ANNONS
Annons

60D Kan inte tända den interna blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

blicke

Aktiv medlem
Jag försökte använda den interna blixten på min 60D, men det gick inte att få upp den med blixtknappen. Det gick inte heller att sätta kameran på "grönt" för att tvinga upp den automatiskt.

När jag gick in i menyn för att se om det var något som stod fel, blev jag väldigt konfunderad.
Jag gick in i första röda menyn, längst ned "blixsstyrning" , valet funktionsinst. inbyggd blixt. Där står det "Den här menyn kan inte visas, extern blixt ansluten" . Men eftersom jag inte har någon extra blixt på, så verkar det riktigt skumt.

Jag har provat att sätta på den externa blixten för att få kameran att fatta att något är anslutet, men det går inte ändå.

Är det någon som har en susning om vad det skulle kunna vara?

Jag vill helst slippa att återställa hela kameran om det går, men det kanske blir den sista utvägen.

Det hjälper inte heller.

Du har råkat ut för det vanliga felet på Canonkameror, där den lilla givaren uppe i blixtskon, den som ska känna av om du har ett externt blixtaggregat monterat, och då hindra att du poppar upp den inbyggda, så den slår i den externa, den givaren har fastnat i intryckt läge.

Jag har en 60D här just nu - ska kolla var givaren sitter - vänta, som det heter i det militära...

OK, den sitter under fjädern vid höger sida (den som är mot toppdisplayen). En liten svart knopp under den blanka fjädern. Prova att peta på knoppen med spetsen på en knappnål. Ofta räcker det för att pillra upp den.
På andra sidan, mot inställningsratten finns bara ett litet hål, där givaren skulle kunna sitta.

Det gick alldeles lysande för det var precis det som var felet :)

Tackar och bockar för denna eminenta hjälp.

Var en gång sambandssoldat i 26:e pansarbrigaden. Måste ju sätta några spår.

Roligt att det hjälpte dig, Björn. Nu vet du om det händer igen.

Tack!

Fick nyss det här problemet och var preciiis på gränsen till att börja slita mitt hår när jag såg den här tråden. Tack gud i himmelen!

Nä, det har du missförstått. Inga gudar skadades vid tillkomsten av denna tråd. Det var bara vi vanliga, hårt prövade prylsamlare som ryckte ut.

åå gud va skönt att man fan denna tråd :) jag satt oxå här och va på väg att riva mitt hår, ville bara inte lämna in kameran på service 1 månad innan vi skulle på utlands semmester med en massa fin fototilfällen :) men nu är humöret på topp igen. återigen TACK

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.