Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D trådlös blixt och HSS

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Kan man inte får High Speed Sync (HSS) med den trådlösa styrningen på 7D och en 580 EXII eller 430 EXII? Jag har sökt i manualen och hittar inget om hur man gör, men jag hade för mig att det ska gå...

Kan du inte trycka på knappen nedan i slave-mode? Har aldrig provat själv och har inte grejorna här.

Bilagor

• 580EX_HSS_205-27-1162.jpg
    580EX_HSS_205-27-1162.jpg
    52 KB · Visningar: 486
Google säger att 7D inte kan kontrollera HSS via den inbyggda blixten. Tydligen behövs en blixt ur 500-serien för detta.

OK, då får jag använda min 580 för att lösa ut min 430 i så fall. Jag håller på att experimentera med blixt och vatten och skulle helst vilja använda båda blixtarna "off kamera" men ändå få slutartider snabbare än 1/250s.

Bilagor

• IMG_2322-3.jpg
    IMG_2322-3.jpg
    42.6 KB · Visningar: 424
En ST-E2 kan också trigga trådlösa blixtar i HSS och är rätt mycket billigare än en 580EX II.

OK, då får jag använda min 580 för att lösa ut min 430 i så fall. Jag håller på att experimentera med blixt och vatten och skulle helst vilja använda båda blixtarna "off kamera" men ändå få slutartider snabbare än 1/250s.

Har du mycket omgivningsljus, eller varför vill du frysa vattnets rörelse med kamerans slutare istället för med blixtljuset?

Eller du kanske inte vill frysa vattnets rörelse? Jag är lite nyfiken på vad du vill åstadkomma.

(Det är bökigt med sladdar. Trådlöst är mycket bekvämare.)

Har du mycket omgivningsljus, eller varför vill du frysa vattnets rörelse med kamerans slutare istället för med blixtljuset?

Eller du kanske inte vill frysa vattnets rörelse? Jag är lite nyfiken på vad du vill åstadkomma.

(Det är bökigt med sladdar. Trådlöst är mycket bekvämare.)

Rikigt snabba rörelser s är snabba slutartider i kombination av blixtljus bra.... Iaf enligt de flesta tutorials. Finns studioblixtar som klarar detta med hög ljusstyrka.
Ja, sladd är bökigare, men billigare ifall man bara ska använda nåm enstaka gång pga syndtiden inte pallar med.

/Stefan

För att återkoppla några av era svar. Min ST-E2 sålde jag när jag köpte 7D:an... Sladdar är ett alternativ, men lite bökigt med två blixtar på lite avstånd. Syftet var att få bort lite mer omgivningsljus. Jag låg på 1/200 och f11 och ISO 100 ungefär. Jag var sugen på att underexponera mer med slutartiden i stället för bländaren. Frysa rörelsen gör jag med blixten, det är jag medveten om. Sedan är man ju intresserad av vad grejorna klarar. Och jag trodde att 7D och Canons blixtar klarade HSS off kamera, men inte riktigt som jag hade hoppats, tydligen.

Rikigt snabba rörelser s är snabba slutartider i kombination av blixtljus bra.... Iaf enligt de flesta tutorials.

Om du bara belyser med blixtljus så blir motivet belyst kortare tid än den snabbaste tiden du har på kameran, åtminstone på nära håll och med en kraftig elektronblixt (eller flera blixtar).

Skit!

Har beställt en 430 EX II och trodde självklart det skulle gå att köra HSS med den trådlöst utan att behöva köpa trådlösa sändare. Men nejdå, det går såklart inte. Hur tänkte canon nu egentligen?

Blir till att fortsätta med min hemgjorda 10 meters TTL kabel för att få HSS funktioner med andra ord.

Om du bara belyser med blixtljus så blir motivet belyst kortare tid än den snabbaste tiden du har på kameran, åtminstone på nära håll och med en kraftig elektronblixt (eller flera blixtar).

Rörelseoskärpa kan förekomma ändå. Brinntiden varierar hos både studioblixtar och externa blixtar beroende på styrkan. Den siffran du tänker på är oftast den svaga styrkan och därmed även den snabba urladdningen.
Finns dyra specialblixtar som har tider på 1/8000s för att frysa riktigt snabba rörelser.

Det är bara att testa 1/20s och blixt. rörelseoskärpa blir lätt att få isåfall (detta är dock extramfall) ;)

/Stefan

Skit!

Har beställt en 430 EX II och trodde självklart det skulle gå att köra HSS med den trådlöst utan att behöva köpa trådlösa sändare. Men nejdå, det går såklart inte. Hur tänkte canon nu egentligen?

Blir till att fortsätta med min hemgjorda 10 meters TTL kabel för att få HSS funktioner med andra ord.

Kanske för att det är svårt att göra modeller som kan synca så snabbt ock säkert via IR sändning?
Det är därför man har Radio och även dessa har väl svårt med snabba synctider. Sladd är det som gäller,

/Stefan

Kanske för att det är svårt att göra modeller som kan synca så snabbt ock säkert via IR sändning?
Det är därför man har Radio och även dessa har väl svårt med snabba synctider. Sladd är det som gäller,

/Stefan

Fast med ST-E2 funkar hss, så dom borde kunnat lösa det med 7D också tycker jag.

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

/Stefan

Nejdå.. Canon har ju blixtar som KAN styra HSS via IR, på samma sätt som Nikon. Det är ett rent marknadsekonomiskt beslut.

Rörelseoskärpa kan förekomma ändå. Brinntiden varierar hos både studioblixtar och externa blixtar beroende på styrkan. Den siffran du tänker på är oftast den svaga styrkan och därmed även den snabba urladdningen.
Finns dyra specialblixtar som har tider på 1/8000s för att frysa riktigt snabba rörelser.

Det är bara att testa 1/20s och blixt. rörelseoskärpa blir lätt att få isåfall (detta är dock extramfall) ;)

Om man ska blixtsynka på 1/20 sekund så är det ganska troligt att bakgrundsljuset märks, ja.

Mitt förslag var ju att bara belysa med blixten, och inte låta bakgrundsljuset spela roll.

ANNONS