Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

600x ger samma fart som 20 mb/s-kort i 7D??

Produkter
(logga in för att koppla)

motofoto

Aktiv medlem
Fick hem ett Transcend 600x kort idag och tänkte att nu ska väl ändå min 7D panga på lite bättre än med det 20mb/s kort som jag fick med i köpet.
Men icke då, nere till höger i sökaren står det att den är redo för 6st bilder och det stämmer också men det klarar av innan det buffrar, med båda korten.

Vad kan detta bero på?

Korten är Sandisk extreme III 2gb och Trascend 16gb 600x,
firmware 1,2,5
detta är gjort med iso 100 och 1/1500.

Har jag missat nått?
 
Har du aktiverat kraftig brusreducering vid höga ISO, ändra den till låg, eller avaktivera, så kandu fota längre serier..
 
Har du aktiverat kraftig brusreducering vid höga ISO, ändra den till låg, eller avaktivera, så kandu fota längre serier..

Hej !

Bufferten är väl kamerans interna minne där bildfilen lagras
direkt efter exponeringen, sen överförs den till minneskortet.

Den överföringen borde gå snabbbare med ett snabbare kort.

Max seriehastiget går att säknka, högdagerprioriter är
ett säkert sätt, men detta påverkar inte överföringshastigheten
mellan buffert-minneskort.

Välj ett mindre bildstorlek för att få plats med mer i bufferten,
har du både RAW och max jpg ?

Ta bort nått av det då, på min 40 så får jag 17 RAW eler ca 100 jpg i bufferten
( om jag minns rätt, använder inte jpg så ofta) , de 17 räcker i regel,
men har jag ett långsamt kort 15-20 så tar det evigheter innan denna har laddats
ner.


//MW
 
Det tror jag stämmer, antalet bilder man kan fota, som står i sökaren är bufferten, med ett snabbt kort så kommer det att tas fler bilder än det som står i sökaren..Har ju själv skaffat ett snabbare minneskort, och det filernaladdas snabbare till kortet, och det är snabbare än de gamla upplever jag, i sökaren står 4 bilder när jag kör brusreducering osv, men med det snabbare kortet så tar kameran 4 kort och fortsätter att plåta, när det är bra ljus, för då behövs inte brusreduceringen.. Lite missvisande info tycker jag, för kameran känner inte av hastigheten på kortet, utan enbart bufferten, å andra sidan är det ju kul att fota snabbt och se att siffran 4 kommer upp direkt igen. Med JPEG enbart, blir det mycket kort i serie..
.
 
ett bra sätt att kolla hur bra ett kort faktiskt presterar är att räkna antalet kort kameran kan ta innan den börjar "sacka efter". välj rå-format och mata på tills hastigheten avtar avsevärt,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.