Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

60D och 420EX - trådlöst funkar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

manieri

Medlem
Jag har precis lånat utrustning av en vän, en Canon 60D och en 420EX speedlite. Jag försöker köra blixten med trådlös kontroll från kameran, men får inte blixten att avfyras.
Har ställt in enligt följande guide (http://www.youtube.com/watch?v=4Gefc3jgBXk), förutom att jag inte kan fälla upp den inbyggda blixten på kameran.
Måste den vara uppe för att det ska funka även om jag ställt in kameran på att bara använda externa blixten?
 
Blixten är satt som slav (spaken på själva blixten är i det läget iaf). Under menyn för built in flash står den på enabled. Något mer jag missat?
 
Verkar inte som det. Kanske blixtens spak som är sönder? Fri sikt mellan kameran och blixt? Inte under extrem dagsljus utomhus?

/stefan
 
Med förbehåll för att jag inte har någon större vana av blixtar men i videon nämner han att blixten måste ha samma kanal som kameran, kan det va det som är problemet månntro?
 
...förutom att jag inte kan fälla upp den inbyggda blixten på kameran.
Måste den vara uppe för att det ska funka även om jag ställt in kameran på att bara använda externa blixten?
Där är problemet. Ja, det är ju den interna blixten som styr fjärrblixten, så den interna måste vara uppe, förstås.
Om den sen är ställd till att inte blixtra så innebär det bara att den ger ifrån sig en svag synkblixt när du tar bilden, istället för att försöka belysa motivet också. Men blixtrar gör den, eller måste den få göra, annars går det inte.

Varför kan du inte fälla upp den? Är det det gamla vanliga problemet att kameran påstår att det redan sitter en extern blixt i tillbehörsskon? I så fall kan du hitta information här om hur du rättar till den lilla brytaren som uppenbarligen har fastnat i nedtryckt läge.
 
Där är problemet. Ja, det är ju den interna blixten som styr fjärrblixten, så den interna måste vara uppe, förstås.
Om den sen är ställd till att inte blixtra så innebär det bara att den ger ifrån sig en svag synkblixt när du tar bilden, istället för att försöka belysa motivet också. Men blixtrar gör den, eller måste den få göra, annars går det inte.

Varför kan du inte fälla upp den? Är det det gamla vanliga problemet att kameran påstår att det redan sitter en extern blixt i tillbehörsskon? I så fall kan du hitta information här om hur du rättar till den lilla brytaren som uppenbarligen har fastnat i nedtryckt läge.

Då fattar jag. Det är något fel på interna blixten som gör att den låst sig, går inte att fälla upp. När man försöker hör man att mekanismen jobbar och försöker fälla upp den men man får bara upp "Err 05" på displayen och jag ombeds starta om kameran.
 
Om inte det finns nån snabblösning för att avhjälpa felet på interna blixten får jag väl helt enkelt klara mig utan att köra trådlöst.
Tack för era kloka svar!
 
OK. Om man får Error 05, då försöker kameran fälla upp blixten, men något har gjort att den kärvar på något sätt. Ev. kan du trycka på blixtknappen och prova att samtidigt lyft i blixten lite försiktigt, med en liten skruvmejsel eller nåt. Ibland räcker det att den kommer upp en gång. Ibland är något böjt eller trögt, och vilka åtgärder som då kan behövas beror förstås på vad problemet verkligen är.

Men när det blir Error 05 är det inte frågan om den vanligaste orsaken, alltså att givaren som känner om det sitter något monterat i blixtskon har fastnat.
 
OK. Om man får Error 05, då försöker kameran fälla upp blixten, men något har gjort att den kärvar på något sätt. Ev. kan du trycka på blixtknappen och prova att samtidigt lyft i blixten lite försiktigt, med en liten skruvmejsel eller nåt. Ibland räcker det att den kommer upp en gång. Ibland är något böjt eller trögt, och vilka åtgärder som då kan behövas beror förstås på vad problemet verkligen är.

Men när det blir Error 05 är det inte frågan om den vanligaste orsaken, alltså att givaren som känner om det sitter något monterat i blixtskon har fastnat.

Tack för info och tips! Lyckades med hjälp av bara lite nagelkraft få upp inbyggda blixten och nu fungerar det trådlöst med den externa. Hurra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.