Annons

7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Photomannen

Medlem
Jag har just köpt en 7D som jag försöker att bli kompis med, det är inte det lättaste när man har haft Olympus i 30 år. Tycker inte ergonomin är den mest naturligaste men man får väl försöka vänja/lära sig!
Någon som har några särskilda tips och ideèr om inställningar och dylikt . En sak som är förbaskat irriterande är att det är så lätt att program knappen "ställer om sig" varje gång man tar upp kameran ur väskan. Jag har hört talas om att man kan modifiera den med ett lås på samma sätt som det är på 60D.

Finns inte ens på storebror. Man kan se mätmetod och om den är i läge M på en 1D Mark IV, i sökaren, men inte mer än så.

En sak som är förbaskat irriterande är att det är så lätt att program knappen "ställer om sig" varje gång man tar upp kameran ur väskan. Jag har hört talas om att man kan modifiera den med ett lås på samma sätt som det är på 60D.

Jag har löst liknande irritationsmoment på tidigare kameror genom att lägga ner kameran på andra ledden i väskan. Då kommer man att greppa huset på ett annat sätt när man tar upp det.

Själv tyckte jag kameran blev användarvänlig först efter att jag tryckt INFO-INFO-INFO en gång för dryga året sedan. Därefter tänds alltid huvuddisplayen då du sätter på kameran och all relevant info syns där och kan ställas om efter behag med Q-knappen+joystick mm.

Jag har just köpt en 7D som jag försöker att bli kompis med, det är inte det lättaste när man har haft Olympus i 30 år. Tycker inte ergonomin är den mest naturligaste men man får väl försöka vänja/lära sig!
Någon som har några särskilda tips och ideèr om inställningar och dylikt . En sak som är förbaskat irriterande är att det är så lätt att program knappen "ställer om sig" varje gång man tar upp kameran ur väskan. Jag har hört talas om att man kan modifiera den med ett lås på samma sätt som det är på 60D.

Det första jag ändrade på min 7D var att lägga fokusen på AF-ON-knappen. Funkar utmärkt även vid fotografering i höjdformat med batterigreppet.
Beträffande låsbar programratt fick jag följande svar från Intervision för en tid sedan: Det går bra att lämna in kameran för denna modifiering. Det kostar ca 700 kr exklusive moms, reservdel och eventuell returfrakt.
Slut citat.

Tips på länk

Hej, vill man fota fåglar så kan man ställa in sin 7D som det beskrivs i den här länken:

http://www.deepgreenphotography.com/2009/12/setting-up-your-new-canon-7d/

Jag har nog inte följt den till 100%, men det mesta verkar förnuftigt.
Hälsningar, Christer

Själv tyckte jag kameran blev användarvänlig först efter att jag tryckt INFO-INFO-INFO en gång för dryga året sedan. Därefter tänds alltid huvuddisplayen då du sätter på kameran och all relevant info syns där och kan ställas om efter behag med Q-knappen+joystick mm.

Jag som istället funderar hur man kan avaktivera bakskärmseländet :)

Kör med C-lägen så hittar man dem även i mörker - fullt åt ena hållet och sedan ett eller två klick ner så har man alla tre lägen som är intressanta att använda.

Värdelöst. Då blir man ju bländad av den stup i kvarten. Dessutom fungerar Q-knappen oberoende av om inställningen visades innan man tryckte på den eller ej. Q-funktionen är inte så dum ibland, däremot, beroende på vad man ska göra. För en enstaka ändring innebär den ingen fördel, men ska man ändra flera saker är många fler inställningar samlade på samma ställe då.

ANNONS