ANNONS
Annons

6D och batteri som tar slut

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Verkar som jag har problem med att min 6D suger slut på batteriet. Hänt ett flertal gånger nu. Kameran har varit helt avstängd i 1-2 dagar och när jag ska slå på den är det helt dött. GPS och WIFI är inte igång. I samtliga fall har EF 35/2 IS USM suttit på. Har läst att en del haft samma problem fast med Tamron's 24-70/2.8.

Nån här i Sverige som varit med om samma sak? Ska beställa ett nytt batteri för att se om det är det som spökar. Kameran är lite drygt 1 år gammal.

Som kuriosa - har haft Magic Lantern installerat. Innan dess har jag inte haft problemet. 35an och Magic Lantern blev introducerade till min 6D ung. samtidigt. Har dock avinstallerat det och har fortfarande problem då jag misstänkte att det kanske var ML som var boven i dramat.

Ska prova att ha mitt 17-40 på hädanefter när kameran är avständ för att utesluta 35an.

Nåväl - nån som haft samma problem?

Jag har en 6D med 35/2 IS och upplever inga problem. Gps och wifi är en klassisk batteritjuv, men du säger att det är avstängt ... Hrmm.

Låter som du felsöker metodiskt. Synd att garantin gått ut. Men om det är ett känt fel på tidiga modeller så kanske man kan få kameran undersökt på goodwill. Ring canons kostnadsfria support.

Det går ju förstås att ta ur batteriet när kameran inte ska användas på ett tag, men det ska ju inte behövas.

Magic Lantern dränerar batteriet totalt på min 5DII. Inte alltid, utan bara ibland. Jag _gissar_ att det är de gånger jag haft igång filmfunktionen.
Min enkla lösning är att förvara batteriet utanför kameran, ett pris jag är villig att betala för ML.

Magic Lantern dränerar batteriet totalt på min 5DII. Inte alltid, utan bara ibland. Jag _gissar_ att det är de gånger jag haft igång filmfunktionen.
Min enkla lösning är att förvara batteriet utanför kameran, ett pris jag är villig att betala för ML.
Samma här, men bara med filmfunktionen igång. Har jag filmat i råformat och fyllt ett 32 GB minne har jag 60% kvar av batteriet. Men då är kameran igång. Nu ser det dock ut som TS funnit sitt fel.

Kameran började spöka igen. Efter en del brydderier som kom jag fram till att det är mitt ena minneskort som spökar. Tog jag en bild, poppade ur kortet och sedan i med samma kort så gick det inte att starta kameran utan att ta ur batteriet. Slog jag aldrig på kameran igen så sög den ur allt batteri. Nåväl, nu har jag 2 originalbatterier iaf.

För er med Magic lantern. Vid urplock av minneskort. Öppna luckan, låt den röda lampan sluta lysa eller vänta i 3 sekunder innan ni tar ur minneskortet. Annars finns risken att batteriet töms.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar