Annons

7D går på Davis Cup

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
I fredags blev det ett besök i Kungliga för att kolla på Davis Cup. Självklart plockade jag med mig min 7D och lite gluggar.

Knäppte ca 700 bilder men det mesta blev skräp. :(

Tyckte jag hade svårt att få till fokus och att det blev allmänt ointressanta bilder. Säkert till stor del beroende på skit bakom spakarna. 7D känns alltid så härlig att fota med men när jag plockar upp bilderna på datorn blir jag ofta besviken.

Får väl jobba mer antar jag...

Här är en länk till mina bilder om det är någon som vill se:

http://www.orrspelet.se/bilder/public/Sport/2010-03-05 Davis Cup/index.html

Har du gjort ngt med raw bilderna?
Finns ju väldigt mkt att hämta där annars med färger,skärpa och inte minst busreducering.. En raw fil ser sällan kul ut

Jag har gjort ett minimum av redigering. Jag använder Lightroom 2.6 och jag tycker dess verktyg för brusreducering är ganska svagt. Några bilder har jag lagt på lite brusreducering på, andra inget alls.

Skärpning har jag inte gjort på någon. Jag tycker det är svårt att få till bra skärpning på hög ISO-bilder. Det blir lätt att jag stökar till det då tycker jag.

Jag håller inte riktigt med att RAW-bilderna generellt skulle se trista ut. Jag har alltid upplevt att LR gjort bra grundkonverteringar från min 400D och 40D.

Nåväl, jag fotar ju bara för mitt eget nöjes skull och har inga större krav på ett perfekt slutresultat och vid den här typen av foto tycker jag inte det är värt att lägga så mycket tid på efterredigeringen. Egentligen kunde jag nog lika gärna ha fotat JPG så hade minneskortet räckt lite längre! :)

Något som jag upplevde när jag gick igenom bilderna vara att mitt 135/2.0 hade fler bilder urfokus än vad jag fick med macro-gluggen. Det förvånade mig lite. Men det kan ju vara så att det är det större skärpedjupet som räddar lite fler bilder?

En raw fil från min D3 kan vid en första anblick se bra ut men när jag fixat den i Capture NX så blir den inget roligt att titta på längre..
Urblekt, matt och skärpelöst..
Sen tycker jag du ska skaffa en fristående brusreducerare typ Noiseware pro som gör ett grymt jobb på att behålla detaljer och ta bort fult brus.

Skärpte Iso 2000 bilder precis som vanligt idag och körde reducering och det blev sjukt bra så testa för all del och se vad du tycker

Tack för tipsen.

Förhoppningsvis kommer Lightroom 3 innebära en förbättring av brusreduceringen av betan att dömma.

Tack för tipsen.

Förhoppningsvis kommer Lightroom 3 innebära en förbättring av brusreduceringen av betan att dömma.

Du har ju inget att förlora på att hämta hem en trial på noiseware pro och testa att bara köra default och se vad du tycker.. Sen finns det många möjligheter beroende på hur mkt brus det finns men att bara testa default eller weak noise brukar funka i alla lägen

För min del är arbetsflödet A och O. Det går helt enkelt före optimalt bildresultat. Därför försöker jag i möjligaste mån att använda Lightroom och endast Lightroom eftersom det är det verktyg jag trivs bäst med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar