Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D + Sigma EF-500 DG SUPER II

Produkter
(logga in för att koppla)

TomasBe

Medlem
Hallå!
Har hört att det kan vara vissa problem med denna kombination. Som tex vid studs i taket krämar blixten alltid på för fullt. Är det någon här som kör med denna kombination och kan verifiera detta?

/Tomas
 
Hur det är med det du skriver har jag ingen aning om.

Däremot så har jag läst att man med denna blixt och A1, A2, m.fl. måste stänga av ADI när man studsar i taket.

Minoltas blixtar fixar detta Själv.

Nu stämmer detta dock inte med din beskrivning då du säger att blixten krämar på fullt, det borde bli tvärtom, att den krämar på för lite...

Om problemet är sammanknippat med ADI så tycker jag att du kan stänga av den och köpa Sigmablixten, den är tydligen mycket prisvärd och ADI-tanken är god men märks dock inte speciellt mycket......

//Larsa

EDIT!

Funderade lite på detta och det är nog helt klart så att det funkar bra om man inaktiverar ADI...
 
OK! Tack för svaret! Har också hört att det endast blir en marginell skillnad med eller utan ADI. Men i vissa situationer kan det kanske vara bra att ha. Tycker också att Sigmablixten verkar riktigt prisvärd.

/Tomas
 
Jag tror inte du får nån automatik alls med den Sigma blixten på en 7D. Detta gällar dom flesta äldre blixtar för minolta.

Problemet är inte relaterat till ADI utan till att blixten inte stödjer preflash-ttl, som behövs för digital-kamerorna.

Kolla noga upp det innan du köper en sånn blixt.

//Anders
 
Från B&H Photo:

"The EF-500 Super DG is Sigma's flagship TTL flash , and has now been updated to also be fully compatible with Digital SLR cameras that use a pre-flash, and supports full Minolta ADI flash operation (where supported by camera). You will find features designed for the professional, at a much more attractive price than the comparably equipped manufacturer's flashes.

The perfect all-around flash for any Digital or 35mm autofocus SLR shooter.

Fits all Maxxum cameras (a.k.a. Dynax), except the 7000, 8000, and 9000 non-"i" models."

Så den ska vara kompatibel med 7D

Här hittar du också en kompatibiltetstabell från Sigma.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash/comp_500dg_sup.htm


--jalle
gbgaren skrev:
Jag tror inte du får nån automatik alls med den Sigma blixten på en 7D. Detta gällar dom flesta äldre blixtar för minolta.

Problemet är inte relaterat till ADI utan till att blixten inte stödjer preflash-ttl, som behövs för digital-kamerorna.

Kolla noga upp det innan du köper en sånn blixt.

//Anders
 
Där ser man, man kanske skulle ha väntat med att handla sig en 5600HSD till sin 7D.

Man kanske hade kunnat få nått både billigare och bättre, kan inte påstå att jag är 100% nöjd med min blixt.

//Anders
 
gbgaren skrev:
Där ser man, man kanske skulle ha väntat med att handla sig en 5600HSD till sin 7D.

Man kanske hade kunnat få nått både billigare och bättre, kan inte påstå att jag är 100% nöjd med min blixt.

//Anders

Nja.. 5600HSD är "state of the art"...

Att det sen finns kompatibilitetsproblem med digikamerorna var en annan sak :)

Jag har en som jag använt till min Dimage 7i & väntar nu på min beställda Dynax 7D. De problem som finns med 5600 & D7D är enligt alla forumtrådar att blixten underexponerar typ 1 steg. Detta fixar dock Minolta gratis. Själv så kommer jag nog att köra 1+ på blixtexponeringskompensationen då jag inte kommer att orka skicka iväg kameran, på ett tag i alla fall...

//Larsa
 
JalleS skrev:
Å andra sidan så verkar det vara megaskumt...

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1035&message=13661872

Ta inte mina ord som en sanning. Jag själv har ingen 7D utan bara en Sigma EF500DG Super som jag är väldigt nöjd med men jag kör ju Canon...

--jalle

En tråd i denna, dagens, digitala hypokondri där användarfel & missförstånd är standard är ju dock ingen sanning ;-)

Tror att det mesta hänger samman med ADI.

Om du tar kontakt med en riktig fotofirma så bör dom kunna råda dig. Om det finns problem så får du pengarna tillbaks.

//Larsa
 
Men det här är ju lite smått uselt. Det verkar som det inte finns en enda blixt som fungerar klockrent tillsammans med 7D? Att köpa en Sigma verkar inte vara någon bra ide för den verkar det som att det inte går att uppgradera i efterhand så att den funkar. Enda alternativet verkar vara att köpa en 5600HS, men den är ju så j**la dyr jämfört med Sigman. Men även den har ju vissa problem.

Vad gör man?

/Tomas
 
En uppgraderad 5600 funkar klockrent i alla situationer. Med lite kreativitet kan den i många fall ersätta en studioblixt, faktiskt. Jag köpte min i våras och den var redan uppgraderad. Men visst, får man Sigman att funka kan den absolut vara ett alternativ som komplement till mig.

mvh/Ove
 
Jag har en Sigma EF-500DG Super II, ungefär ett år gammal, som inte funkar alls med 7D (ingen automatik överhuvudtaget, den bara krämar på järnet). Det verkar finnas flera versioner av den, men hos Sigma framgår väldigt dåligt vad som är vad (det finns t.ex. inte omnämnt nåt om "II" överhuvudtaget).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.