Annons

7D:s korssensor AF förvirrar mig lite

Produkter
(logga in för att koppla)

Darknae

Medlem
läste lite i DigitalFoto juli nummer och där stod det att de flesta AF system bara hade mittensensorn som korstyp vid mindre bländare än f/4 så jag sprang hem och kollade i min 7D:s instruktionsbok men blev inte klokare av vad som stod där.

"Med objektiv vars största bländaröppning är större än f/5,6
Samtliga AF-punkter har korssensorer som är känsliga för både
vertikala och horisontella linjer"

sen nått jada jada vid f/2,8 objektiv så var mitten extra duktig.

men vad betyder det första i klartext?

är det objektivets största möjliga bländare eller den faktiskt inställda bländaren som avgör om alla punkter arbetar som kors?

den viktigaste frågan är, kommer Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM fungera med alla fokuspunkter som korstyper för mig?

/Andreas

Ja, alla punkter är korspunkter för 100-400 (och för alla andra objektiv i praktisk bemärkelse också).

Mittpunkten är speciell, den erbjuder en "extra nogrannhet" då ljusstarka objektiv används - och med det menas F/2.8 och bättre. I övrigt så funkar den som de andra. Vad den extra nogrannheten innebär finns att läsa lite här och där men grovt så är den mer "finkuggig" eftersom F/2.8 och ljusare har kortare skärpedjup. Det som de andra punkterna använder som precision delas i tre - och på så sätt ska ögonfransskärpa vara lättare att sätta med tex 24-70/2.8L eller 50/1.4 etc.

ah bra, då behöver jag inte oroa mig utan kan köpa 100-400:an när jag skrapat ihop pengarna och sen bege mig ut å jaga rovfåglar :)

Just i en 7D är även mittpunkten, den översta och den understa lite noggrannare än de övriga, även med bländare mindre än f/5,6. Det beror på att deras element inte är ett, utan två i sick-sack, så att de så att säga överlappar varandra och därför kan ge lite bättre noggrannhet utan att kräva f/2,8.
De har också lite lättare för att detektera extrem felfokusering (objektiv ställt på närgränsen när man pekar mot oändligheten) än övriga punkter.

För övrigt var texten korrekt.
Bland Canons kameror är 40D den första där alla punkter är korsformiga redan vid f/5,6. Sedan har även 50D, 60D och 7D haft den finessen, men ingen annan modell. Inte ens 1D Mark IV.

Det är alltså en största möjliga bländaren som avgör detta, eftersom fokusering alltid sker med vidöppet objektiv. Dessutom är rätt ordalydelse "objektiv vars största bländare är f/5,6 eller större". Det räcker alltså med f/5,6.

Så här

läste lite i DigitalFoto juli nummer och där stod det att de flesta AF system bara hade mittensensorn som korstyp vid mindre bländare än f/4 så jag sprang hem och kollade i min 7D:s instruktionsbok men blev inte klokare av vad som stod där.

"Med objektiv vars största bländaröppning är större än f/5,6
Samtliga AF-punkter har korssensorer som är känsliga för både
vertikala och horisontella linjer"

sen nått jada jada vid f/2,8 objektiv så var mitten extra duktig.

men vad betyder det första i klartext?

är det objektivets största möjliga bländare eller den faktiskt inställda bländaren som avgör om alla punkter arbetar som kors?

den viktigaste frågan är, kommer Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM fungera med alla fokuspunkter som korstyper för mig?

/Andreas

Eftersom alltid obejktivet är max uppbländat utom just den bråkdels sekund då exponeringen sker så är det alltid så att ett objektiv med bl 5,6 eller större (mindre tal) gör att alla fokuspunkter är av korstyp. Mao funkar ett 100-400 utmärkt utan begränsningar i AF oavsett vilken bländare du har inställd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar