Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7d + tamron 90 + 1.4 extender + mellanring ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Skulle önska större arbetsavstånd vid makro. Funkar kombinationen 7d, tamron 90 , ef 12mm mellanring samt ef extender 1.4?

Har sett några inlägg om detta, jag är lite osäker på om det funkar.

Mvh Daniel

osäker på i vilken ordning du skall ha grejorna i, men skulle gissa på att du skall ha "objektiv+extender+mellanring+7D" i den ordningen. och då kan du inte ha canon extender .du tappar ljus med mellanringen oxå, fast kör du bara12mm så kanske det inte blir så farligt.

och det borde funka .. har ingen extender så kan inte testa detta åt dig..

Är det inte så att extendern förlänger arbetsavståndet men mellanringen kortar det? så räcker det inte med enbart extendern, den ger väl också de 1,4x i större förstorningsgrad

Mellanringen kortar avståndet, teleconvertern gör ingen skillnad alls (normalt sett).

Hur det blir när man kombinerar dem, får någon annan svara på, men jag har svårt att tänka mig att arbetsavståndet ökar. Förstoringen kommer vara enorm, men arbetsavståndet kommer nog vara kortare än innan.

Du får 20cm (mer än dubbelt så stort arbetsavstånd för samma förstoring) med Sigmas 150. 180mm-varianterna (Sigma, Tamron, Canon) ger 25-26cm.

Du måste upp i brännvidd för att öka arbetsavståndet med normalt konstruerade objektiv. Kombinationen 300mm F4 AF-S + Canon 500D diopter har jag sett många goda resultat av - då får du ett arbetsavstånd på mellan 35-45cm. Det fungerar med en billigare 70-300-zoom också, men resultaten är inte riktigt i klass med ett riktigt makro, eller med en 300AFS.

Tanken var att använda mellanringen för att kombinera Tamronobjektivets EF-S fattning med en extender för EF.
Har för mig att jag sett detta i något forum...

Skulle önska större arbetsavstånd vid makro. Funkar kombinationen 7d, tamron 90 , ef 12mm mellanring samt ef extender 1.4?

Har sett några inlägg om detta, jag är lite osäker på om det funkar.

Mvh Daniel
Har kört med nästan samma kombo. Dock med kenko DG 1,4x (som fungerar med både EF-S samt EF objektiv) + kenko mellanringar.
5D + kenko1,4x + kenko mellanring(ar) + EF 100/2,8 macro.
Inga convertrar rapporterar rätt brännvidd under 135mm, men fungerar perfekt med ljusmätning och AF (inkl. mellanring).

Jan - hur blev arbetsavståndet då?
Utan mellanring(ar) blev det betydligt längre arbetsavstånd, men kommer inte ihåg hur det blev med mellanringarna. Vill minnas med 12mm så var det också längre arbetsavstånd. Men med alla tre vågar jag inte säga, har inte grejorna på plats nu så jag kan inte testa. Testar gärna när jag är hemma igen, men gissar att någon redan har gett svaret tills dess.

defiant;1698251men skulle gissa på att du skall ha "objektiv+extender+mellanring+7D" i den ordningen...[/QUOTE sa:
EF extender passar ju inte på objektivet. Borde det inte vara 7d+extender+mellanring+objetiv ?

Notera att mellanringen bara skall göra att objektiv och extender passar...

Jo

EF extender passar ju inte på objektivet. Borde det inte vara 7d+extender+mellanring+objetiv ?

Notera att mellanringen bara skall göra att objektiv och extender passar...

Helt riktigt. Man måste sätta mellanringen mellan extender och objektiv om man använder originalextender, annars slår bakre linsen i den utstickande delen på extendern. Det kan bli dyrt!!! Kombon funkar förträffligt kan jag meddela då jag använder den själv mellanåt.

ANNONS