Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
7d + tamron 90 + 1.4 extender + mellanring ?
- Trådstartare Daniel R
- Start datum
defiant
Aktiv medlem
osäker på i vilken ordning du skall ha grejorna i, men skulle gissa på att du skall ha "objektiv+extender+mellanring+7D" i den ordningen. och då kan du inte ha canon extender .du tappar ljus med mellanringen oxå, fast kör du bara12mm så kanske det inte blir så farligt.
och det borde funka .. har ingen extender så kan inte testa detta åt dig..
och det borde funka .. har ingen extender så kan inte testa detta åt dig..
The_SuedeII
Aktiv medlem
Mellanringen kortar avståndet, teleconvertern gör ingen skillnad alls (normalt sett).
Hur det blir när man kombinerar dem, får någon annan svara på, men jag har svårt att tänka mig att arbetsavståndet ökar. Förstoringen kommer vara enorm, men arbetsavståndet kommer nog vara kortare än innan.
Du får 20cm (mer än dubbelt så stort arbetsavstånd för samma förstoring) med Sigmas 150. 180mm-varianterna (Sigma, Tamron, Canon) ger 25-26cm.
Du måste upp i brännvidd för att öka arbetsavståndet med normalt konstruerade objektiv. Kombinationen 300mm F4 AF-S + Canon 500D diopter har jag sett många goda resultat av - då får du ett arbetsavstånd på mellan 35-45cm. Det fungerar med en billigare 70-300-zoom också, men resultaten är inte riktigt i klass med ett riktigt makro, eller med en 300AFS.
Hur det blir när man kombinerar dem, får någon annan svara på, men jag har svårt att tänka mig att arbetsavståndet ökar. Förstoringen kommer vara enorm, men arbetsavståndet kommer nog vara kortare än innan.
Du får 20cm (mer än dubbelt så stort arbetsavstånd för samma förstoring) med Sigmas 150. 180mm-varianterna (Sigma, Tamron, Canon) ger 25-26cm.
Du måste upp i brännvidd för att öka arbetsavståndet med normalt konstruerade objektiv. Kombinationen 300mm F4 AF-S + Canon 500D diopter har jag sett många goda resultat av - då får du ett arbetsavstånd på mellan 35-45cm. Det fungerar med en billigare 70-300-zoom också, men resultaten är inte riktigt i klass med ett riktigt makro, eller med en 300AFS.
Olle
Aktiv medlem
Man får störst förstoring om ordningen är "extender+mellanring+objektiv".osäker på i vilken ordning du skall ha grejorna i, men skulle gissa på att du skall ha "objektiv+extender+mellanring+7D" i den ordningen.
Olle
gedjan
Aktiv medlem
Har kört med nästan samma kombo. Dock med kenko DG 1,4x (som fungerar med både EF-S samt EF objektiv) + kenko mellanringar.Skulle önska större arbetsavstånd vid makro. Funkar kombinationen 7d, tamron 90 , ef 12mm mellanring samt ef extender 1.4?
Har sett några inlägg om detta, jag är lite osäker på om det funkar.
Mvh Daniel
5D + kenko1,4x + kenko mellanring(ar) + EF 100/2,8 macro.
Inga convertrar rapporterar rätt brännvidd under 135mm, men fungerar perfekt med ljusmätning och AF (inkl. mellanring).
The_SuedeII
Aktiv medlem
Jan - hur blev arbetsavståndet då?
gedjan
Aktiv medlem
Utan mellanring(ar) blev det betydligt längre arbetsavstånd, men kommer inte ihåg hur det blev med mellanringarna. Vill minnas med 12mm så var det också längre arbetsavstånd. Men med alla tre vågar jag inte säga, har inte grejorna på plats nu så jag kan inte testa. Testar gärna när jag är hemma igen, men gissar att någon redan har gett svaret tills dess.Jan - hur blev arbetsavståndet då?
Daniel R
Aktiv medlem
defiant;1698251men skulle gissa på att du skall ha "objektiv+extender+mellanring+7D" i den ordningen...[/QUOTE sa:EF extender passar ju inte på objektivet. Borde det inte vara 7d+extender+mellanring+objetiv ?
Notera att mellanringen bara skall göra att objektiv och extender passar...
gedjan
Aktiv medlem
Visst är det så, som jag och någon annan skrev ovan.EF extender passar ju inte på objektivet. Borde det inte vara 7d+extender+mellanring+objetiv ?
Tonyeagle
Aktiv medlem
Jo
Helt riktigt. Man måste sätta mellanringen mellan extender och objektiv om man använder originalextender, annars slår bakre linsen i den utstickande delen på extendern. Det kan bli dyrt!!! Kombon funkar förträffligt kan jag meddela då jag använder den själv mellanåt.
EF extender passar ju inte på objektivet. Borde det inte vara 7d+extender+mellanring+objetiv ?
Helt riktigt. Man måste sätta mellanringen mellan extender och objektiv om man använder originalextender, annars slår bakre linsen i den utstickande delen på extendern. Det kan bli dyrt!!! Kombon funkar förträffligt kan jag meddela då jag använder den själv mellanåt.