** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

7D frös i sommarvärmen (med fw v.2)

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersLj

Aktiv medlem
För en tid sedan uppgraderade jag firmware i min 7D till version 2. Sedan dess har jag inte tagit alltför många bilder med den (i sommarvärmen och sommarklädseln har S100 lockat mer), men i går kväll tog jag med den på promenad i Nackaskogen.

Efter att jag tagit första bilden frös kameran helt. Toppdisplayen var på, men det gick inte att stänga av kameran med On/Off-knappen. Så det fick bli batteri ur. Sedan gick kameran en eller kanske två bilder innan den frös igen. Jag provade med att ta ur batteriet i tio minuter, men det gjorde ingen större skillnad. Efter ett tjugutal bilder tröttnade jag och for hem. Där provade jag kameran, först med ett annat objektiv och sedan med det jag hade haft med mig. Nu fungerade allt normalt, åtminstone så länge jag orkade prova (inte så länge).

Objektivet var ett EF-S 15-85. Kvällen före hade jag utan problem tagit några bilder från balkongen med denna kombination, och det enda jag ändrade var från P och Auto-ISO till A (f8) och ISO 400.

Jag följde alla regler vid uppgraderingen, inklusive att ta ur batteriet.

Detta fel har rapporterats på DPReview, dock inte i någon större omfattning. Någon där påstod dock att det har varit en hel del liv i Japan om detta.

Det är lite trist, för man vill ju kunna lita på sin utrustning. Kombinationen 7D och 15-85 har jag använt tidigare för tusentals bilder utan några som helst problem.

Kan det vara så att uppgraderingen version 2 inte fungerar i Nackaskogen? ;-)

Jag ser fram mot en ny firmware-version. Har någon annan drabbats?

ALj

Tack för tipsen. Jag har naturligtvis sett FS-tråden, men den handlar ju mest om "kringproblem" och Error 30. Jag kan inte minnas att jag sett någon annan rapportera om mitt problem här, och jag tycker att det vore intressant att veta om vi är många. Förhoppningsvis följer Canon också (i eget intresse) denna debattsida.

Min 7D är ett rätt tidigt exemplar, om det nu kan ha någon betydelse. (S/n: 023010xxxx)

Jag har inte använt kameran i någon större utsträckning sedan i lördags, men den verkar nu fungera fullt normalt med samma objektiv och inställningar som när den krånglade. Så något jag gjorde måste ha triggat felet. Jag har naturligtvis provat att igen göra exakt som jag tror att jag gjorde, men inget fel uppstod.

Det är trist med intermittenta fel. Men Canon måste göra något åt detta, för det visar ju att något i programmeringen gått snett. (Inte förvånande, förresten...) Det kan ju finnas andra vägar att komma in i på den dåliga delen av koden. Och en kamera som låser sig efter nästan varje bild är ju trots allt begränsat användbar.

ALj

Prova att göra uppgraderingen igen.
Det kan ju ha blivit nåt fel i koperingen till minneskortet eller läsningen från minneskortet oxå.

Har du provat i samma skog, Anders? Det kan ju vara något med svamparna... ;.)

Svampinfektion, menar du? Fotosvamp.

Och förresten, hade du just gått upp (04:30) eller hade du inte kommit isäng ännu?? Det senare gissar jag.

Off topic har jag kommit ur rytm med sömnen. Jag släcker ungefär vid 1-tiden och vaknar sedan efter omkring tre timmar, pigg som en mört. Jag måste nästan låsa in löparskorna för att inte starta med något maratonlopp då. När jag ändå är vaken går jag upp och slår en sjua, tittar på den vanligen nylevererade morgontidningen och lägger mig sedan igen. Omkring tre timmar senare vaknar jag utan väckarklocka, men så trött så att det känns som om jag inte sovit på veckor.

Prova att göra uppgraderingen igen.
Det kan ju ha blivit nåt fel i koperingen till minneskortet eller läsningen från minneskortet oxå.

Kanske det. "Problemet" med detta är att just nu har jag inte problemet (felet) längre. Så det är svårt att kolla om det haft någon verkan. Men visst, försöka duger.

Men detta fel har rapporterats i andra fora, så jag tror mer på en bugg. Verifiering av kod är såvitt jag förstår en av de största kostnaderna vid produktutveckling, även utveckling av sådant som bilar.

Utan tvekan. Dessutom lyckades någon vid något tillfälle matematiskt bevisa att det är omöjligt, även om det fanns andra som påstod att beviset var felaktigt.

Jag har alibi för att vara uppe på nätterna, då jag just nu är i USA.

Efter uppdateringen har min kamera, som jag rapporterat, uppvisat Error 30 några gånger. Det ska ju vara ett slutarproblem, men visst är det lite märkligt att det visar sig första gången jag använder den ordentligt (500+ bilder på någon timme) efter uppdateringen till 2.0.0.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar