ANNONS
Annons

7DII/5Ds vs 1DX

Produkter
(logga in för att koppla)

Visom

Aktiv medlem
Hej,

Sitter idag med en 7DII som jag uteslutande fotograferar sport med, både utomhus och i sunkiga inomhushallar. Gillar den främst för sin höga BPS men även cropfaktorn är bra för att komma lite närmre på tex fotboll. Har även en 5Ds eftersom jag älskar det korta skärpedjupet en FF ger.

Sitter och funderar på om en begagnad 1DX skulle vara en uppgradering för mig. Förutom cropfaktorn, hur är 1DX jämfört med 7DII när det gäller sportfoto? Och hur är den jämfört med 5Ds när det gäller tex porträtt?

Optimalt hade jag förstås köpt en 1DX II, men ekonomin finns inte riktigt för det.

(Använder primärt 24-70/2,8, 70-200/2,8 och 300/2,8 om det spelar någon roll.)

1D X har något bättre autofokus än 7D Mark II och snabbare serietagning.

Det skiljer cirka ett steg i brus mellan 7D Mark II och 1D X, men det äts upp om du måste sätta på en 1,4x telekonverter för att få liknande utsnitt.

Men när du klarar dig utan telekonverter och istället kan komma närmare så får du kortare skärpedjup, lägre brus och bättre färgdynamik,

Det finns andra små fördelar med 1D X som två snabba kortplatser, fiffiga små funktioner, större grepp, tåligare hus, kraftigare batteri mm.

För porträtt är det inte så stor skillnad mot 5Ds annat än upplösningen. Det är dock ingen enorm skillnad i verklig upplösning mellan 1D X och 5Ds. Däremot är det synbar skillnad mellan 5DsR och 1D X.

Det skiljer cirka ett steg i brus mellan 7D Mark II och 1D X, men det äts upp om du måste sätta på en 1,4x telekonverter för att få liknande utsnitt.

Men när du klarar dig utan telekonverter och istället kan komma närmare så får du kortare skärpedjup, lägre brus och bättre färgdynamik,

Det finns andra små fördelar med 1D X som två snabba kortplatser, fiffiga små funktioner, större grepp, tåligare hus, kraftigare batteri mm.

För porträtt är det inte så stor skillnad mot 5Ds annat än upplösningen. Det är dock ingen enorm skillnad i verklig upplösning mellan 1D X och 5Ds. Däremot är det synbar skillnad mellan 5DsR och 1D X.

Tack, precis den analys jag var ute efter.

Beskriv skilnaden mellan 5DsR och 1 Dx.

Beskriv skilnaden mellan 5DsR och 1 Dx.

De har liknande dynamiskt omgång, men 1D X kan uppvisa tendenser till bandning om man lyfter skuggorna kraftigt.

5DsR har ett filter som neutraliserar det utsuddande AA-filtret. Det gör att bilderna får tydligare detaljåtergivning, skärpan blir krispigare med 5DsR.

Egentligen ör det väl 5Ds/5DsR på ena sidan - hög upplösning - och 7DII och 1DX II på andra sidan (sport). De är ju alltså för helt olika ändamål.

Mycket har redan nämnts kring 7D II och 1DX II men en sak till: om ens motiv bara täcker en fokuspunkt så är 7D II inte lika exakt - jag misstänker att fokuspunkternas indikerade placering inte stämmer 100% med den faktiska. Som sagt, märks endast med motiv som täcker någon enstaka fokuspunkt men givetvis kostar 1DX II mer med god anledning - det är ju en kamera i yttersta proffsklass och man betalar ju för precisionen och nogranheten i tillverkningen.

Egentligen ör det väl 5Ds/5DsR på ena sidan - hög upplösning - och 7DII och 1DX II på andra sidan (sport). De är ju alltså för helt olika ändamål.

Mycket har redan nämnts kring 7D II och 1DX II men en sak till: om ens motiv bara täcker en fokuspunkt så är 7D II inte lika exakt - jag misstänker att fokuspunkternas indikerade placering inte stämmer 100% med den faktiska. Som sagt, märks endast med motiv som täcker någon enstaka fokuspunkt men givetvis kostar 1DX II mer med god anledning - det är ju en kamera i yttersta proffsklass och man betalar ju för precisionen och nogranheten i tillverkningen.

Tacksam om vi håller oss till 1DX Mk I. Skulle kanske varit tydligare med det(?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar