Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7dns AF = Skräp?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ja det verkar inte bättre... i nära alla tidningar jag läst får den taskig kritik om dess Af...

PP, foto, digitalfoto m.m.
Är afen verkligen så dålig som de säger och går detta att lösa med firmware uppdateringar?
/Michael, ägare av en 7d om ca 2 månader.

Beror väl på vad man jämför med?
Jämfört med min Olympus C-5050Z så är AF:en som en dröm...

Är väl bara att traska till närmsta fotoaffär och testa om den är snabb nog för Dig?

Vad har de klagat på i tidningarna?

MVH - Zeb!

De har inte klagat på hastigheten, de har klgat på att den är osäker och missar ofta, särskilt då man använder någon annan AF-sensor än den i mitten.

precis som kim sa...
Nu är det ju så att jag personligen oftast kör med focuspunkten i mitten och komponerar om fotot sedan... men vid actionfoto m.m. är det ju viktigt med bra fokuspunkter uti kanterna.

Har någon någon annan åsikt än att den är osäker?

Jag förstår eg. inte vad de extra fokuspunkterna ska vara bra för men ni får väl avfärda det med att jag är en amatör.. :p
Så jag har faktiskt bara kört med den i centrum.

Jag har f.ö. inte upplevt att AF:en är osäker men visst har det hänt att den inte hittat fokus, detta då oftast i samband med dåligt ljus och ett visst objektiv.

/Z!

WFS) (SiC skrev:
Jag förstår eg. inte vad de extra fokuspunkterna ska vara bra för men ni får väl avfärda det med att jag är en amatör.. :p
Det är mycket användbart exempelvis när man plåtar porträtt och vill ha fokuspunkten precis vid ögat på modellen.

Det underlättar en hel del att inte behöva flytta kameran hela tiden för att få fokus på rätt ställe.

sagan skrev:
Det är mycket användbart exempelvis när man plåtar porträtt och vill ha fokuspunkten precis vid ögat på modellen.

Det underlättar en hel del att inte behöva flytta kameran hela tiden för att få fokus på rätt ställe.

Tack, det var ett förståeligt exempel även om jag kan tänka mig att man i många fall ändå får komponera om pga att fokuspunkten inte stämmer 100% med "scenen".

:)

Min uppfattning är att den inte missar mer än de andra dynax-kamerorna jag har. Upplever den över huvud taget inte som osäker.

Dock har jag upptäckt något sedan jag fått möjligheten att köra med lite mer ljusstarka gluggar att skärpan ligger fel ibland. Detta oavsett hus. Min egen gissning är att det beror på slarv vid fototillfället. Tidigare när man hade ljussvagare gluggar behövde man ju inte bry sig så mycket eftersom skärpdjupet räddade bilden ändå.

Själv använder jag gärna fokuspunkterna ute i hörnen och har inga omedelbara planer på att ändra på det.

Mvh
Maverick

Så generellt är det så att tidningarna säger en sak och konsumenterna en annan... jag är nog mer sugen på att hålla på konsumenterna.... Vem vet om de jämför afen med nikon f6? =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar