Annons

60D eller D7000???

Produkter
(logga in för att koppla)

800GS

Medlem
Jag har bokat en Canon 60D men nu ser jag att nya Nikon D7000 är på gång.
Jag uppgraderar från en Canon men jag har inga problem med att eventuellt köra Nikon istället.

Vilken ska man välja??

Jag bär ofta runt på kameran men jag är att betrakta som en hobbyfotograf. Jag gillar att skruva på inställningarna men behöver kunna köra allt på auto då och då. Jag fotar gärna rörliga mål, typ motorsport. Att kunna få proffskvalité på video (1080p) är ett krav eftersom jag tittar på filmerna i fullHD 90'.

Tycker att den utfällbara skärmen på 60D verkar klockren men samtidigt så skulle jag vilja ha D7000's kontinuerliga AF under filmning.

Vad tycker ni?

Jag vill gärna ha en "religionsfri" åsikt med hårda fakta. Är inte intresserad av pajkastning mellan Canon och Nikon-frälsta.
 
Personligen skulle jag hellre vara utan kamera än att köpa 60D. D7000 verkar kanon, intressant att se hur bra AF funkar vid filmning. Klarar du dig med 1080p24 eller 720p30 som D7000 erbjuder, Canon klarar 1080p30 resp 720p60.

Min top-5-lista på val av kamera ser ut såhär:
#1 Canon 5D2
#2 Canon 7D
#3 Nikon D7000
#4 Canon 550D
#5 Nikon D3100
 
Personligen skulle jag hellre vara utan kamera än att köpa 60D. D7000 verkar kanon, intressant att se hur bra AF funkar vid filmning. Klarar du dig med 1080p24 eller 720p30 som D7000 erbjuder, Canon klarar 1080p30 resp 720p60.

Min top-5-lista på val av kamera ser ut såhär:
#1 Canon 5D2
#2 Canon 7D
#3 Nikon D7000
#4 Canon 550D
#5 Nikon D3100

...och varför inte 60D? Verkar vara den perfekta kombinationen mellan 550D och 7D.
 
(svarar åt honom du citerade :-D) Enligt mig är 50D nästan bättre än 60D, och mycket billigare! Skulle inte betala en krona för en 60D när den ligger i den prisklass den gör.

...eftersom jag nämnde att 1080p-video var ett krav så förstår jag inte varför du föreslår en 50D. Vad jag vet så kan den inte filma alls.
 
...och varför inte 60D? Verkar vara den perfekta kombinationen mellan 550D och 7D.

1) tilt-skärm
2) större än 550D men ändå inte magnesium, väderskyddad etc. som 50D/7D
3) "ersätter" 50D, tappar C1 C2 C3 men får lattjo-lajban-lägen
och så vidare...

XXD-serien var tidigare "semi-pro", nu är den... helt iskall.
60D är om möjlig ännu kallare nu när Nikon D7000 kommit.
 
Bortser man från objektivutbud osv i båda läger skulle iaf jag, utan att tveka, välja d7000 före 60d. Den sistnämnda finner, åtminstone jag, som minst sagt överprissatt. Skulle isf hellre lägga till lite och köpa en 7d.
 
Jag tvekade mellan ett antal dslr-alternativ runt 8-12kkr, så hittade jag ett demo-ex av 7D från Fotokungen för 11500kr. Helt fantastisk kamera måste jag verkligen säga. Går säkert hitta den för ungefär samma pris om man håller ögonen öppna närmaste veckorna.

Bortser man från objektivutbud osv i båda läger skulle iaf jag, utan att tveka, välja d7000 före 60d. Den sistnämnda finner, åtminstone jag, som minst sagt överprissatt. Skulle isf hellre lägga till lite och köpa en 7d.
 
Tack för era tips!

Jag har dock inte någon Canonhistoria som många av er har. För mig är 60D bara ett namn och jag har ingen koll på tidigare semipro XXD versioner.

Men jag kan ändå tycka att 60D klämmer in sig fint mellan 550D och 7D med sitt större hus och lånade funktioner från båda två. Jag kan hålla med om att den även har tramsfunktioner som man kan klara sig utan. Den känns också något överprisad just nu men den går nog snabbt ner.

...men D7000 verkar helt ok den också... suck :-/
 
Tack för era tips!

Jag har dock inte någon Canonhistoria som många av er har. För mig är 60D bara ett namn och jag har ingen koll på tidigare semipro XXD versioner.

Men jag kan ändå tycka att 60D klämmer in sig fint mellan 550D och 7D med sitt större hus och lånade funktioner från båda två. Jag kan hålla med om att den även har tramsfunktioner som man kan klara sig utan. Den känns också något överprisad just nu men den går nog snabbt ner.

...men D7000 verkar helt ok den också... suck :-/

7D kostar 13K
60D kostar 12K
D7000 kostar 11K
550D kostar knappt 7K

Enligt alla som har koll har 60D fel pris, den borde kosta typ 8K med tanke på vad den presterar.
 
7D kostar 13K
60D kostar 12K
D7000 kostar 11K
550D kostar knappt 7K

Enligt alla som har koll har 60D fel pris, den borde kosta typ 8K med tanke på vad den presterar.

Har du själv koll? Nu ska man inte se på svenska kronan efter den styr inte marknaden. Det gör däremot US$ och priset sätts oftast utefter det. Man kan ju inte ta hänsyn till ALLA länders valutakurser då dessa varierar. Vissa styrs efter dollarn, vissa efter euron och vissa är helt oboroende. Så beroende på ett lands ekonomi blir ju priserna därefter. Det är ju därför det ibland är gynsamt att importera och i andra fall exportera,

Rek. priser i US$ vid release. OBS endast hus,

60D 1099
50D 1299
40D 1299
30D 1399
20D 1499
10D 1999

EDIT: Ja, de som kan utläsa detta så är det gynnsamt att köpa från USA trots tull och moms.

/Stefan
 
Det blev en 550D!

Jag var på MediaMarkt i lördags och dom hade fått in två st 550D hus så jag slog till på den.

"budgetalternativet" 550D täcker in alla behov jag har och kan i teorin ta lika bra bilder som 60D och 7D. Lägger pengarna jag får över på en skarp glugg.

Tack för era tips!
 
Vad är det som gör D7000 värd 3000kr mera än 60d ?
Och varför tycker du att 60d är bara värd 1000kr mer än 550d?

D7000 vs. 60D.
* Slipper tilt-skärmen!
* hus i metall
* bättre AF, 39 vs. 9 AF-punkter och bättre i största allmänhet
* något bättre fps., 6 vs. 5,3
* bättre ljusmätning
* AF-assist-lampa
* dubbla SDHC-slot
* Två C-lägen vs. ett (kanske Canon's impletering är bättre?)
* bättre AutoISO
* fler WB-alternativ & möjligheter

Sedan kostar objektivet AF-S 16-85 VR tusenlappen mindre än EF-S 15-85 IS i paket med respektive hus, dessa två är typ likvärdiga.

D7000 kit dagspris: 16K.
60D kit dagspris:18K.
Priset på 60D borde alltså ner 1500-2000kr UNDER Nikon för att vara ett alternativ, alltså en prissänkning med 3500-4000kr. Då hamnar 60D runt 1500kr över 550D vilket kan vara motiverat.
 
Priserna jag noterat är aktuella priser i SEK i Sverige, sedan jämför jag de olika husen mot varandra. Jag förstår inte vad det är du anser att jag inte har koll på?

Att du tycker att den borde kosta 8k är orimligt med tanke på vad jag nyss skrev vad föregpende hus kostar i samma serie. Den ligger ju under de andra! 8k är vad 550D och den serien bör ligga på och det gör den väl? Där har jag ingen koll, men 400D kostade nog där nånstans när jag köpte den. Tänk på att det jag skriver är rek. pris och inte gatupris.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.