Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

72 eller 300 ppi?????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Om jag säljer mina bilder & de ska vara högupplösta. Måste de då vara 300 PPI. De ska användas i tryck på papper, inte på webben....
Vad gör 72 eller 300 för skillnad?
Jag har läst massor, men fattar inte ändå..... trög :OP eller nåt......

Men väldigt tacksam för lite hjälp & råd...

Läst på dåligt?

PPI-måttet är bara en siffra som talar om hur tätt pixlarna ska sitta om filen skrivs ut. Dock så bryr sig inte maskinerna om denna siffra närdu beställer en utskrift. Då är det antal pixlar som räknas om du ska få en bra eller en jättebra bild. Du ändrar ingenting i bildfilen om du ändrar PPI-måttet - det är bara ett bihang och har ingenting att göra med filstorlek eller totala antalet pixlar.

Bilden "tas" inte med någon särskilt PPI. Men kameran, eller Photoshop, eller annat program, anger ett värde.

Som Tony skriver, och jag i artikeln, så är PPI bara en siffra. Om du ändrar PPI, men utan att interpolera, d.v.s. du förändrar inte antalet pixlar, så har du egentligen inte ändrat nåt. Det är antalet pixlar som är det intressanta.

Om du ska sälja "högupplösta" bilder, så ska du helt enkelt inte förminska antalet pixlar. Det är den enkla lösningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar