Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

645-system?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanAxelsson

Aktiv medlem
Hej.

Har så här frammåt semestern blivit lite sugen på att skaffa nått "projekt". Började fundera över att hitta t.ex. en Nikon F4 och fota lite analogt, inte gjort det på många år, men det känns lite lockande, så där retro... :)

Sen började jag fundera, varför småbild? Mellanformat måste ju bara vara ännu roligare! Så, nu har jag surfat runt efter begagnade prylar, och jag behöver helt klart hjälp. Aldrig fotat mellanformat så jag vet inte vad jag ger mig in på.

Efter koll på Ebay hittar man snabbt väldigt billiga 645-system från Zenza Bronica (ETR-serien). "Kompletta" kit för £200 är vanligt, då med en 80mm lins och magasin för 120 eller 220-film. Nån som har erfarenhet av dessa? Jag vet bara det jag läst till mig på nätet (t.ex. wikipedia). Det finns även en del Mamiya, Contax (lite dyrare), och Pentax hyfsat billigt.

Oftast när jag ska köpa nått så läser jag reviews, men på dom här 80/90-tals kamerorna är inte det lätt att hitta. Jag antar att jag är ute efter en ganska lättanvänd setup ändå, eftersom jag inte har en aning hur det här fungerar.

All hjälp mottages tacksamt :) / Johan
 
jens: Där fanns det ju både det ena och andra, läser på :)

Daniel: Ajaj, 10K är kanske lite mycket att börja med, men det där är ju verkligen lockande. Hade nog tänkt mig ett litet system att testa och leka med för några tusenlappar så där... Jag har egentligen ingen budget dock, det är ju hobby, och antagligen så blir inte dom här sakerna helt värdelösa över natten som en DSLR.
 
Hualien vad svårt det var. Nu har jag iaf läst på mängder. Tyvärr har det gjort att jag blivit väldigt sugen på ett Contax 645-system, som nog är för dyrt för att köpa som ny "leksak" (jag är ju hobbyist). Kanske får vänta några år till... :)
 
Mitt råd
Fuji
De har ett par modeller 645.
Optiken kan du inte byta ut, men du får AF.

Fördelen med att inte kunna byta optiken är att du aldrig behöver dregla över både det ena eller det andra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.