Annons

67 mm polfilter på 77 mm teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag hade tänkt köpa ett lite bättre B&W polfilter.

På objektiven jag har i dagsläget har jag 2 st 62 mm gängor, 2 st 67 mm gängor och ett med 77 mm gänga. Det med 77 mm gänga är ett AF-S 300/4.

Eftersom jag använder de med mindre diameter mycket mer och framför allt oftare där ett polfilter gör nytta tänkte jag att det vore onödigt att köpa ett 77 mm och sedan ha adaptrar till 67 och 62 mm eftersom priset ökar med kvadraten på diametern eller något. Därför tänkte jag satsa på ett 67 mm och en adapterring till 62 mm och en till 77 mm

Det jag tänkte är att eftersom 300/4 är ett tele anpassat för FX medan jag har ett DX-hus kanske det kunde funka att sätta en adapterring från 77 till 62 mm på det utan att det vinjetterar på DX?

Jag tänkte testa med att klippa ut en pappbit eller något, men någon kanske har koll?

Jag har tyvärr ingen möjlighet att köpa tre olika polfilter och 77 mm går bort först.

Det kommer att gå bra, några synbara problem med vinjettering kommer du i praktiken inte att få med ett 300-tele (det skulle du inte få med ett FX-hus heller). Du förlorar däremot ca 0,4 steg mer i ljusstyrka än med ett 77 mm filter men det går väl att leva med.

En lite lurig grej som inte heller spelar så stor roll i det här fallet är att kamerans ljusmätare blir lurad och överexponerar med ovannämnda 0,4 steg om du bländar ner objektivet, så länge du använder f/4 så mäter den dock rätt.

Ok, tack för svaret Lennart!

Hade inte alls tänkt på att man tappade ljusstyrka, det var ju inte så kul. Men polfilter använder man ju inte ofta i dåligt ljus.

Det där med att kameran överexponerar på alla bländare utom den största, är det för att den tror att den mäter på en större bländare än den egentligen gör?

Jag har tagit några testbilder med en pappbit med 67 mm öppning nu och jag kan inte se någon vinjettering på bilder på ett vitt papper. Inte för att det bekymrar mig något större, men kan man kolla exakta värden i PS eller något?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar