ANNONS
Annons

7dns AS i rörelse, funkar den ?

Produkter
(logga in för att koppla)

mbrihler

Aktiv medlem
var å kände på nya 7dn i går men kunde inte ta ngra kort, inget minne. jag har sett exempel å at AS fungerar riktigt bra, (oftast) men har bara exempel på stillstående motiv, dvs inte på rörande mål. som var igår när jag kände på den så slog AS mätaren i botten genom att bara röra kameran lite. någon som ar ngn erfarenhet´?

Den stänger av sig helt, stödjer med andra ord inte panorering i någon ledd. Det var sista ordet från Minolta när jag frågade iaf.

Låter lite märkligt. Skaksensorerna kan ju inte känna av rörelse (hastighet), bara förändring av rörelse (acceleration). Om man panorerar kameran jämnt och fint så borde inte skaksensorn göra nåt alls, mer än att dämpa eventuella ojämnheter i panoreringen. Början av panoreringsrörelsen skulle kunna bli en skakning som den försöker kompensera för, men om man inte fyrar av förrän efter nån halvsekund efter man börjar röra sig borde det inte spela någon roll.

7D:n har ju nån slags "skakskala" till höger i sökaren, men jag tror inte att maxvärdet på skalan motsvarar "bottnad antiskak".

Jag tror bara Minolta säger nåt enkelt och hyfsat trovärdigt för att slippa förvirra folk med krånglig teknik.

Alltså, jag tror inte någon kan hålla en sådan fin panorering att antiskaken inte försöker kompensera. Därimot ser kompensationskurvan annorlunda ut. Det ut utnyttjar bland annat Canon och Nikon i sina objektiv, som har ett speciellt läge där de känner av om du panorerar, och slår därför av stabiliseringen på den axeln du panorerar i. Det gör inte minolta.

Skalan anger ju hur mycket anti-skaken arbeter för stunden, om den är kalibrerad eller inte är en annan femma.

Om inte annat har Minolta lite dokument om AS liggande på sin web. (kräver registering)

Visst kan jag det, men hur gör man det på ett vettigt sätt så man på ett tydligt sätt kan se om det funkar eller inte?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar