgrymder & har därför en fråga ang. detta.

7i använder sig ju av en annan färgrymd än vad som är brukligt, den gamla 7:an använde enligt vad jag läst en ännu mer udda sådan som man var tvingad att konvertera.

Ni som har 7i/hi brukar ni konvertera till SRGB & i så fall hur? Hittar inte hur man gör det i den medföljande mjukvaran.

Om jag konverterar vad blir skillnaden, såg bilder på nån sajt men kunde inte se nån skillnad.

Larsa

7i ska använda en färgrymd som är nästan precis samma som sRGB..
Jag brukar inte konvertera till nåt..

larsaz skrev:
...Ni som har 7i/hi brukar ni konvertera till SRGB & i så fall hur? Hittar inte hur man gör det i den medföljande mjukvaran.

Om jag konverterar vad blir skillnaden, såg bilder på nån sajt men kunde inte se nån skillnad.

Larsa

Jag har inte en sådan kamera men jag antar att du menar att bilden skall konverteras i Photoshop?

Om du konverterar en bild till annan färgrymd kommer du inte se någon skillnad i färger, vid en konvertering bevaras färgernas utseende på skärmen, däremot ändrad RGB-värdena i pixlarna.

Exempel:
Om du har en bild i Photoshop och du är nöjd med färgerna kan du inte vara säker på att färgerna blir lika vid utskrift. Detta eftersom en viss kombination av RGB ser olika ut på olika enheter. En skrivare tolkar en viss RGB-blandning annorlunda än en skärm som exempel. Om du vill ha samma färgutseende (om skrivaren kan skriva ut alla färger i filen) så bör du välja att konvertera filen till skrivarens färgrymd innan utskrift. vad du då gör är att ändra RGB-värdena för att bevara färgens utseende när den kommer ut på papperet.

Om du vill få en annan visning av färgerna i filen, kanske ett större färgomfång, skall du tilldela bilden en profil, exempelvis Adobe RGB som är en större färgrymd än sRGB.

Alltså, konvertera ändrar inte utseendet på skärmen, tilldela profil gör det.

Som jag uppfattat det så ska konverteringen göras i den medföljande programvaran till 7i. När foto för ett par år sedan testade den gamla Dimage 7 som hade en ännu mer avvikande färgrymd så skrevs att konverteringen "måste" ske i Minoltas program. Som Johan skrev så ändrade man färgrymden på 7i så att behovet av konvertering tydligen försvann.

Jag har sett bilder på nätet från konverterade & icke konverterade bilder från Dimage 7 & där ser man skillnad på skärmen, jag har även sett samma jämförelse från 7i där jag inte sett någon skillnad.

Larsa

Jag läste inte så noga, trodde det handlade om Photoshop.
Har ingen aning om hur Dimages mjukvara jobar och vad den gör vid en konvertering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar