Annons

7D:s korssensor AF förvirrar mig lite

Produkter
(logga in för att koppla)

Darknae

Medlem
läste lite i DigitalFoto juli nummer och där stod det att de flesta AF system bara hade mittensensorn som korstyp vid mindre bländare än f/4 så jag sprang hem och kollade i min 7D:s instruktionsbok men blev inte klokare av vad som stod där.

"Med objektiv vars största bländaröppning är större än f/5,6
Samtliga AF-punkter har korssensorer som är känsliga för både
vertikala och horisontella linjer"

sen nått jada jada vid f/2,8 objektiv så var mitten extra duktig.

men vad betyder det första i klartext?

är det objektivets största möjliga bländare eller den faktiskt inställda bländaren som avgör om alla punkter arbetar som kors?

den viktigaste frågan är, kommer Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM fungera med alla fokuspunkter som korstyper för mig?

/Andreas

Ja, alla punkter är korspunkter för 100-400 (och för alla andra objektiv i praktisk bemärkelse också).

Mittpunkten är speciell, den erbjuder en "extra nogrannhet" då ljusstarka objektiv används - och med det menas F/2.8 och bättre. I övrigt så funkar den som de andra. Vad den extra nogrannheten innebär finns att läsa lite här och där men grovt så är den mer "finkuggig" eftersom F/2.8 och ljusare har kortare skärpedjup. Det som de andra punkterna använder som precision delas i tre - och på så sätt ska ögonfransskärpa vara lättare att sätta med tex 24-70/2.8L eller 50/1.4 etc.

ah bra, då behöver jag inte oroa mig utan kan köpa 100-400:an när jag skrapat ihop pengarna och sen bege mig ut å jaga rovfåglar :)

Just i en 7D är även mittpunkten, den översta och den understa lite noggrannare än de övriga, även med bländare mindre än f/5,6. Det beror på att deras element inte är ett, utan två i sick-sack, så att de så att säga överlappar varandra och därför kan ge lite bättre noggrannhet utan att kräva f/2,8.