Annons

7D high/low key vs RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Benzky

Aktiv medlem
Man kan som sagt pilla till en high eller low key iställning på en 7D vilket kan vara bra om man nu vill fota en vit hare i en snödriva eller en sotare i en kolkällare.

Jag testade lite snabbt med att ta några RAW bilder av en snödriva och jag såg ingen skillnad mellan standard eller high key bilderna.

Det får mej att fundera över är om detta med high/low key är en jpeg mappningsgrej som t ex skärpe- och kontrastinställningar eller om det även påverkar RAW filen. Alternativt var skillnaden på mina testbilder under de förhållanden som rådde allt för subtil för att jag skulle se den.

Är det någon som har ett svar?

Rent instinktivt så borde det vara en rent ljusmätningsmässig tjofräs-grunka. Om det nu är äkta high/low-key. Kanske ställer sig i så fall ljusmätaren i +2 steg för high key och tvärt med low? Det borde ju inte ha just med jpeg att göra.

Själv arbetar jag ganska mycket med exp. kompen för att få önskad exponering.

Du har nog rätt Jesper. På KM info står det bl a:

"Zone Matching to HIGH brings out the details in the light areas by reducing exposure to widen the high end of the tone curve, and by raising the tone curve of the entire shot to bring the brightness back down to the appropriate level."

Så dels sker en exponeringskompensation precis som du trodde, men även en påverkan på "tone curve".

Givetvis kommer RAW-filen påverkas av exponeringskompensationen, men påverkas RAW-filen av justeringen av "tone curve"? Inte vad jag kunde se i alla fall på mina testbilder.

Lite mer info finns på http://konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/slr/dynax-7d/05.html

Tonkurvejusteringen borde ju inte påverka RAW-bilden. Det är nog en digital efter-grej som bara påverkar JPEG:en. Skulle det hamna i RAW-filen vore den ju inte rå, utan lite tillagad.

ANNONS