Annons

600D blixten börjar innan jag tagit någon bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellfog

Medlem
Nybörjare med Systemkamera, bara haft den knappt vecka nått. Upptäckte något idag som jag inte har märkt av förut.

När jag trycker ned knappen halvväggs och använder autofocus, så börjar blixten med korta blixtar innan jag har tagit någon bild eller inte tar någon bild alls bara trycker ned knappen halvväggs.

Läste på något forum att det kunde beror på att man har "reduce red eye" funktionen är aktiverat, men på min är den inte det.

Är detta helt normalt eller?

Nybörjare med Systemkamera, bara haft den knappt vecka nått. Upptäckte något idag som jag inte har märkt av förut.

När jag trycker ned knappen halvväggs och använder autofocus, så börjar blixten med korta blixtar innan jag har tagit någon bild eller inte tar någon bild alls bara trycker ned knappen halvväggs.

Läste på något forum att det kunde beror på att man har "reduce red eye" funktionen är aktiverat, men på min är den inte det.

Är detta helt normalt eller?

Om kameran är inställd i något hel- eller halvautomatiskt läge (alla utom M) så bestämmer kameran exponeringen genom att mäta ljuset. Om blixt är vald så avfyrar kameran blixten kort för att mäta hur mycket ljust som kommer finnas vid fotoögonblicket för att kunna välja rätt exponering.

/P

(rätta mig om jag missuppfattat något)

Det är riktigt, men det är inte det som det gäller här. Det är istället kamerans sätt att belysa motivet så att autofokus ska kunna arbeta.
Finns som vanligt att läsa om i bruksanvisningen.

Jo har inställt på någon av hel eller halv automatiska inställningar, konstigt att det inte hänt förut förns idag.

Ok om det handlar om autofouksen, så jag nyligen börjat använda den, sällan inomhus.

Jag inte läst så mycket i manualen än men blir väl.

AF-belysningen går bara igång om kameran tycker det är för mörkt för att AF ska fungera. Annars tänds den inte. Den går förstås heller inte igång om inte blixten är uppfälld.

Och framförallt inte om du inte använder AF.
Läs bruksanvisningen. Det är ett mycket snabbare sätt att bli klok på vad kameran kan göra än att slösa bort bra bildtillfällen på att försöka fundera ut något tekniskt med kameran.

AF-belysningen går bara igång om kameran tycker det är för mörkt för att AF ska fungera. Annars tänds den inte. Den går förstås heller inte igång om inte blixten är uppfälld.

Läs bruksanvisningen. Det är ett mycket snabbare sätt att bli klok på vad kameran kan göra än att slösa bort bra bildtillfällen på att försöka fundera ut något tekniskt med kameran.

Jo du har rätt. Sen känns det skönt att höra att inget är fel på kamran.

Dessutom går AF-belysningen bara igång om du kör i enbildsläge, dvs den förblixtrar inte om kameran är ställd på seriebildstagning.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto