Jag har testat objektiv sedan 1978, 79-80 testade jag Nikon 80-200/4,5 och jämförde det med min Summicron 90 (ett objektiv som ansågs vara ett riktigt bra objektiv från Leitz) och jag fick sådana resultat med zoomen och dåvarande testredaktör på Foto Janne M fick kopior att granska ,han blev lika förvånad som jag blev över den bildkvalitet zoomen höll.
För ett år sedan fick jag samma aha upplevelse med 70-200/2,8is MK2, den absolut bästa zoom runt 70-200 överhuvudtaget som jag har testat. Jag fotograferar ett antal hundra bilder till broschyrer där all fotografering sker i befintligt ljus och inomhusmiljö , det inte så sällan får jag använda 200mm och ner mot 1/20sek tillsammans med 5dmk2 och 1600-3200iso .
Objektivet med sin 4stegs IS och att det är optimerad redan på full öppning gör att jag inte använder några fasta gluggar runt 85-200mm längre .
Häromdagen såg jag en katt liggande bl 4 1/60sek 200mm (katten hade inte något med uppdraget att göra) men jag slutar aldrig att förvånas över detta objektiv
Vad det gäller fokusering så verkar objektivet hålla hög jämnhet från fabrik. Jag har inte behövt låta Intervision ställa mitt exemplar .
Nu skall jag se på Foppas match nr 2 ,
Katt (se öga)