Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D RAW vs mRAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Fick lustigt npg för mig att testa mRAW.
Kom fram till att bruset är lägre på mRAW än RAW (endast testat ISO3200). Även om man brusred i LR och sedan i Noiseninja så ser mRAW ernare ut. Så behöver man inte beskära och lågt brus så rekommenderar jag mRAW.

Däremot så försvinner den dynamiska omfånget så man bör exponera rätt från början. Ska man ju ändå alltid göra (Detta testat vid ISO100)

Iaf en kul iaktagelse. Varför det är så vet jag inte. Ingen aning hur sensorn och processorn bearbetar informationen vid RAW och mRAW nersparningen.

/Stefan

Har du gjort en regelrätt test eller är det bara en känsla du har?

Jag har själv funderat lite över mRAW. Det är ju väldigt ofta man klarar sig med den mindre upplösningen och det är lätt att fylla minneskortet med full RAW om man t ex fotar sport.

Du får gärna utveckla lite mer då jag är nyfiken på mRAW.

Tack. Ja onekligen stora skillnader i slutrsesultat, färgerna blir väldigt olika. Svårt att dra slutsats.

Tack. Ja onekligen stora skillnader i slutrsesultat, färgerna blir väldigt olika. Svårt att dra slutsats.

Är ju bara skillnad vid testet av den dynamiska omfånget. detta pga förlusten vid mRAW konverteringen.

Brusredtestet är ju samma vitbalans o färger

/Stefan

Jag har själv hittat (och nämnt) skillnadenr mellan raw/sraw i bl.a den generella 7D-tråden, men jag har inte varit så intresserad att jag följt upp skillnaderna och analyserat dem vidare... Men vid en första anblick så skiljer det faktiskt lite mellan de olika rå-formaten - så NÅNTING måste hända i mjukvara i kameran när raw tas ner till mraw. Jag spekulerade i att kameran eventuellt ökar sökradien på färginterpoleringen lite - skillnaden jag hittade var mest i färgbrus, inte så mycket i luminansbrus.

Tyvätt är framkallningen av bilderna du länkar till så annorlunda mellan de båda i varje bildpar att det är omöjligt att säga... Färgskillnaden gör att röd/blå kanal helt drunknar i färgdifferans i stället för brus.

Prova att lägg kameran på ett bord (så att den inte flyttar sig), rikta den mot ett mål som ger ca ISO3200, F/8 och 1/50-1/200s och innehåller allt mellan utblåst vitt och helsvart. Om du håller kameran tryckt mot bordet när du knappar mellan raw/mraw så går det att skifta utan att något flyttar sig. Ah... Manuell WB också för den delen.

Jag har själv hittat (och nämnt) skillnadenr mellan raw/sraw i bl.a den generella 7D-tråden, men jag har inte varit så intresserad att jag följt upp skillnaderna och analyserat dem vidare... Men vid en första anblick så skiljer det faktiskt lite mellan de olika rå-formaten - så NÅNTING måste hända i mjukvara i kameran när raw tas ner till mraw. Jag spekulerade i att kameran eventuellt ökar sökradien på färginterpoleringen lite - skillnaden jag hittade var mest i färgbrus, inte så mycket i luminansbrus.

Tyvätt är framkallningen av bilderna du länkar till så annorlunda mellan de båda i varje bildpar att det är omöjligt att säga... Färgskillnaden gör att röd/blå kanal helt drunknar i färgdifferans i stället för brus.

Prova att lägg kameran på ett bord (så att den inte flyttar sig), rikta den mot ett mål som ger ca ISO3200, F/8 och 1/50-1/200s och innehåller allt mellan utblåst vitt och helsvart. Om du håller kameran tryckt mot bordet när du knappar mellan raw/mraw så går det att skifta utan att något flyttar sig. Ah... Manuell WB också för den delen.

Kameran är redan på bordet, timerinställd, F/8 1/20s på ISO6400 har ett på ISO3200 också.
Allt är taget i RAW och konverterat EXAKT likadant (EJ AUTO) i LR2.6 och autobrusred i Noiseninja. Går ej göra identiskt i detta program.
Att det blir skillnad i färgtemp har isåfall att göra med mRAW vs RAW.
Har samma motiv med ISO3200 och samma utförande. Samma sak.

1/20s är taget så att man simulerar en faktisk situation där ISO6400 är ett måste på ett objektiv med bildstabilisering.

/Stefan

Skumt... jag hittade inga direkt märkbara färgskillnader... Men tanken slog mig nu att efterom råfilen MÅSTE interpoleras (råkonverteras) innan man kan skala den är det faktiskt mycket möjligt att vitbalansen man ställer in i kameran när man tar bilden påverkar både mraw och sraw. I en normal raw gör vald vitbalans ingen skillnad, men...?

Märkte ingen skillnad på något mer än upplösning såklart. Dynamiken fanns där lika mycket utav när jag slog på highlight/shadow-varningen i DPP.

Märkte ingen skillnad på något mer än upplösning såklart. Dynamiken fanns där lika mycket utav när jag slog på highlight/shadow-varningen i DPP.

Ej testat DPP. Är nog bäst egentligen om man vill testa sånt här då det är utvecklat för Canons egna kameror. Även märkt att DPP tex klarar av att vitbalansera ruskigt galna felaktig vitbalansering.

Bra att få mer input från flera olika vinklar.
Har sjävl bara testat LR2.6. Kanske LR3 visar bättre resultat än 2.6. Inte vetaj.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar